• Link został skopiowany

Jak prawidłowo zmieniać biegi w ręcznej skrzyni? Te błędy mogą doprowadzić do zniszczenia mechanizmu

Efektywna zmiana biegów to nie tylko szybsza i bardziej płynna jazda, lecz również ochrona mechanizmu skrzyni. W teorii każdy wie, jak żonglować przełożeniami. Praktyka jednak pokazuje, że wielu kierowców popełnia elementarne błędy.
Toyota GT86
Fot. Michał Dek

Obie ręce na kierownicy

Trzymanie obu rąk na kierownicy stanowi klucz do bezpieczeństwa i panowania nad samochodem w każdej sytuacji. Spoczywająca na lewarku dłoń tylko w filmach jest akceptowalna. Oderwanie prawej ręki od wieńca powinno wynikać tylko z konieczności zmiany przełożenia. Wówczas należy chwycić za szczytową cześć dźwigni i zdecydowanym oraz szybkim ruchem zmienić jego położenie. Należy pamiętać, by nie robić tego ze zbyt dużą siłą. Mocowanie się z drążkiem manualnego mechanizmu prowadzi do jego szybszego zużycia, a w skrajnej sytuacji do uszkodzenia i kosztownej naprawy.

Wciskaj sprzęgło do końca

Przed zmianą biegu trzeba pamiętać o wciskaniu sprzęgła do końca. Wówczas nie wystąpią żadne szarpnięcia i zgrzyty towarzyszące zmianie położenia lewarka. Sprzęgło pracuje w takiej sytuacji efektywnie i nie naraża elementów przeniesienia napędu na uszkodzenie.

Niektórzy wychodzą z założenia, że możliwa jest też zmiana biegów bez sprzęgła. To bardzo efektowne rozwiązanie nie przekłada się na efektywność i grozi uszkodzeniem mechanizmu.

Problemy występują też podczas zmiany biegów bez zdejmowania nogi z gazu. O ile może to pozytywnie wpływa na szybkość „wbijania” kolejnych przełożeń, o tyle naraża sprzęgło i elementy przeniesienia napędu na przedwczesne zużycie i uszkodzenie. Naprawa mechanizmu sprzęgła wraz dwumasowym kołem zamachowym wiąże się z wydatkiem w wysokości przynajmniej 2 tysięcy złotych. W przypadku bardziej skomplikowanych rozwiązań, mechanik wystawi rachunek na 5-8 tysięcy zł.

Jak prawidłowo wrzucać wyższy bieg

Aby skutecznie i bezpiecznie dla skrzyni zmienić bieg z 1 na 2, z 3 na 4 i z 5 na 6, należy delikatnie chwycić szczyt lewarka lekko zgiętą dłonią i wykonać szybki ruch do tyłu. Czynność trzeba przeprowadzić zdecydowanie i z odpowiednim wyczuciem. W tej sytuacji najwięcej do powiedzenia powinien mieć nadgarstek. Jego odpowiednie ułożenie zagwarantuje płynność i komfort zmiany przełożenia. Niepotrzebne usztywnianie nadgarstka wymusi użycie większej siły i nie przełoży się na szybkość. Wręcz przeciwnie, wydłuży czas niezbędny do zmiany biegu.

Jak prawidłowo redukować biegi

Redukcja biegów bezpośrednio ze sobą sąsiadujących (z 4 na 3 lub z 6 na 5) wiąże się z nakryciem górnej części dźwigni lekko zgiętej dłoni i wykonanie płynnego ruchu w linii prostej. Należy pamiętać, by oprzeć na lewarku środek dłoni i delikatnie ugiąć nadgarstek, kierując jednocześnie palce ku górze. Przy tej czynności największą rolę odgrywa ramię.

Zmiana biegów na ukos

Prawidłowa zmiana biegów na ukos to przede wszystkim przemieszczanie lewarka prawie w linii prostej. Trzeba pamiętać, by nie robić ręką zygzaka. Delikatny i jednocześnie zdecydowany ruch zagwarantuje szybkie wskoczenie dźwigni w pożądane miejsce.

Wyjątkiem od powyższej reguły jest zmiana z 2 na 3. W takiej sytuacji, najlepiej wykonać ruch ręki do przodu, by lewarek wskoczył na luz i znalazł się na wprost położenia trzeciego biegu. Następnie środkiem dłoni opartym na dźwigni trzeba znów z odpowiednią siłą przesunąć lewarek do przodu.

Dbaj o skrzynię biegów

Właściwa zmiana biegów wydłuża życie mechanizmu i podzespołów układu przeniesienia napędu. Siłowanie się z lewarkiem, niewciskanie sprzęgła do końca czy niezdejmowanie nogi z gazu szybko doprowadzą do kosztownych awarii. Poddają się przede wszystkim łożyska, koła zębate, synchronizatory, poduszki mocujące skrzynię, a także popychacze. Generalny remont manualnej skrzyni to przynajmniej 4-5 tysięcy złotych.

Więcej o: