Auta znów podrożeją. Unia chce nowych systemów bezpieczeństwa

Europosłowie uważają, że urządzenia wspomagające kierowcę powinny być standardowo montowane w samochodach, ponieważ zapobiegają wypadkom. Tydzień temu przyjęto rezolucję w tej sprawie.

Statystyki podają, że każdego roku na unijnych drogach ginie ponad 25 tys. osób, a setki tysięcy zostaje rannych. Ok. 90 proc. wypadków można uniknąć, ponieważ wynikają z błędu ludzkiego. Urządzenia wspomagające kierowcę mogą zmniejszyć liczbę wypadków i zwiększyć bezpieczeństwo.

Systemy hamowania awaryjnego rozpoznające pieszych lub rowerzystów spowalniają samochód, co pozwala uniknąć kolizji. Systemy wspomagania jazdy z dozwoloną prędkością analizują znaki drogowe i przypominają o limitach, a rozwiązania utrzymujące pojazd na pasie ruchu nie tylko ostrzegają, ale również ingerują w jazdę.

Zobacz także: Cofasz licznik? Minister Ziobro grozi więzieniem

Do tej pory rozwiązania tego typu były montowane w autach z wyższej półki, ale posłowie chcą, żeby pojawiły się w autach z wszystkich klas – osobowych, ciężarowych, furgonetkach, ciężarówkach i autobusach.

Rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo są coraz częściej montowane w małych samochodach, ale nadal 75 proc. nowych aut nie posiada takich systemów, ponieważ są to dodatkowe koszty dla kupującego. Dlatego posłowie sugerują, żeby instalować obowiązkowo te funkcje, które są dostępne na rynku i faktycznie poprawiają bezpieczeństwo.

Oprócz dodatkowego wyposażenia w nowych samochodach, posłowie są zainteresowanie obniżeniem dopuszczalnego stężenia alkoholu we krwi do poziomu 0,0 promila dla początkujących i zawodowych kierowców.

Zobacz także: Nowe limity alkoholu dla kierowców. Po lampce wina za kratki?

Więcej o:
Komentarze (30)
Auta znów podrożeją. Unia chce nowych systemów bezpieczeństwa
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: ASD

    Oceniono 20 razy -8

    W tej Europie hodują idiotów. Teraz już nie będzie można jeździć bez "asystenta".
    Czy gdyby posadzić takiego obowiązkowego asystenta na fotelu pasażera to też każdy byłby za takim wspaniałomyślnym pomysłęm? Zacznijmy od unijnych komisarzy?

  • seboc

    Oceniono 10 razy -6

    "Do tej pory rozwiązania tego typu były montowane w autach z wyższej półk"

    To obecnie standardowe wyposazenie aut segmentu C (samochody kompaktowe). Pomijajac jedynie wersje wyposazenia przeznaczone na 3. swiat.

  • Gość: en

    Oceniono 5 razy -5

    Japonczyki juz maja wszystkie modele

  • Gość: gwidon

    Oceniono 3 razy -3

    pora na zmianę auta, wiadomo końcówka roku to spore rabaty; problem z wyborem rozwiąże profesjonalny tester z automotoGo.com; sprawnie, bez zbędnych ceregieli, warto.

  • fctheduck

    Oceniono 5 razy -3

    Janusze nie martwcie się, w Golfach TDI do 2010 co jest dla was astronomiczną granicą możliwości i tak tego nie będzie więc przez 20 lat macie spokój.

  • Gość: look

    Oceniono 11 razy -3

    Juroposłowie chyba nigdy nie jeździli takim samochodem bo nim się po prostu jeździć nie da !!! Cały czas coś pika i buczy i k[_]rwicy można dostać. Podziwiam ludzi, którzy jeszcze za to płacą.. Może to i dobre, ale dla ludzi w podeszłym wieku..

  • sacc77

    Oceniono 11 razy -3

    Na drodze, przede mną, w odległości wykluczającej efektywne hamowanie, dochodzi do zdarzenia... czy to wywrócił się motocyklista,
    czy to na jezdnię wtargnęło dziecko albo stado dzików...
    Jedyna możliwością uniknięcia najechania na miejsce rzeczonego zdarzenia jest wykonanie manewru ominięcia co wymaga przekroczenia "podwójnej ciągłej", który to manewr sam z siebie nie stanowi żadnego zagrożenia albowiem z przeciwka nic nie nadjeżdża...
    Ale AI samochodu oczywiście jest mądrzejsze, wie lepiej i nie pozwoli na przekroczenie tej "podwójnej ciągłej"....
    Zapraszam na pogrzeb(y) którego można było uniknąć.

  • Sabastiani POLAND

    0

    Autopoziomowanie świateł zwłaszcza tych ksenonowych.
    Bardzo duże niebezpieczeństwo stwarzają...:/

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX