Do finału tegorocznego konkursu Samochód Roku zakwalifikowały się: Alfa Romeo Stelvio, Audi A8, BMW serii 5, Citroen C3 Aircross, Kia Stinger, Seat Ibiza i Volvo XC40. Najwięcej punktów zdobył najmniejszy SUV szwedzkiej marki. Kolejność prezentuje się następująco:
Punkty przyzwali dziennikarze motoryzacyjni z 23 krajów Europy. Każdy z nich miał do przyznania 25 punktów. Na jedno z aut mógł oddać maksymalnie 10 punktów. Każdy z dziennikarzy musiał uzasadnić swój wybór.
Sędziowie oceniali stylistykę, komfort, bezpieczeństwo, relację ceny do jakości, prowadzenie, osiągi, funkcjonalność, aspekty ekologiczne i satysfakcję jako kierowca. Dziennikarze oceniali samochody na zamkniętych imprezach testowych, które odbywają się każdego roku przed ogłoszeniem zwycięzcy.
Volvo XC40 2017 fot. Jan Zomer
Najmniejszy SUV w gamie Volvo został oparty na nowej płycie podłogowej CMA. Inżynierowie zbudują na niej w przyszłości pierwsze w pełni elektryczne Volvo i wiele pojazdów przypisanych do segmentu B i C. Dzięki modułowej platformie udało się stworzyć samochód wymiarami odpowiadający kompaktowym crossoverom. Pojemność bagażnika to 460 l.
XC40 wyposażono w szereg systemów bezpieczeństwa. Znajdziemy tu m.in. seryjny pakiet City Safety, który awaryjnie wyhamuje pojazd w przypadku wykrycia ryzyka nieuchronnej kolizji. Auto wykrywa inne pojazdy, pieszych, rowerzystów, a nawet duże zwierzęta. W określonych sytuacjach system potrafi także zmienić tor jazdy auta, by uniknąć zderzenia. Za dopłatą XC40 może być wyposażone w funkcję Pilot Assist umożliwiającą jazdę półautonomiczną z prędkością do 130 km/h na drogach szybkiego ruchu.
Więcej o zwycięzcy tegorocznej edycji Samochód Roku pisaliśmy tu: Volvo XC40 - ceny i dane techniczne. Na moto.pl znajduje się również test Volvo XC40.