Mitsubishi Eclipse Cross to SUV, który ma odmienić japońską markę. Mieliśmy okazję się nim przejechać

Mitsubishi Eclipse Cross otwiera zupełnie nowy rozdział w historii japońskiej marki. Mieliśmy okazję sprawdzić go na miesiąc przed rynkową premierą.

Mitsubishi Eclipse Cross to zupełnie nowy model japońskiego producenta. SUV został zbudowany na platformie Outlandera, ale jest od niego mniejszy. W ofercie wpisuje się pomiędzy ASX-a i Outlandera. Mierzy 4405 mm długości, 1805 mm szerokości i 1685 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2670 mm. Mitsubishi twierdzi, że głównymi rywalami Eclipse'a na rynku będzie VW Tiguan oraz Mazda CX-5, do tej listy trzeba w takim razie dopisać także Hyundaia Tucsona, Forda Kugę i Peugeota 3008.

Mitsubishi Eclipse Cross - Nowa era, nowa stylistyka, nowa jakość we wnętrzu

Mitsubishi od jakiegoś czasu prezentowało bardzo odważne koncepty i przy każdym z nich zapowiadało, że "lada chwila" jedno z tych aut zobaczymy na drogach. Pierwszym modelem "z nowej ery producenta" jest właśnie Eclipse Cross.

Zgodnie z obowiązującymi na rynku trendami, to SUV, ale Japończycy postanowili trochę go urozmaicić inspiracjami zaczerpniętymi z aut typu coupe. Efekt? Dość kontrowersyjny. Jak prezentuje się na żywo? Mam mieszane uczucia, bo przód robi świetne wrażenie, linia boczna prezentuje się interesująco, ale nie przemawia do mnie udziwniony tył Eclipse'a... Za to lakier Diamentowa Czerwień wygląda wprost niesamowicie. Kosztuje 4200 zł, ale jeżeli chcecie się wyróżniać na drodze (a do tego Eclipse został chyba zaprojektowany), to powinniście się nim zainteresować.

Mitsubishi Eclipse CrossMitsubishi Eclipse Cross fot. Filip Trusz

Nową jakość odnajdziemy także we wnętrzu. Czuć, że Eclipse Cross to kolejny krok w rozwoju marki. Deskę rozdzielczą zaprojektowano z rozmachem - projekt jest nowoczesny, a jednocześnie ergonomiczny. Poprawiono również jakość i spasowanie materiałów, a na pokładzie znajdziemy kilka nowoczesnych technologii. M.in. asystenta pasa, system ograniczający skutki kolizji, wyświetlacz HUD, świetne audio, kamery 360, adaptacyjny tempomat czy system ostrzegający o pojazdach w martwym polu.

Zobacz także: Peugeot zbudował Samochód Roku 2017. Pokonał piękną Alfę Romeo Giulię

Mitsubishi Eclipse CrossMitsubishi Eclipse Cross fot. Filip Trusz

Na pokładzie Eclipse'a Cross debiutuje nowy system multimedialny. Japończycy zdecydowali się na dwa kontrowersyjne ruchy. Po pierwsze, na liście opcji nie znajdziemy nawigacji, wystarczyć ma nam ta z Apple CarPlay lub Android Auto. Po drugie systemem zarządzamy za pomocą dotykowej płytki, która może się kojarzyć z Lexusami. Działa całkiem sprawnie i intuicyjnie. Jednak Mitsubishi zdaje sobie sprawę, że nie jest to rozwiązanie, które kierowcy preferują i pozostawiło możliwość sterowania ekranem dotykiem.

Mitsubishi Eclipse CrossMitsubishi Eclipse Cross fot. Filip Trusz

Mitsubishi Eclipse Cross - silniki, wrażenia z jazdy i napęd 4WD

Eclipse Cross debiutuje na rynku z silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 163 KM (250 Nm). Standardem jest skrzynia manualna, ale my do testów dostaliśmy bogatszą wersję z CVT. Japońscy producenci na każdym kroku podkreślają, że to optymalne rozwiązanie - CVT jest lżejsze i wydajniejsze od klasycznego automatu. Do mnie ta argumentacja jednak nie przemawia. Po prostu nie lubię sposobu, w jaki CVT pracuje, sposobu przyspieszania i charakterystycznego wycia. Jeżeli również jesteście uczuleni na bezstopniową przekładnię, to miejcie na uwadze, że lepszym wyborem będzie skrzynia ręczna. Osiągi Eclipse'a z CVT i napędem 4WD to 9,8 s do 100 km.h i 200 km/h prędkości maksymalnej. Deklarowane średnie spalanie 7,0 l/100 km. Podczas pierwszych jazd wychodziło mi sporo więcej, ale podczas tak krótkich testów trudno oceniać realne spalanie.

Zobacz wideo

"Chcieliśmy stworzyć samochód o sportowym wyglądzie, ale nie sportowy" - powiedział nam szef europejskiego marketingu marki. I Mitsubishi się to udało. Mimo nazwy nawiązującej do kultowego sportowego modelu, Eclipse Cross został stworzony do spokojnej jazdy. Sprzyja temu skrzynia i układ kierowniczy, który choć dość twardy i precyzyjny, to nie zachęca do ostrego brania zakrętów. Zawieszenie bardzo dobrze radzi sobie z nierównościami na drodze, ale do "śpiących policjantów" trzeba podchodzić z dużym szacunkiem - najedziemy zbyt szybko, a Eclipse porządnie nami wytrzęsie. Pochwalić muszę za to bardzo wygodne fotele. Zaletą jest też całkiem niezłe wyciszenie SUV-a. Głośno jest tylko podczas przyspieszania, ale taki urok CVT.

W przypadku napędu 4WD Mitsubishi szczodrze czerpało z doświadczeń gromadzonych przez 80 lat produkcji aut 4x4. System S-AWC - bo o nim mowa - to mechaniczno-elektroniczny układ zapewniający optymalną dystrybucję siły napędowej pomiędzy koła w oparciu o dane z Układu Aktywnej Kontroli Uślizgu. Standardowo moment napędowy dzielony jest na przednie i tylne koła w proporcji 80/20, ale może ona zostać zmieniona maksymalnie do 55/45 w trybie AUTO.

Za ok. rok do oferty dołączy diesel 2.2, który będzie współpracował z 8-biegowym automatem.

Mitsubishi Eclipse CrossMitsubishi Eclipse Cross fot. Filip Trusz

Mitsubishi Eclipse Cross. Walory praktyczne: mnóstwo miejsca z tyłu i mały bagażnik

Eclipse Cross z pewnością rozczaruje każdego, kto szuka w SUV-ie dużego bagażnika. Standardowo połknie zaledwie 341 l. Po przesunięciu foteli tylnej kanapy uzyskamy 448 l. Dla porównania bagażnik Skody Karoq ma 521 l, VW Tiguana - 400 l, a Mazdy CX-5 - 477 l.

Mały bagażnik Eclipse Cross wynagradza przestronnym wnętrzem z tyłu. Czuć, że auto powstało na bazie dużego Outlandera, bo na pokładzie w komfortowych warunkach mogą podróżować 4 wysokie osoby i nikt nie będzie narzekał na brak miejsca na nogi czy głowę. Za to Japończykom należą się brawa.

Zobacz także: Sprawdziliśmy, co potrafi nowa Mazda CX-5

Mitsubishi Eclipse CrossMitsubishi Eclipse Cross fot. Filip Trusz

Mitsubishi Eclipse Cross - Cena. Bogato wyposażony i tańszy od liderów

Polski cennik otwiera kwota 93 990 zł za Eclipse Cross w wersji Inform. Na liście wyposażenia standardowego znajdziemy takie elementy jak automatyczna klimatyzacja, świata do jazdy dziennej LED, 16-calowe felgi aluminiowe, 7 poduszek powietrznych oraz przyciemniane szyby.

Tanio nie jest, ale Mitsubishi podkreśla, że i tak Eclipse jest sporo tańszy od konkurentów z podobnym silnikiem i wyposażeniem. VW Tiguan 1.4 150 KM Trendline kosztuje 100 690 zł, a Mazda CX-5 2.0 SkyGO - 95 900 zł.

Mitsubishi Eclipse Cross - Polski cennik

Mitsubishi Eclipse Cross - Polski cennikMitsubishi Eclipse Cross - Polski cennik fot. Mitsubishi

Mitsubishi Eclipse CrossMitsubishi Eclipse Cross fot. Filip Trusz

Czy Mitsubishi Eclipse Cross odniesie sukces na rynku?

Mitsubishi Eclipse Cross wypełni na rynku pewną niszę. Moim zdaniem to auto kierowane do ludzi, którzy lubią japońskie auta i lubią Mitsubishi. Stąd aż tak oryginalna stylistyka i obecność skrzyni CVT. Mitsubishi Eclipse Cross zasługuje na wysoką ocenę - jest dobrze wykonane, nieźle wycenione, komfortowe, mały silnik potrafi żwawo przyspieszać, auto nieźle się prowadzi (choć w zakręty lepiej nie wchodzić zbyt szybko, bo wyjeżdża przodem), z tyłu mogą jeździć wysokie osoby, a kontrowersyjny, ciekawy wygląd to dla wielu spora zaleta. Jeżeli znudził Was segment kompaktowych SUV-ów, to warto Eclipse'a sprawdzić. Może to auto skrojone pod Wasze gusta?

Jest dobrze, ale... Mitsubishi Eclipse Cross nie przekonało mnie do siebie. Wolę jednak bardziej europejskie auta jak VW Tiguan, Peugeot 3008 czy Ford Kuga. Myślę także, że fani Mazdy nie porzucą dla Eclipse'a CX-5. To moje zdanie. A co Wy myślicie o nowym graczu na rynku? Dajcie nam znać w komentarzach i sondażu poniżej.
Czy Twoim zdaniem Mitsubishi Eclipse Cross odniesie sukces na rynku?
Więcej o: