Oto Dacia Duster numer 2. "Materiał na przebój"

To bez dwóch zdań największy sukces rumuńskiej marki na europejskim podwórku. Pierwsza generacja cieszyła się ogromnym powodzeniem także w Polsce. W szczytowych momentach, na nowy egzemplarz trzeba było czekać nawet 6-7 miesięcy. Zadbane "używki" schodzą niczym ciepłe bułeczki. Czas na drugą generację.

Duster elektryzował dotychczas przede wszystkim ceną. Za niecałe 40 tysięcy złotych można było wejść w świat małych crossoverów. Według zapewnień producenta, cennik nowego modelu ma kształtować się na podobnym poziomie. Dokładne wartości poznamy zapewne za kilka tygodni. Teraz już wiemy, że Dacia wygląda zdecydowanie nowocześniej i zachowała swój lekko terenowy charakter. Kształt karoserii mocno nawiązuje do poprzednika. W przedniej części wyróżnia się sporych rozmiarów osłona zderzaka wykonana z tworzywa. Drugie wcielenie poznamy też po wydatnych relingach utrzymanych w srebrnym kolorze, nowych wzorach aluminiowych obręczy i bardziej wyrazistych przetłoczeniach. Wymiary nadwozia pozostały bez zmian. Auto ma 4,3 metra długości i 1,8 szerokości. 21-centymetrowy prześwit pozwoli na pokonanie lekkich przeszkód terenowych i większości miejskich krawężników.

Dacia Duster 2017Dacia Duster 2017 fot. Dacia

Więcej miejsca i elektronicznych gadżetów

To, co najbardziej przeszkadzało w pierwszym Dusterze, to panel sterujący tylnymi szybami umieszczony między fotelami. Kierowca w czasie jazdy miał znikome szanse na obsłużenie tego elementu. Teraz kabina jest zdecydowanie bardziej ergonomiczna i wykonana z lepszych materiałów. Te jednak pozostały na poziomie znanym z poprzednika. Są twarde, lecz solidnie spasowane. Producent deklaruje też, że sporo uwagi poświęcił wyciszeniu. Bagażnik ma odmianie z napędem na przednią oś ma 445, a w 4x4 376 litrów. Wprowadzono kilka dodatkowych schowków, których pojemność wynosi 28,6 litra. Siedziska foteli są o 2 centymetry dłuższe, a kierownicę zaopatrzono w osiową regulację.

Dacia Duster 2017Dacia Duster 2017 fot. Dacia

W kwestii elektronicznych udogodnień, możemy liczyć na system Multiview Camera, monitorowanie martwego pola, bezkluczykowy dostęp i kurtynowe poduszki powietrzne. Tego w pierwszej generacji nie było. Zmienił się też kształt kierownicy, grafika systemu multimedialnego z wbudowaną nawigacją, a także garść przycisków umieszczonych pod dotykowym ekranem. Znajdziemy tam włącznik kamery, czujników parkowania i pokrętła zawiadujące jednostrefową klimatyzacją automatyczną.

Dacia Duster 2017Dacia Duster 2017 fot. Dacia

Asystent zjazdu i dwusprzęgłowa skrzynia

To absolutna nowość w Dusterze. System kontroli zjazdu i podjazdu opiera się na układzie hamulcowym i pomaga w pokonywaniu stromizn. Na ekranie centralnym można też wygenerować grafikę kompasu i animację ilustrującą aktualne pochylenie auta. Wśród jednostek napędowych 115 i 125-konną jednostkę benzynową. Każda z nich może być wyposażona w napęd na przednią lub obie osie. Diesel jest jeden o pojemności 1.5 litra, ale występuje w dwóch wersjach mocy: 90 i 110 KM. Ten pierwszy przekazuje moment na dwa koła, zaś mocniejszy w droższej specyfikacji ma dwusprzęgłową skrzynię automatyczną i system 4x4. Dla miłośników oszczędności przygotowano odmianę zasilaną LPG. Jesteśmy przekonani, że Dacia pozostanie hitem zarówno na rynku nowych, jak i używanych samochodów.

Czy Twoim zdaniem nowa Dacia Duster powtórzy sukces poprzednika?