IBRM SAMAR zaprezentował najnowszy raport na temat importu samochodów używanych. Od stycznia do listopada tego roku nad Wisłę przyjechało blisko 800 tys. egzemplarzy. Najnowsze prognozy sugerują, że do końca roku wynik dobije do 900 tys. egzemplarzy. Jeżeli symulacje się potwierdzą, będzie to najwyższy wynik od 2008 roku.
Niestety wraz z większym importem nie odmładza się tabor samochodów. Nadal średni wiek samochodów, które przyjeżdżają do naszego kraju wynosi 11 lat i 8 miesięcy, a najczęściej sprowadzamy auta z 2006 roku.
Zobacz także: Kiedy wymienić opony na zimowe? Na pewno nie warto z tym czekać do opadów pierwszego śniegu
Nadal największą popularnością cieszą się samochody produkowane przez niemieckich producentów. W pierwszej dziesiątce aż dziewięć marek pochodzi znad Renu, a w zestawieniu zajmują aż 42 proc. tegorocznego importu. Na drugim miejscu znalazły się marki francuskie, które odnotowały wzrost o 17 proc. oraz auta japońskie – wzrost o 14 proc. Co ciekawe, coraz większą popularnością na rynku wtórnym cieszą się modele marki Dacia. Tylko w tym roku zaimportowano o 15 proc. więcej samochodów.
Silniki wysokoprężne nadal cieszą się dużą popularnością – w najnowszym raporcie zajmują aż 42 proc., a 92,9 proc. to auta osobowe. Województwa małopolskie, mazowieckie i śląskie „przyjęły” najwięcej aut z importu.
01. Audi A4 – 28 205
02. Volkswagen Golf – 26 636
03. Opel Astra – 25 733
04. Volkswagen Passat – 21 485
05. BMW serii 3 – 20 432
06. Audi A3 – 14 989
07. Opel Corsa – 14 429
08. Ford Focus – 14 316
09. Opel Zafira – 13 858
10. Audi A6 – 13 637
11. Volkswagen Polo – 13 021
12. Renault Scenic – 12 967
13. BMW serii 5 – 12 307
14. Ford Mondeo – 10 425
15. Ford Fiesta – 10 098
Źródło danych: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR
Zobacz także: Nowe testy Euro NCAP. Jak spisało się Volvo XC60, Volkswagen T-Roc, Skoda Karoq i inni?