Po raz pierwszy od 10 lat wzrosła emisja CO2 w Europie. Wszystko przez SUV-y i nagonkę na diesle

Walka o jakość powietrza w Europie cały czas trwa. Pomimo coraz ostrzejszych regulacji narzucanych producentom samochodów i wzrostu sprzedaży aut elektycznych - wzrost stężenia CO2 w powietrzu był najwyższy od dekady.

Poziom CO2 podniósł się przez ostatni rok o 0,3 g/km - to efekt zmian w nawykach zakupowych u klientów. Analitycy JATO Dynamics wyliczyli, że ma to związek z coraz większą sprzedażą samochodów typu SUV z silnikami benzynowymi.

Spada zainteresowanie dieslami, a to podwyższa emisję CO2

Na początku roku JATO opublikowało raport, z którego wynika, że zainteresowanie dieslami mocno spadło, a do łask wróciły samochody z silnikami benzynowymi. Na europejskich drogach było o 760 tys. więcej aut zasilanych benzyną. To wzrost aż o 10,9 proc.

Silniki wysokoprężne często oskarżane są o zanieczyszczanie powietrza, co jest oczywiście prawdą. Trzeba jednak pamiętać, że diesle emitują przede wszystkim szkodliwe tlenki azotu. Jeżeli chodzi o CO2, to są bardziej przyjazne środowisku, niż silniki benzynowe.

Zobacz także: Koniec diesli, elektryk w każdym segmencie i miliardowe kary. Branża moto walczy z emisją

SUV-y biją kolejne rekordy sprzedaży

Również liczba sprzedanych SUV-ów była rekordowa – w 2017 roku zarejestrowano 4,56 mln egzemplarzy. W porównaniu z 2016 rokiem to wzrost o 19,5 proc. W 2017 roku samochody z silnikami wysokoprężnymi emitowały średnio 117,9 g/km w porównaniu z benzynowymi, które wydalały z siebie średnio 123,4 g/km.

Korelacja pomiędzy spadkiem sprzedaży diesli a wzrostem emisji CO2 jest najbardziej widoczna w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji i Hiszpanii. Najczystszymi samochodami sprzedawanymi w Europie jest pod tym względem Toyota, dzięki szerokiej ofercie aut z napędem hybrydowym. Dzięki temu średnia emisja spadła o 2,7 g/km do 101,2, g/km.

Najwyższy wzrost uzyskał Peugeot, który sprzedaje więcej SUV-ów. Średnia emisja urosła o 2,7 g/km, co daje 104,5 g/km.

Zobacz także: W jakim stopniu transport samochodowy odpowiada za smog?

Czy Twoim zdaniem samochody elektryczne staną się już niedługo realną alternatywą dla aut z klasycznymi napędami?
Więcej o:
Komentarze (99)
Emisja CO2 w Europie - SUV-y, diesle
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: tak tak

    Oceniono 1 raz 1

    PRZECIEŻ POLAK TO NOWOBOGACKI WIESNIAK W AUDI Q7 PONAD DWUTONOWYM SUPER EKOLOGICZNYM TDI Z WYCIĘTYM DPF-Z CHŃSKIMI OPONAMI WOZI POWIERZE -I TAK SIĘ DOWARTOŚCIOWUJE PARKUJĄC PRZED WEJŚCIEM DO LIDLA PARADUJĄC W CUCHACH POLO CZY HILFINGERA Z.....TUNEZJI WYPRODUKOWANYCH GDZIEŚ W ....BANGLADESZU ZA DWA DOLARY OT TAKI ...KRÓL ŚWIATA ...O TO POLSKA WŁAŚNIE

  • Gość: Kier

    0

    Czyżby sponsorem artykułu była Toyota?

  • Mariusz Hyżorek

    Oceniono 3 razy -1

    Ja mam Diesla i nie chcę nic innego!
    Średnie spalanie w jeździe mieszanej to 5 l/100 km, przy silniku 2-litrowym! Benzyna przy pojemności silnika 2.0 pali 9 - 10 l/100 km (miałem kiedyś wątpliwą przyjemność jeździć). I niech mi teraz ktoś powie, że Diesel jest mniej ekologiczny! Czysta matematyka wskazuje, że beznynowiec produkuje niemalże 2 razy tyle spalin co Diesel!

  • zraluk7

    Oceniono 2 razy 0

    Artykuł sponsorowany przez Volkswagena?

  • vald

    Oceniono 1 raz -1

    Szkodliwe gazy cieplarniane , to przede wszystkim para wodna z parujących oceanów wszechobecny metan. CO2 jest gazem pożytecznym i pożądanym w atmosferze .Piszą o tym naukowcy, poważne instytuty . Jest nawet opinia PAN na ten temat.
    Histeria medialna związana z tym gazem jest dziwna i podejrzana .Cały czas chodzi o to by wydoić społeczeństwo z pieniędzy na tzw walkę z globalnym ociepleniem. Po tym co mówią w różnych TV , ta wieloletnia propaganda przynosi niestety efekty.

  • kgbltd

    Oceniono 4 razy 2

    przecież każdy walczący o co2 musi mieć suwa
    bez suwa sie człowiek nie liczy

  • luzuj

    Oceniono 1 raz -1

    Wprowadzić ograniczenie max 200 KM i 300 Nm dla samochodów osobowych i 100 KM dla motocykli. Wybaczcie, ale totalną paranoją jest to, że żeby przewieźć 100 kilogramowego człowieka wykorzystuje się dwutonowy samochód. Już dawno samochody przestały wozić ludzi. One wożą ich EGO.

  • czarna_zoska

    Oceniono 3 razy -1

    W Polsce to wina smrodzacych samochodow po 5 tys bez filtrow i oczywiscie wszelkich dostawczakow,, autobusow i rozklekotanych ciezarowek.

  • Gość: farfocel

    Oceniono 1 raz -1

    A interesował się któryś dziennikarz, czy statki przywożące towary do EU mają silniki diesla i co jest do nich tankowane, czy mają katalizatory, filtry czastek stałych i ile wydzielają CO2?
    I jaki jest udział w emisji CO2 statków i samolotów w relacji do samochodów?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX