To jeden z najsłynniejszych pojazdów z czasów II Wojny Światowej. We wrześniu 1938 roku zamówił go osobisty kierowca Hitlera – Erich Kempka. Kilka miesięcy później kabriolet trafił do Kancelarii Rzeszy w Berlinie. Samochód wraz z dokumentami przetrwał do dziś, dzięki czemu można potwierdzić historię tego wyjątkowego pojazdu.
Mercedes 770K Grosser Offener Tourenwagen to pancerna maszyna. W trosce o bezpieczeństwo pasażera samochód dodatkowo zabezpieczono – zainstalowano w nim szyby z laminowanego szkła o grubości 40 mm, a pod poszyciem drzwi I boków karoserii wprowadzono stalowy pancerz o grubości 18 mm. Podwozie osłonięto dodatkowymi płytami.
Przez te wszystkie dodatki pojazd waży prawie 5 ton, ale poza tym jest bardzo słusznych rozmiarów – długość 6 m, szerokość ponad 2 m, a wysokość 1,8 m. Rozstaw osi to 3,8 m, a w kabinie przewidziano miejsca z przodu i dwa za plecami kierowcy.
Mercedes 770K Grosser Offener Tourenwagen Adolfa Hitlera fot. Worldwide Auctioneers
Pod maską zainstalowano 8-cylindrowy silnik w układzie rzędowym. Jednostka o pojemności 7,7 litra rozwija moc 155 KM, a po uruchomieniu sprężarki kierowca ma do dyspozycji 230 KM. Prędkość maksymalna tej pancernej maszyny wynosi 180 km/h – bez pancerza. Z pancerzem pojechał nie więcej niż 80 km/h. Średnie spalanie to 38 l/100 km, a egzemplarz przeznaczony dla Hitlera wyposażono w 300-litrowy bak.
Zobacz także: Aktualny taryfikator punktów karnych 2018
Mercedes 770K Grosser Offener Tourenwagen Adolfa Hitlera fot. Worldwide Auctioneers
Ten konkretny egzemplarz jest jednym z pięciu ocalałych, a zarazem jednym z trzech będących w rękach prywatnych kolekcjonerów. W drugiej połowie stycznia auto trafi pod młotek na aukcji w Arizonie. Specjaliści szacują, że samochód może osiągnąć cenę 50 mln zł.
Zobacz także: 200 zł za rozmowę przez telefon, a nawet 500 zł za spowodowanie zagrożenia. Taryfikator mandatów na 2018 r.