Technologia Skyactiv-R, czyli silnik Wankla będzie oferowany w bardzo ograniczonej ofercie – sportowym modelu RX-9 oraz jako generator w autach z napędem elektrycznym. Premierę tej konstrukcji zapowiedziano na 2019 rok. Dla porównania technologia SkyActiv-X pojawi się w pełnej gamie modeli – od małej Mazdy 2 aż po model CX-9.
Japońscy inżynierowie stworzyli silnik benzynowy z zapłonem samoczynnym. To pierwsza taka konstrukcja, która trafi do masowej produkcji. Jednostka będzie wspomagana przez kompresor, który dostarczy wysokiego momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotomierza. Jednostka zaoferuje wysokie osiągi przy małym zapotrzebowaniu na paliwo.
Silnik jeszcze na dobre nie zagościł pod maską Mazdy 3, a japońscy inżynierowie pracują już nad kolejną, trzecią generacją tej konstrukcji. Jeden z głównych inżynierów zapowiada, że sprawność termiczna silnika osiągnie 56 procent – co jest naprawdę niezłym wyczynem. Producent nie określił daty premiery, ale inżynierowie pracują od jakiegoś czasu w pocie czoła.
Mazda zamierza ograniczyć o 25 proc. emisję tlenków węgla. To oznacza, że japoński koncern będzie inwestować w rozwój jednostek spalinowych mimo trendu rynkowego skierowanego w stronę napędów elektrycznych.