Porsche 911 Carrera 4 GTS - Emocje pod kontrolą

Świat się zmienia. Poprzednia generacja 911 GTS była ostrzejsza i mniej rozsądna na co dzień. Przy okazji zmian, Niemcy delikatnie ją utemperowali, ale poprawili osiągi. Zmniejszyli pojemność silnika i dołożyli dwie turbosprężarki, co przełożyło się na mniejszy apetyt na paliwo. To jednak mało istotny szczegół w aucie, które katapultuje się do setki w 3,6 sekundy i osiąga 308 km/h prędkości maksymalnej.

Kształt 911 nie zmienia się od dekad. Znane proporcje niezmiennie wywołują przyspieszone bicie serca nawet u laików motoryzacji. W wersji GTS pokrytej czerwonym lakierem uwagę przykuwają potężne, 20-calowe koła z centralną nakrętką i żółte zaciski przytwierdzone do ceramicznych tarcz hamulcowych, których cena nieznacznie przekracza 45 tysięcy złotych. W standardzie, auto ma poszerzone nadkola, przyciemniane osłony reflektorów, a także LED-owe oświetlenie do jazdy dziennej i biksenonowe światła. Całość prezentuje się nienagannie. Pozornie niewielki samochód ma aż 453 centymetry długości, 185 szerokości i 128 wysokości. Ta ostatnia wartość robi największe wrażenie. Zatrzymując się na światłach obok Range Rovera, wzrok kierowcy znajduje się na poziomie dolnej krawędzi nadkola brytyjskiego SUV-a.

Mniej wulgarności

Jeśli mieliście kontakt z poprzednim GTS-em, dobrze wiecie, że był narowisty. Szarpał przy każdej zmianie biegów i stosunkowo łatwo było go wprowadzić w mniej lub bardziej kontrolowany poślizg. Nowy model nieco spokorniał. W miejsce 3,8-litrowego silnika wolnossącego, zdecydowano się na trzy litry i dwie turbosprężarki. Dzięki temu, udało się wygenerować dodatkowe 30 koni mechanicznych i aż 110 Nm. Co ważne, moment obrotowy wynoszący aż 550 niutonometrów dostępny jest już przy 2150 obr./min. W praktyce oznacza to, że podczas codziennej, spokojnej eksploatacji, wskazówka obrotomierza rzadko przekracza 3-4 tys. obr./min. Temu parametrowi wtóruje 450 KM, sportowy układ wydechowy i pakiet Sport Chrono. Dzięki niemu, układ jezdny można jeszcze bardziej wyostrzyć i startować spod świateł z systemem Launch Control. Niezależnie, czy mamy pod kołami suchy, czy mokry asfalt, Porsche klei się do nawierzchni i bez buksowania katapultuje do setki w 3,6 sekundy. Zabrzmi to dziwne, ale robi to bardzo płynnie. Nawet po ustawieniu pokrętła przy kierownicy w moduł najbardziej dynamiczny, próżno czekać na potężny kopniak w plecy. A to akurat był znak rozpoznawczy poprzednika. Szkoda. Niemniej, właśnie dzięki spiłowaniu pazurków Carrera stała się bardziej przyjazna na co dzień.

Porsche 911 Carrera 4 GTSPorsche 911 Carrera 4 GTS fot. Jan Zomer

Pali tyle, co 1.8 TSI

GTS najlepiej czuje się na równym niczym stół stolarski asfalcie. Tam imponuje przyczepnością, przewidywalnym zachowaniem w zakrętach i nienagannym spokojem nawet przy prędkościach grubo przekraczających 200 km/h (prędkość maksymalna wynosi 308 km/h). Układ kierowniczy wiernie oddaje aktualne położenie kół, a torowe zapędy kierowcy w odpowiednim momencie prostuje skuteczna elektronika. Nie oznacza to jednak braku dobrej zabawy. Wręcz przeciwnie. Mimo łagodniejszego charakteru, Porsche daje mnóstwo frajdy, na wiele pozwala i sporo wybacza. Co ciekawe, o ile poprzednik potrafił nieprzyjemnie podskakiwać na nierównościach, o tyle najnowsze wcielenie pozytywnie zaskakuje komfortem. Warto wówczas ustawić wybierak w położeniu Normal i cieszyć się względną wygodą. Radzimy omijać studzienki i wolno forsować wyższe krawężniki. Opony w rozmiarze 245/35 R20 z przodu i 305/30 z tyłu mogą sobie z nimi nie poradzić. Jeśli wyczujecie, że próg zwalniający jest za wysoki, warto skorzystać z przycisku sterującego zawiadującego przodem. Podniesie się o 4 centymetry i wróci do pierwotnej pozycji po przejechaniu kilkudziesięciu metrów.

Trudno spodziewać się po 911 rozsądnego apetytu na paliwo. Niespodzianka! GTS potrafi być naprawdę oszczędny. W sytuacji, gdy oba pasy na autostradzie są zapchane i wskazówka prędkościomierza rzadko zapuszcza się powyżej 120 km/h, komputer pokładowy wskaże wynik na poziomie 8-9 litrów. Nie spieszycie się do pracy i powoli pokonujecie kolejne skrzyżowania? Na ekranie pojawi się rezultat zawierający w przedziale 13-14 litrów. Porsche ma też drugie oblicze. Korzystanie z potencjału 3-litrowego silnika zaowocuje zużyciem na poziomie 30-35 litrów.

Porsche 911 Carrera 4 GTSPorsche 911 Carrera 4 GTS fot. Jan Zomer

Miejsca wystarczy dla dwóch osób

Mimo 4-miejscowego pokładu, wygodnie podróżować będą tylko dwie osoby. Siedziska z tyłu warto traktować jako przechowalnię plecaków. Polecamy je zapinać pasami, bo 911 błyskawicznie przyspiesza (12,1 sekundy do 200 km/h), ale też równie szybko hamuje – 33 metry od 100 km/h do zatrzymania. Bagażnik umieszczony pod przednią maską to w rzeczywistości skrytka na walizkę lub kije golfowe. Jego pojemność wynosi 125 litrów.

W kabinie brakuje przede wszystkim schowka na butelkę z wodą i telefon. W tym przed pasażerem zmieści się niewielki notes. Reszta elementów została zaprojektowana pod kierowcę. Siedziska umieszczono bardzo nisko i wyposażono je w elektryczną regulację z pamięcią ustawień. Ich wyprofilowanie jest optymalne. Zapewniają wysoki komfort w trasie i dobre podparcie w szybko pokonywanych zakrętach. Dostęp do przełączników następuje w sposób intuicyjny. Każdemu z nich przypisano po jednej funkcji. Znacznie więcej trudności sprawia obsługa systemu multimedialnego z dotykowym ekranem. Znalezienie pożądanej ikonki podczas jazdy nie należy do prostych zadań. Jakość materiałów wykończeniowych to wysoka półka. Kokpit wykończono alcantarą, skórą i aluminium. Całość spasowano bez zarzutu. Trudno zlokalizować jakiekolwiek niedopieszczone miejsce.

Porsche 911 Carrera 4 GTSPorsche 911 Carrera 4 GTS fot. Jan Zomer

Nie jest tanio

Porsche to towar ekskluzywny. Podstawowego GTS-a wyceniono na 659 120 złotych. W tej cenie dostaniemy między innymi rasowo brzmiący układ wydechowy i pakiet Sport Chrono. Lista dodatków jest jednak na tyle długa, że cena egzemplarza widocznego na zdjęciach przekroczyła 930 tysięcy zł. Co słychać u konkurencji? Mercedes AMG GT z 476-konnym silnikiem kosztuje 561 tysięcy. Po doposażeniu go do zbliżonego poziomu, okaże się tańszy od Porsche o około 70-100 tysięcy złotych. Nie oferuje jednak tak dobrych osiągów i uniwersalności na co dzień.

Summa Summarum

GTS to ciekawa propozycja dla użytkowników lubiących zlać się potem lub w spokoju i w garniturze dojechać do pracy wsłuchując się w basową symfonię dobiegającą z układu wydechowego i głośników sygnowanych przez firmę Burmester. Prowadzi się jak po sznurku, daje mnóstwo radości przy ostrzejszym traktowaniu pedału gazu i jednocześnie potrafi w umiarkowanym tempie opróżniać 67-litrowy zbiornik paliwa.

Gaz

Świetne właściwości jezdne, precyzyjny układ kierowniczy, błyskawicznie żonglująca biegami skrzynia PDK, niezły komfort, rewelacyjne osiągi

Hamulec

Brak schowka na telefon, kubek lub butelkę z wodą, kosztowne opcje windujące cenę, niełatwa obsługa systemu multimedialnego

Porsche 911 Carrera 4 GTS PDK | Dane techniczne

Nadwozie: Coupe, 2d
Moc: 450 KM przy 6500 obr./min
Moment obr.: 550 Nm w przedziale 2150-5000 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 7-biegowa
Napęd: na cztery koła
Wymiary: 4528/1852/1284 mm
Rozstaw osi: 2450 mm
Poj. bagażnika: 125 l
0-100 km/h: 3,6 s
Śr. zużycie paliwa: 13,4 l/100 km (dane testowe)
Prędkość maksymalna: 308 km/h
Cena: od 659 120 zł

Czy Twoim zdaniem Porsche 911 to najlepszy sportowy samochód w historii?