Rosyjska marka przeżywa renesans w Europie. Teraz czas na podbój Polski

Jakiś czas temu koncern Renault-Nissan wziął pod swoje skrzydła Ładę. Okazuje się, że dla rosyjskiego producenta to krok do wielkiego odrodzenia. Marka przeżywa właśnie rekord popularności. A w planach ekspansja na nowe rynki, w tym Polskę.

Pierwsze osiem miesięcy tego roku było czasem wzmożonej pracy dla fabryki z Togliatti. Model Vesta trafił na 76. miejsce najlepiej sprzedających się aut w Europie. Od początku roku zdecydowało się na niego ponad 48 tys. nabywców.

Na pierwszy rzut oka te wyniki nie robią wrażenia, ale Łada z roku na rok notuje bardzo duże wzrosty. W tym samym okresie ubiegłego roku samochód zajmował miejsce tuż za pierwszą setką. Podobne wzrosty zanotowały - Seat Ateca (z 265. na 80. miejsce) i Peugeot 3008 (z 89. na 30. pozycję). Jednak największe rekordy popularności bije nowy Fiat Tipo (z 99. na 36. miejsce).

Zobacz także: Sprzedaż w Rosji w 2016 r. | Łada zdetronizowana

Łada Vesta sąsiaduje z takimi modelami jak Ford C-MAX (75. pozycja - 49.5 tys. sprzedanych egzemplarzy) oraz Mercedes Klasy B (77. pozycja, 47,9 tys. egzemplarzy). W rankingu popularności znajdziemy jeszcze jeden model rosyjskiego producenta - Ładę Granta na 64. pozycji. Jednak obserwując dynamikę sprzedaży modelu Vesta możemy się spodziewać, że już niedługo zamienią się miejscami.

Łada VestaŁada Vesta fot. Łada

Łada Vesta - nowa era w historii rosyjskiego producenta

Kompaktowy model mierzy 4,41 m długości. Auto jest oferowane ze sprawdzonym silnikiem benzynowym konstrukcji Renault. Czterocylindrowy motor oferuje 106 KM mocy oraz 148 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem pięciostopniowej, ręcznej skrzyni biegów. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 178 km/h. Łada Vesta kosztuje na rodzimym rynku w przeliczeniu od 30 do 47 tys. zł.

Popularny samochód trafi już niebawem na wybrane rynki Europy - do Niemiec, Bułgarii i na Węgry. Tuż za zachodnią granicą wyceniono ten model na 12 700 euro, czyli 54 tys. złotych. Na liście podstawowego wyposażenia znajdziemy takie elementy jak: system multimedialny z nawigacją i kamerą cofania, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby, czujniki cofania i deszczu oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości. Dużo taniej jest na Słowacji, gdzie Vesta kosztuje 10 000 euro, czyli ok. 43 tysięcy zł.

Łada Vesta SW i SW CrossŁada Vesta SW i SW Cross Fot. Łada

Łada przyspiesza - czas na Vestę kombi i crossovera

Dosłownie przed paroma dniami do produkcji weszły dwa nowe modele. Do oferty rosyjskiego producenta dołączyła praktyczna Vesta w wydaniu kombi (SW), której bagażnik pomieści ponad 500 litrów. Oprócz klasycznego kombi z taśm produkcyjnych zaczęła zjeżdżać jego modna i uterenowiona odmiana. Cross wpisuje się w aktualne trendy i stanowi konkurencję dla kompaktowych crossoverów. Ma o 2,5 centymetra zwiększony prześwit (203 mm) oraz pakiet ochronnych dodatków w postaci nakładek na błotniki, inaczej uformowanych zderzaków oraz płyt z tworzywa mających zabezpieczać podwozie przed uderzeniami kamieni.

Zobacz także: Oto Dacia Duster numer 2. "Materiał na przebój"

Obydwa auta możecie zobaczyć na zdjęciu powyżej. Rosjanie przymierzają się też do wprowadzenia na europejskie rynki crossovera z prawdziwego zdarzenia. Prezentowany w naszej galerii koncepcyjny XCode ma lada chwila pojawić się w ofercie Łady w produkcyjnej wersji. Będzie to prawdopodobnie najtańszy SUV w Europie, może odebrać ten tytuł bratniej Dacii Duster, która wraz z nową generacją ma ambicje przeskoczyć pół półki wyżej.

Łada XCode SUVŁada XCode SUV fot. Łada

Łada w Polsce? To tylko kwestia czasu

Niemcy, Węgry, Bułgaria, Słowacja - lista europejskich krajów, gdzie Łada sprzedaje oficjalnie swoje samochody stale rośnie. Nie jest żadną tajemnicą, że alians Renault-Nissan bardzo poważnie myśli nad wprowadzeniem nowych modeli rosyjskiego producenta także do Polski. Niestety, nie znamy jeszcze dokładnej daty premiery, ale plotki i nieoficjalne informacje o coraz bliższym wejściu Rosjan do Polski ostatnio nabrały na sile.

I nie może nas to dziwić. Również należąca do Francuzów budżetowa Dacia radzi sobie nad Wisłą świetnie. Duster w każdym rankingu sprzedaży melduje się w pierwszej dziesiątce, również Logan i Sandero cieszą się dużą popularnością.

Czy Łada odniosłaby sukces na polskim rynku?