Prototypowa ciężarówka Project Portal pokonała do tej pory 6400 testowych kilometrów z pełnym obciążeniem, emitując wyłącznie wodę. Auto posłuży w najbliższym czasie do transportu towarów z terminali portowych w Los Angeles i Long Beach do pociągów towarowych i magazynów, pokonując codziennie około 320 km.
Japoński producent chce sprawdzić użyteczność nowoczesnej technologii wodorowej w samochodach ciężarowych. Inżynierowie będą analizować wydajność ogniw paliwowych, a specjalny zespół badawczy zbierze dane o osiągach i możliwościach pojazdu.
Zobacz także: Toyota Mirai | Test | Gorączka sobotniej nocy
Ciężarówka napędzana wodorem oferuje 670 KM maksymalnej mocy i 1800 Nm momentu obrotowego. Samochód jest zasilany dwoma zestawami ogniw paliwowych pochodzących z Toyoty Mirai. Do tego dołożono niewielką baterię o pojemności 12 kWh. Producent podaje, że ładowność wynosi 36 290 kg, a zasięg na pełnym obciążeniu to ponad 320 km.
„Toyota jest największym popularyzatorem wiedzy o wodorowych ogniwach paliwowych. Staramy się, aby jak największa liczba ludzi zrozumiała tę technologię i jej znaczenie” – powiedział Bob Carter, wiceprezydent Toyota Motor North America (TMNA). – „Od premiery sedana Mirai aż po opracowanie dużej ciężarówki na ogniwa paliwowe Toyota demonstruje wszechstronność i skalowalność napędu wodorowego”.
Project Portal zadebiutował w kwietniu tego roku. To kolejny przykład zastosowania napędu na wodorowe ogniwa paliwowe po sedanie Mirai, koncepcyjnej limuzynie LF-FC, miejskich autobusach FC, a także wodorowych wózkach widłowych. Ciężarówka o dużej mocy i napędzie obrotowym nie emituje szkodliwych substancji i gazów cieplarnianych.