Trzymanie obu rąk na kierownicy stanowi klucz do bezpieczeństwa i panowania nad samochodem w każdej sytuacji. Spoczywająca na lewarku dłoń tylko w filmach jest akceptowalna. Oderwanie prawej ręki od wieńca powinno wynikać tylko z konieczności zmiany przełożenia. Wówczas należy chwycić za szczytową cześć dźwigni i zdecydowanym oraz szybkim ruchem zmienić jego położenie. Należy pamiętać, by nie robić tego ze zbyt dużą siłą. Mocowanie się z drążkiem manualnego mechanizmu prowadzi do jego szybszego zużycia, a w skrajnej sytuacji do uszkodzenia i kosztownej naprawy.
Przed zmianą biegu trzeba pamiętać o wciskaniu sprzęgła do końca. Wówczas nie wystąpią żadne szarpnięcia i zgrzyty towarzyszące zmianie położenia lewarka. Sprzęgło pracuje w takiej sytuacji efektywnie i nie naraża elementów przeniesienia napędu na uszkodzenie.
Niektórzy wychodzą z założenia, że możliwa jest też zmiana biegów bez sprzęgła. To bardzo efektowne rozwiązanie nie przekłada się na efektywność i grozi uszkodzeniem mechanizmu.
Problemy występują też podczas zmiany biegów bez zdejmowania nogi z gazu. O ile może to pozytywnie wpływa na szybkość „wbijania” kolejnych przełożeń, o tyle naraża sprzęgło i elementy przeniesienia napędu na przedwczesne zużycie i uszkodzenie. Naprawa mechanizmu sprzęgła wraz dwumasowym kołem zamachowym wiąże się z wydatkiem w wysokości przynajmniej 2 tysięcy złotych. W przypadku bardziej skomplikowanych rozwiązań, mechanik wystawi rachunek na 5-8 tysięcy zł.
Aby skutecznie i bezpiecznie dla skrzyni zmienić bieg z 1 na 2, z 3 na 4 i z 5 na 6, należy delikatnie chwycić szczyt lewarka lekko zgiętą dłonią i wykonać szybki ruch do tyłu. Czynność trzeba przeprowadzić zdecydowanie i z odpowiednim wyczuciem. W tej sytuacji najwięcej do powiedzenia powinien mieć nadgarstek. Jego odpowiednie ułożenie zagwarantuje płynność i komfort zmiany przełożenia. Niepotrzebne usztywnianie nadgarstka wymusi użycie większej siły i nie przełoży się na szybkość. Wręcz przeciwnie, wydłuży czas niezbędny do zmiany biegu.
Redukcja biegów bezpośrednio ze sobą sąsiadujących (z 4 na 3 lub z 6 na 5) wiąże się z nakryciem górnej części dźwigni lekko zgiętej dłoni i wykonanie płynnego ruchu w linii prostej. Należy pamiętać, by oprzeć na lewarku środek dłoni i delikatnie ugiąć nadgarstek, kierując jednocześnie palce ku górze. Przy tej czynności największą rolę odgrywa ramię.
Prawidłowa zmiana biegów na ukos to przede wszystkim przemieszczanie lewarka prawie w linii prostej. Trzeba pamiętać, by nie robić ręką zygzaka. Delikatny i jednocześnie zdecydowany ruch zagwarantuje szybkie wskoczenie dźwigni w pożądane miejsce.
Wyjątkiem od powyższej reguły jest zmiana z 2 na 3. W takiej sytuacji, najlepiej wykonać ruch ręki do przodu, by lewarek wskoczył na luz i znalazł się na wprost położenia trzeciego biegu. Następnie środkiem dłoni opartym na dźwigni trzeba znów z odpowiednią siłą przesunąć lewarek do przodu.
Właściwa zmiana biegów wydłuża życie mechanizmu i podzespołów układu przeniesienia napędu. Siłowanie się z lewarkiem, niewciskanie sprzęgła do końca czy niezdejmowanie nogi z gazu szybko doprowadzą do kosztownych awarii. Poddają się przede wszystkim łożyska, koła zębate, synchronizatory, poduszki mocujące skrzynię, a także popychacze. Generalny remont manualnej skrzyni to przynajmniej 4-5 tysięcy złotych.