Rewolucyjny motocykl od polskich studentów. Jednoślad na miarę Tesli?

Rynek elektrycznych motocykli i skuterów rozwija się bardzo dynamicznie, a sukcesy na tym polu mają nasi rodacy. Studenci z AGH stworzyli terenowy motocykl elektryczny z innowacyjnym silnikiem umieszczonym w piaście tylnego koła.

Analitycy z Global Market Insights przewidują, że do 2024 roku sprzedaż motocykli i skuterów napędzanych silnikami elektrycznymi sięgnie ponad 60 mln sztuk, a wartość tego rynku wyniesie ponad 55 mld dol. Jednak na razie sporym ograniczeniem takich konstrukcji jest nieduży zasięg na jednym ładowaniu. Projekt stworzony przez studentów AGH wyposażono w akumulatory litowo-jonowe o pojemności 54 Ah, które umożliwią przejechanie 100 km lub godziny w terenie. Konstrukcja jednośladu opiera się na chromowo-molibdenowej ramie autorskiej oraz wahaczu ze stali 355 i obudowie z włókna węglowego.

Kierowca może skorzystać podczas jazdy z komputera pokładowego, który informuje o parametrach jazdy. Studenci przygotowali aplikację na smartfona, która umożliwia zdalną komunikację. Motocykl osiąga prędkość maksymalną do 80 km/h, ale największą innowacją jest umiejscowienie silnika w piaście tylnego koła. Dzięki temu udało się pozbyć łańcucha – głównego generatora hałasu.

Zespół E-MOTO AGH tworzy 25 osób z trzech studenckich kół naukowych. SKN Mechaników z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki stworzyło konstrukcję, napęd i część mechaniczną motocykla, SKN Hydrogenium z Wydziału Energetyki i Paliw zbudowało układ zasilania i baterię, a SKN Telephoners z Wydziału Informatyki, Elektroniki i Telekomunikacji odpowiada za komunikację bezprzewodową.

Elektryczny motocykl z AGH zadebiutował w lipcu na zawodach SmartMoto Challenge zdobywając 4. miejsce w klasyfikacji generalnej. Wygrał zaś m.in. w konkurencji na najlepsze rozwiązania mechaniczne i układ hamulcowy. Obecnie motocykl czeka na komercjalizację.

Źródło: innowacje.newseria.pl

Więcej o:
Copyright © Agora SA