Co czwarta ofiara wypadku to pieszy. ''Aktywne przejścia'' mają pomóc zmienić te straszne statystyki
Testy aktywnych przejść dla pieszych są przeprowadzane w największych miastach w Polsce. Jedno z nich przeszło pomyślne próby i dobrze funkcjonuje na ulicy Kondratowicza w Warszawie. M.in. lepsze oświetlenie i dodatkowe sygnały świetlne mają zwrócić uwagę kierowców na pieszych wchodzących na jezdnię. Znaki ostrzegawcze mają też uświadamiać przechodniów, by przynajmniej na czas pokonywania drogi schowali telefon w kieszeni i wytężyli czujność.
W co czwartym wypadku w Polsce uczestniczy pieszy
Według danych Zespołu Profilaktyki i Analiz Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji w 2016 roku odnotowano 33 664 wypadki, w których śmierć poniosło 3026 osób, a 40 766 zostało rannych.
W co czwartym wypadku (8 461 zdarzeń) uczestniczył pieszy. W efekcie śmierć poniosło 868 przechodniów, a 7 974 odniosło obrażenia ciała. Winę za ok 75% zdarzeń ponoszą kierowcy. Tak przynajmniej wynika z policyjnych statystyk. Nie uwzględniają one jednak braków w infrastrukturze. A te są znaczne.
Kultura uczestników ruchu i nowoczesne technologie działają na rzecz bezpieczeństwa
Na bezpieczeństwo ruchu drogowego wpływa nie tylko dobre oznakowanie dróg, lecz również kultura uczestników ruchu. W wakacje media promowały kampanię na rzecz poprawy bezpieczeństwa na linii pieszy-kierowca. Doświadczenie z wirtualnymi okularami miało uświadamiać obie strony o niebezpieczeństwie w określonych sytuacjach.
Czym są aktywne przejścia dla pieszych
Aktywne przejścia dla pieszych, stanowią kontynuację procesu wykorzystania nowoczesnych technologii na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Czym się takie przejścia charakteryzują?
Przed „zebrą” nakładana jest antypoślizgowa nawierzchnia skracająca drogę hamowania. A czerwone tło pasów jest widoczne ze sporej odległości. Na znakach zamontowane są czujniki weryfikujące obecność człowieka i uruchamiające „kocie oczka” na asfalcie i LED-owe, żółte oświetlenie ostrzegawcze ponad znakami informacyjnymi.
Mrugające światło widać z kilkuset metrów, więc zmotoryzowani siłą rzeczy wykazują większą czujność. Co ważne, tego typu rozwiązanie jest wyraźnie tańsze względem klasycznej sygnalizacji. Melodią przyszłości jest zatem powszechne wdrażanie powyższej technologii w całym kraju.
W Warszawie bezpieczniej
Zebrane na pierwszym tego typu przejściu w Warszawie doświadczenia zaowocowały rozwinięciem projektu. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie zainstalował aktywne przejścia na skrzyżowaniu Alei Niepodległości z ulicą Lenartowicza. Kolejne powstało na Grochowskiej z Mińską oraz Krasińskiego z Czarnieckiego. Piesi mogą też czuć się bezpieczniej w alei KEN na wysokości Telekiego.
Znamy też następne 13 lokalizacji, w których pojawią się aktywne przejścia dla pieszych. To Grzybowska przed Ciepłą, ks. J. Popiełuszki i P. Gojawiczyńskiej, Modlińska-Drogowa, Mickiewicza-Mierosławskiego, Powstańców Śląskich-Pirenejska, Jagiellońska-Brechta, Waszyngtona-Niekłańska i Modrzewiowa, a także Marszałkowska-Senatorska, Kruczkowskiego-3 Maja (strona północna i południowa), Ludna–Okrąg oraz Aleje Jerozolimskie–Spiska.
To jednak nie wszystko. Politycy pracują już nad przepisami, które mają zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Pisaliśmy o nich tutaj: Zmiana przepisów dotyczących pieszych.
-
Wciąż kradną katalizatory. W Warszawie policja złapała złodziei na gorącym uczynku
-
Używane Audi A4 - opinie i awarie. Sprawdzamy trzy generacje B7, B8 i B9. To prawdziwy hit
-
BMW pokazało jeden z najbardziej sportowych sedanów świata. BMW M5 CS kosztuje 850 tys. zł [WIDEO]
-
Volvo XC60, czyli lider w swoim segmencie. Co oferuje ten szwedzki SUV?
-
Silnik 1.4 Turbo EcoTec Opla - opinie i awarie. Cieszy się uznaniem, ale ma też problemy
- Elektryfikacja samochodów nie tylko miejskich. Koniec kompromisów - na rynku są też SUV-y na prąd
- Południowa Obwodnica Warszawy wyjątkowo hałaśliwa. Mieszkańcy skarżą się na małą liczbę ekranów
- Tylko 30 dni na rejestrację auta. Wróciły stare przepisy i sprawiają kierowcom spore problemy
- Dorzuć się do zbiórki na WOŚP i zasiądź za kółkiem superszybkiego Porsche
- Nie tylko do miasta. Nowy SEAT Ibiza zaskakuje wszechstronnością
Forum
- OT - mniej szczepionek.... CCC? (18)
- Co decyduje o przyspieszeniu samochodu? (27)
- Absolutnie, absolutnie O/T religia (42)
- Komu DS9? (46)
- Bat na daltonistów (40)
- OT - co zrobią Republikanie...? (24)
- Galtomonek będzie szczęśliwy jak to przeczyta... (15)
- opony dzisiaj (35)
- Po zakaz wyprzedzania przed i na przejsciu ? (21)
- Monitorowanie lokalizacji pojazdu elektr. (27)