Sprawdziliśmy SUV-a, który może odmienić nasze ulice. "Ma wszystko, co Polacy lubią w samochodach"

Już dawno żadna motoryzacyjna premiera nie odbiła się w Polsce tak szerokim echem. Skoda Karoq ma wszystko, żeby nie tylko powtórzyć sukces większego Kodiaqa, ale także dołączyć do Octavii i Fabii na szczytach rankingów sprzedaży.

Kilka słów o sprzedaży Skody - dlaczego Karoq jest tak ważny dla polskiego rynku?

Żadna inna marka nie sprzedaje nad Wisłą tylu samochodów, co Skoda. Czesi najwyraźniej mają klucz do polskiego rynku, bo i w tym roku nie dali konkurencji najmniejszych szans. O nr 1 w Polsce walczą ich dwa modele – Octavia może stracić tron na rzecz Fabii, a trzeci Opel Astra tylko się temu pojedynkowi bezradnie przygląda. Ogromnym sukcesem okazał się także duży SUV Skody, Kodiaq, który, choć sprzedaż dopiero się rozkręca, już jest liderem swojego segmentu. Lepiej sprzedaje się tylko Volvo XC60, ale obydwa auta ze sobą bezpośrednio nie konkurują.

Teraz do Polski przyjechał nowy SUV – Skoda Karoq. To model bardziej przystępny i tańszy od Kodiaqa, a w dodatku należy do kochanego przez Polaków segmentu C. Czy Karoq jest skazany na sukces?

Skoda KaroqSkoda Karoq fot. Filip Trusz

Mocarstwowe plany Czechów - do redakcji przyjechał Karoq w najlepszym garniturze

Granatowy Karoq, którego widzicie na zdjęciach, to najlepszy dowód, że Skoda ma plany iście mocarstwowe – Czesi chcą podbić nie tylko Polskę, ale też całą Europę. To topowa wersja wyposażenia Style z najmocniejszym dieslem 2.0 TDI o mocy 150 KM, świetnym napędem 4x4 i bardzo przyjemną w codziennej jeździe skrzynią DSG. Ceny testowanej wersji zaczynają się od 131 500 zł.

SUV ma dosłownie wszystko, czego możecie potrzebować. Podczas jazdy wspierają nas niezliczeni asystenci kierowcy, a o nasze bezpieczeństwo dba armia systemów. Kabina Karoqa imponuje olbrzymim i niezwykle czytelnym dotykowym ekranem systemu multimedialnego. System VW to jedno z najbardziej intuicyjnych i najszybciej działających rozwiązań tego typu na rynku. Do tego obsługuje Apple CarPlay i Android Auto, a także oferuje stały dostęp do Internetu. Usługi Skoda Connect to m.in. informacje o korkach i zdarzeniach drogowych, najważniejsze wieści ze świata czy możliwości sprawdzenia prognozy pogody w miejscu, do którego jedziemy. Trudno też narzekać na wykończenie kabiny - w Style Czesi stawiają na przyjemną w dotyku skórę, miłe dla oka akcenty, oświetlenie ambientowe i porządny plastik. Słabszej jakości materiały znajdziemy tylko w miejscach, których zwykle nie dotykamy.

Skoda KaroqSkoda Karoq fot. Skoda

Karoq z 2.0 TDI osiąga 100 km/h w 9,2 s, a na prostej rozpędzimy go maksymalnie do 195 km/h. Dla większości kierowców SUV-ów to wartości więcej niż wystarczające tak w mieście, jak i na trasie. Wrażenia z jazdy? Nie spodziewajcie się po Karoqu fajerwerków. Jeździ się nim po prostu przyjemnie i komfortowo. Charakterystyka jazdy jest bardzo neutralna, a auto jest dobrym kompanem w trasie. Po wyjściu z Karoqa opiszesz go słowami "dobry", "poprawny", "porządny". Nie zachwyci cię i nie porwie frajdą z jazdy, ale też nie znajdziesz niczego, do czego można by się przyczepić. Ot, podręcznikowa Skoda. To mój drugi kontakt z Karoqiem, wcześniej jeździłem bazowymi silnikami (1.0 R3 TSI 115 KM oraz 1.6 TDI 115 KM). Jeżeli chcecie przeczytać o nich więcej, to zapraszamy tutaj: Skoda Karoq - wrażenia po pierwszych jazdach. Oba motory są oczywiście mniej dynamiczne, ale nie zmieniają charakteru Karoqa. Co ważne, przy spokojnej jeździe radzą sobie z kompaktowym SUV-em bez zająknięcia.

Tak wyposażony Karoq pokazuje, że nie musi się bać nawet Peugeota 3008 i VW Tiguana. Jakieś minusy? Ostatnio narzekamy na pogorszenie się spasowania poszczególnych elementów w kabinie – czasem słychać ciche trzeszczenie, zwłaszcza podłokietników.

Skoda KaroqSkoda Karoq fot. Filip Trusz

W naszym Karoqu brakowało tylko wirtualnych zegarów. Nowości, którą dotąd kojarzyliśmy z klasą premium, a w segmencie miał je jedynie starszy brat VW Tiguan. Te mają pojawić się w ofercie w przyszłym roku.

Skoda KaroqSkoda Karoq fot. Skoda

Przepis na sukces - pokonać Qashqaia, nie walcząc z nim bezpośrednio

Za co Polacy tak bardzo kochają Skodę? Oczywiście za praktyczność.

Bagażnik konkurencyjnego Qashqaia połknie 410 l pakunków, ten w Karoqu - imponujące 521 l. To nie dziwi. Ambicją Skody jest przecież oferować najbardziej praktyczne auta w segmencie. Dlatego bagażnik jest naprawdę przepastny, a na tylnej kanapie wygodnie mogą podróżować wysocy pasażerowie. Mamy też mnóstwo sprytnie rozmieszczonych schowków, uchwytów na kubki, dwa złącza USB z przodu i półkę do indukcyjnego ładowania telefonu czy wygodny podłokietnik ze sporym schowkiem. Do tego dodajmy parasolkę pod fotelem pasażera, skrobaczkę przy wlewie paliwa, solidne haczyki w bagażniku oraz gumki w kieszeniach bocznych, które nie pozwalają bezładnie latać naszym rzeczom, a dostaniemy SUV-a, który pod względem praktyczności zachwyca.

Skoda KaroqSkoda Karoq fot. Skoda

Nie dla każdego kierowcy bagażnik i schowki są najważniejsze. Jednak jeżeli szukacie w tej klasie auta rodzinnego, to Karoq wysuwa się tu na pozycję niekwestionowanego lidera.

Lider europejskiego segmentu kompaktowych SUV-ów to Nissan Qashqai. To będzie więc najgroźniejszy konkurent dla Skody Karoq, ale Czesi zaprojektowali swojego crossovera bardzo sprytnie, bo nie będzie to bezpośredni rywal Qashqaia. Nissan stawia na nowocześniejszą, bardziej młodzieżową stylistykę, również wnętrze prezentuje się znacznie ciekawiej. Z kolei Karoqa zbudowano ze sprawdzonych, może trochę nudnych, ale w Polsce lubianych klocków. To mistrz praktyczności - pod tym względem Qashqaia bije na głowę. Obydwa crossovery będą więc walczyć o trochę innego klienta.

Skoda KaroqSkoda Karoq fot. Filip Trusz

A co z ceną? Pozornie drogi SUV, ale...

To właśnie cena wzbudziła największe kontrowersje w komentarzach pod naszymi poprzednimi tekstami o Karoqu. Wasze komentarze były bardzo krytyczne. Polski cennik otworzy kwota 87 900 zł. I rzeczywiście, to wysoka cena wyjściowa. Dla porównania, Nissan Qashqai kosztuje 79 750 zł. Tylko że Skoda nie oferuje Karoqa w bazowej odmianie Active. Kierowca od razu dostaje dobrze wyposażone Ambition.

W standardzie dostajemy m.in.: 17-calowe felgi, trójramienną kierownicę skórzaną (radio, telefon), bezkluczykowe uruchamianie silnika. relingi dachowe, czujniki parkowania, system wspomagania ruszania pod wzniesienia, przednie światła przeciwmgielne, elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold, oświetlenie tylne w technologii LED, system Light Assist (Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light) z czujnikiem deszczu i zmierzchu, system Front Assist (kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania), tempomat z ogranicznikiem prędkości, elektrycznie sterowane, podgrzewane, składane lusterka boczne z oświetleniem wokół drzwi, Bluetooth i dwustrefową klimatyzację automatyczną. Do tego klient otrzymuje gratis pakiet przeglądów o wartości 2 450 zł (przez pierwsze 4 lata lub do przebiegu 60 000 km).

Skoda KaroqSkoda Karoq fot. Filip Trusz

Skoda Karoq 2.0 TDI 4x4 - podsumowanie

Skoda Karoq w szkolnej skali zasługuje na mocne 4 z plusem. Nie spodziewajcie się po niej fajerwerków, ale Karoq bez najmniejszego problemu poradzi sobie z każdym zadaniem, jakie można postawić przed kompaktowym SUV-em. Ma wszystko, co Polacy lubią w samochodach - jeździ się nim po prostu przyjemnie, jest porządnie wykonany, na liście opcji można zaznaczyć kilka ciekawych pozycji, a pod względem dużego bagażnika i walorów praktycznych - deklasuje konkurentów. Jeżeli nie lubicie samochodów Skody, to i Karoq was do siebie nie przekona, ale znakomita większość polskich kierowców - ta która dobrze czuje się w Octavii czy Kodiaqu - będzie z niego bardzo zadowolona.

Czesi mogą być z siebie dumni. Z rozmysłem zaprojektowali Karoqa tak, by trafił do jak najszerszego grona kierowców i znowu stworzyli auto, które odniesie sukces na polskim rynku. Nie mam żadnych wątpliwości.

Skoda KaroqSkoda Karoq fot. Skoda

Skoda Karoq 2.0 TDI 4x4 - zalety

Przyjemna i komfortowa jazda, wyciszenie, wygodne fotele, wyposażenie, sprawny napęd 4x4, 2.0 TDI i DSG to bardzo zgrany duet, ogromny bagażnik, mnóstwo schowków i rozwiązań Simply Clever, ekran systemu multimedialnego

Skoda Karoq 2.0 TDI 4x4 - wady

Jeżeli szukacie sportowych emocji z jazdy, to nie ten adres, zachowawczy projekt kabiny, niektóre plastiki (podłokietniki) pozostawiają sporo do życzenia

Skoda Karoq 2.0 TDI 4x4 - dane techniczne

Silnik: 2.0 TDI, wysokoprężny
Moc: 150 KM przy 3250 obr./min
Moment obrotowy: 340 Nm
Napęd: 4x4
Skrzynia biegów: dwusprzęgłowy automat DSG o 7 przełożeniach
Wymiary: 4382x1841x1603 mm
Rozstaw osi: 2638 mm
Masa własna: 1516 kg
Pojemność bagażnika: 521-1630 l
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 s
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km (deklarowane), w teście wychodziło mi o około litr-półtora więcej
Cena: 131 500 zł (cena Karoqa z tym silnikiem, skrzynią i napędem)

Którego kompaktowego SUV-a byś wybrał/-a?
Więcej o:
Copyright © Agora SA