Sprawdź, kiedy można korzystać z buspasów. Musisz spełnić kluczowy warunek

Polskie miasta zaczynają wychodzić naprzeciw kierowcom i dopuszczają poruszanie się aut osobowych po buspasach. Jest jednak warunek konieczny. Jaki?

Pomysł z buspasami nie jest nowy. W Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie z powodzeniem funkcjonuje od połowy lat 60. W Polsce od niedawna, ale wzbudza wiele kontrowersji. Poza autobusami, mogą z niego korzystać taksówkarze. W niektórych miastach udostępniono ten pas również motocyklistom. Z tego przywileju mogą korzystać w Krakowie, Bydgoszczy, Łodzi, Gdańsku, Szczecinie i Rzeszowie.

Niekończące się korki

To główny argument przeciwników buspasów. Na drogach zwężonych do dwóch lub jednego pasa ruchu, powstały spore korki. W dużych miastach pokroju Warszawy, Poznania, czy Krakowa, w godzinach szczytu łatwiej wydostać się z centrum pieszo, niż samochodem. W związku z tym, każde zarezerwowanie obszaru jezdni dla uprzywilejowanych jednostek, będzie wzbudzać wiele kontrowersji. W stolicy większość buspasów funkcjonuje tylko w godzinach szczytu – 7-10 i 14-19. Jednak nie wszyscy kierowcy (zwłaszcza przyjezdni) orientują się, że takie regulacje obowiązują. Tabliczki są niewielkich rozmiarów, przez co nie każdemu uda się odczytać ich treść.

Współdzielenie przestrzeni w aucie

Idea carsharingu zrodziła się wiele lat temu w Stanach Zjednoczonych, ale dopiero w ostatnim czasie przybrała na sile w Europie. W Polsce prężnie rozwija się wiele aplikacji zrzeszających ludzi poruszających się na tej samej trasie. Tym tropem poszli włodarze Rzeszowa i teraz Poznania. Wynika to z prostego faktu. Większość pracujących Polaków w dużych miastach ma samochód. Gdyby każdy jeździł nim do pracy, korki uniemożliwiałyby jazdę nie tylko w godzinach szczytu, lecz również w pozostałej części dnia. W związku z tym, wprowadzenie korzyści dla pojazdów przynajmniej z trójką pasażerów na pokładzie, było tylko kwestią czasu. W stolicy Wielkopolski, w ten sposób można korzystać jedynie z buspasa na ulicy Mostowej. Jeżeli pomysł się sprawdzi, uprzywilejowany obszar prawdopodobnie rozszerzy się o kolejne fragmenty miasta. Samorządowcy rozprawiają o tym pomyśle również w Krakowie i Sosnowcu. Na ostateczne regulacje przyjdzie nam pewnie jeszcze trochę poczekać.

Buspas w Alejach JerozolimskichBuspas w Alejach Jerozolimskich fot. Dariusz Borowicz/AG

100 zł lub 1000 dolarów mandatu

W zależności od kraju, regulacje dotyczące buspasów mocno się różnią. Niektóre, proekologiczne rządy udostępniają je pojazdom niskoemisyjnym lub typowo elektrycznym. W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie funkcjonują też „High-occupancy vehicle lane”. To nic innego, jak pierwowzór pomysłu Rzeszowian i Poznaniaków. Tego typu pasy można spotkać na drogach szybkiego ruchu i autostradach. Wydzielona przestrzeń jest dostępna tylko dla pojazdów, w których podróżuje wiele osób. W zależności od stanu, przynajmniej dwóch lub trzech pasażerów. Zazwyczaj to skrajny lewy pas ruchu, na których można swobodnie wjechać i szybko ominąć korek. Za nieprzestrzeganie przepisów, Amerykanom grożą wysokie mandaty. Tamtejsza policja słynie z braku pobłażliwości, więc należy spodziewać się najwyższej kary w wysokości 1000 dolarów. W Polsce za niestosowanie się do obowiązujących lokalnie regulacji, kierowcy grozi mandat w wysokości 100 złotych. Do tego należy doliczyć jeden punkt karny.

Wkurzają cię korki? Zobacz, w jaki sposób powinno się jeździć, żeby je rozładować

Więcej o:
Komentarze (43)
Kiedy można jeździć buspasem, a kiedy dostaniemy mandat?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: ADFSVK D.SRTGO 9U

    Oceniono 2 razy 0

    JA TAM JEŻDŻĘ BUS PASAMI. I CHOĆ TRĄBIĄ NA MNIE TO NIC SOBIE NIE ROBIĘ Z TEGO.
    NIECH MI KTO POKAŻE ŻE JEST ZABRONIONE W KD?

  • Gość: kierowca wroclawski

    0

    Mandaty w kwocie 100 zl dla cwaniakow ktorzy korzystaja z buspasa czy parkuja gdzie im sie chce sa smiesznie niskie. kara powinna byc dotkliwa, np 1000zl, to zniecheciloby do kozaczenia zapewne znacznie.

  • Gość: Bernacik

    0

    Jak to jest, że artykuł ma datę 25.12.1017, a komentarze pod nim są sprzed trzech miesięcy. Ładnie to tak oszukiwać?

  • bodzio24680

    Oceniono 9 razy -1

    Jakkolwiek bus pasy mogą drażnić kierowców samochodów, to oczywiście są potrzebne - jest to bezdyskusyjne. Parę sposobów na rozładowanie korków można byłoby znaleźć bardzo łatwo:
    1. Wysoki podatek od wielkich, terenowych samochodów. W każdej chwili w zasięgu wzroku mam takich co najmniej kilka i zwykle siedzą w nich wyłącznie kierowcy. A jeszcze lepiej byłoby wprowadzić dla takich zakaz wjazdu do centrum miast - na smog tez by pomogło.
    2. Rozszerzenie płatnej strefy parkowania na całe prawie miasta - jakoś w całej Europie tak mają i korki są mniejsze.
    3. Wprowadzenie większej liczby samochodów w systemie carsharing.
    4. Wysokie mandaty i odpowiednie policyjne kontrole za wjeżdżanie na skrzyżowanie bez możliwości zjazdu - to jest jedna z głównych przyczyn korków, a co drugie skrzyżowanie jest w godzinach szczytu zatkane przez samochody, które nie mogą zjechać.

  • Lau Punkt

    Oceniono 5 razy -5

    Tabliczki są niewielkich rozmiarów?!?!!
    Czy autor je w ogóle widział? Bo śmiem twierdzić, że są jednymi z większych, tylko nikomu nie chce się ich czytać.

  • maaac

    Oceniono 1 raz 1

    A dzięki "dobrodziejstwu" komuny problem w ogóle nie istniał.

  • yosemitesam

    Oceniono 25 razy 15

    "Niektóre, proekologiczne rządy udostępniają je pojazdom niskoemisyjnym lub typowo elektrycznym. "

    Raczej powinno być na odwrót. Ekologiczny niskoemisyjny niech sobie stoi w korku, a smrodzący 20-letni klamor niech czym prędzej przejeżdża i nie truje.

  • Gość: plk

    Oceniono 29 razy -13

    buspasy to debilizm, powodują tylko korki i premiują ludzi którym nie chce się pracować bo nie stac ich na wygodny transport indywidualny w postaci samochodu

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX