Nowy Fiat 500L. Sprawdziliśmy, jak jeździ wersja po liftingu

Fiat 500 jest jednym z najbardziej urokliwych samochodów na rynku i w tej chwili właściwie sam unosi z powodzeniem ciężar wizerunku Fiata. 500L to jego wersja powiększona do rozmiarów miejskiego minivana i w wyniku tego procesu stracił atrakcyjny wygląd.

Podobnie jest z rozmaitymi „nadmuchanymi” wersjami Mini, ale im nie wydaje się aż to szkodzić aż tak bardzo.

Oczywiście duża "Pięćsetka" jest znacznie bardziej praktyczna od bazowego modelu, jednak nie wygląda atrakcyjnie, co najwyżej przeciętnie. Mimo zachowania kluczowych elementów stylistycznych nadwozia, całość nie prezentuje się imponująco. Wygląd to kwestia gustu, jednak w tym przypadku opinie wydają się jednoznaczne.

Fiat 500LFiat 500L Fiat

Zobacz także: Kiedy wolno parkować po lewej stronie ulicy? Przepisy w tej kwestii nie są jednoznaczne

Kierowca w 500L poczuje się bardzo dobrze, ale wnętrze jest przeciętnie wykończone

Nowy Fiat należy do kategorii miejskich minivanów - mierzy nieco ponad 4,1 m długości.
To rozmiar optymalny do poruszania się w miejskich warunkach. Ma też niewielu bezpośrednich konkurentów - vanów o porównywalnych rozmiarach jest na rynku jak na lekarstwo.

Tylko że moda na minivany minęła kilka lat temu, teraz wszyscy chcą mieć SUV-y lub cokolwiek przypominające auto terenowe.

Przestronność wnętrza w przypadku obu rodzajów nadwozi jest podobna, tak samo jak pozycja za kierownicą. Siedzi się dość wysoko, ale wygodnie.

Widoczność na wszystkie strony jest bardzo dobra, dzięki dodatkowym oknom przy przednich i tylnych słupkach nadwozia.

W przeciwieństwie do „małej” 500, kierownicę można regulować również na odległość, dzięki czemu przygotowanie wygodnej pozycji do jazdy nie powinno stanowić problemu.

Wskaźniki są czytelne, przełączniki pod ręka, fotele wygodne, a dźwignia zmiany biegów umieszczona idealnie.

Z przodu jest sporo miejsca, ale ilość przestrzeni na tylnej kanapie oraz pojemność bagażnika (455 l), trzeba określić jako przeciętną. Tak samo jak twarde tworzywa sztuczne użyte do wykończenia wnętrza, ale jakość ich montażu jest wysoka. Poza tym w kabinie znajdziemy dużo praktycznych schowków, a zastosowany system nawigacji satelitarnej TomTom jest jednym z najlepszych na rynku.

Zobacz także: Będzie jedna tablica dla wielu pojazdów

Duży wybór udanych silników, ale tylko jeden turbodiesel

Do wyboru jest kilka udanych jednostek napędowych, chociaż w większości przypadków nie zapewniają dość ciężkiemu autu znakomitych osiągów. Poza tym na nadwozie dość mocno przenoszą się wibracje z silników.

Mimo to, minivanem Fiata jeździ się przyjemnie, głównie dzięki temu, że zawieszenie jest bardzo udanym kompromisem między komfortem, a dobrym prowadzeniem.

Zastosowano klasyczny zestaw: kolumny MacPherson przy przednich kołach i belkę skrętną z tyłu, ale zestrojenie całości jest niemal wzorowe.

Najciekawsza wersja silnikowa to turbodiesel MultiJet 1.6 zespolony z sześciobiegową skrzynią. W tym przypadku osiągi są w pełni wystarczające do sprawnej jazdy w każdych warunkach.

Silnik jest elastyczny i, jak na jednostkę wysokoprężną, ma dość wysoką kulturę pracy, zużycie paliwa również nie powinno nieprzyjemnie zaskakiwać. Jedyną wadą jest wysoka cena.

Do wyboru są jeszcze trzy inne silniki, wszystkie benzynowe i wszystkim brakuje momentu obrotowego do sprawnego rozpędzania ważącego blisko 1,4 tony auta.

Fiat 500 LFiat 500 L Fiat

Cennik otwiera wersja wyposażona w wolnossący silnik o poj. 1,4 l i mocy 95 KM. Następny jest dwucylindrowy turbodoładowany TwinAir o poj. 0,9 l i mocy 105 KM. Gamę jednostek benzynowych wieńczy T-Jet o pojemności 1,4 l i takiej samej mocy maksymalnej, jak turbodiesel, ale zauważalnie gorszą charakterystyką momentu obrotowego.

Zobacz także: Jak pozbyć się porzuconego pojazdu blokującego miejsce parkingowe?

Możliwości indywidualizacji 500L nie wystraszą konkurencji

Wyposażenie dodatkowe Fiata 500L jest bogate. Dzięki różnym opcjom można sprawić, że wygląd minivana będzie bardziej oryginalny.

Dostępny jest także system automatycznego hamowania z laserowym czujnikiem. W przypadku wykrycia niebezpieczeństwa kolizji, samochód automatycznie zahamuje z prędkości poniżej 30 km/h.

Za dopłatą, wskazówki nawigacji będą wyświetlane na dotykowym ekranie o przekątnej 7 cali. System współpracuje również CarPlay oraz Android Auto, więc posiadacze wszystkich smartfonów na rynku powinni być zadowoleni z możliwości integracji.

W ofercie jest również dużo praktycznych dodatków zwiększających funkcjonalność wnętrza i przestrzeni bagażowej. Problem w tym, że wszystkie powodują wzrost już i tak stosunkowo wysokiej ceny auta.

Fiat 500LFiat 500L Fiat

Fiat 500L jest miejskim minivanem, a jego cennik zaczyna się od 52 tys. zł. To nie tak źle, ale za najatrakcyjniejszą wersję 1.6 MultiJet zapłacimy co najmniej 70 tys. zł.

Za podobną cenę można kupić sporo samochodów o podobnie przestronnym nadwoziu - crossovery, małe SUV-y i klasyczne auta kompaktowe. Oczywiście w ofercie Fiata znajduje się również uterenowiona wersja tego modelu, nazwana 500X, ale ona z kolei ma mniej przestronne wnętrze, a cena znowu idzie w górę.

Zobacz także: Co jest sprawdzane na przeglądzie technicznym samochodu? I ile taki przegląd kosztuje

Serce kontra rozsądek

Summa summarum, 500L po modernizacji to udany i dopracowany samochód, ale ma silną konkurencję i pod wieloma względami jest przeciętny.

Poza tym brak mu silnego charakteru i atrakcyjnego wizerunku. Cały ładunek emocjonalny związany z „pięćsetką” zagarnął jego mniejszy brat. A wtedy przy podejmowaniu decyzji o kupnie nowego auta większą rolę zaczyna pełnić rozsądek, który podpowiada, że na rynku można znaleźć lepsze propozycje.

Więcej o: