Koncepcyjna California XXL, która powstała na nowym Volkswagenie Crafterze, była jedną z największych gwiazd tegorocznego Caravan Salon w Düsseldorfie. A przynajmniej projektem, który wzbudził naprawdę spore zainteresowanie.
Nie będzie przesadą nazwanie konceptu Craftera-kampera Californią do kwadratu. Auto wyposażone jest w wysuwany dach z panoramicznym oknem, ma wydłużoną tylną częścią nadwozia, w którego wnętrzu znajduje się duże łóżko, z alkową dla dzieci, ma też napęd na cztery koła, pneumatyczne zawieszenie oraz wnętrze przemyślane w każdym szczególe. Chodzi m.in. o takie rozwiązania, jak wysuwana (chowana) łazienka, ogrzewana lub chłodzona (zależnie od potrzeb) powierzchnia do spania, przedłużany pulpit kuchenny, podgrzewana podłoga, panoramiczny podświetlany dach, a także zestaw funkcji sterowanych z tabletu przy pomocy specjalnej aplikacji.
Na pokładzie jest też kuchenka, dwie lodówki, ekspres do kawy czy zlew.
Zwykła California powstaje na bazie Transportera. W porównaniu z nią California XXL to prawdziwy gigant. Dawcą jest Crafter w wersji ze średnim rozstawem osi wynoszącym 3640 mm. Koncept jest sporo przedłużony - ma aż 6238 mm długości! Szerokość kampera to tylko 2030 mm, a wysokość - aż 2900 mm.
Manewrowanie tak ogromnym autem mogłoby przerazić niejednego podróżnika, ale Volkswagen wyposażył Californię XXL w dwie kamery z tyłu. Jedna z nich znajduje się na krawędzi dachu, druga nieco niżej w okolicy uchwytu do otwierania tylnej pokrywy.
Do napędzania Californii XXL oddelegowano najmocniejszy silnik, jaki ma w swojej gamie nowy VW Crafter. Turbodiesel 2.0 TDI ma do zaoferowania kierowcy 177 KM mocy (przy 3600 obr./min) i 410 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Chwalony w dostawczaku napęd 4Motion ma być w Californii XXL standardem.
Za to nową opcją w porównaniu ze zwykłym Crafterem jest zawieszenie pneumatyczne. Optymalizuje ono komfort jazdy i upraszcza poziomowanie kampera na obozowisku. Zamiast konieczności manewrowania na wyboistej drodze, kierowca może po prostu zmienić wysokość amortyzatorów na każdej osi.
Volkswagen California XXL to na razie koncept i zabawa projektantów. Nie wiemy jeszcze, czy niemiecki producent zdecyduje się w przyszłości na wprowadzenia takiego kampera do sprzedaży. Projekt jednak cieszył się dużym zainteresowaniem na targach w Düsseldorfie i sporo zapaleńców pyta Volkswagena o produkcyjną wersję.
A Waszym zdaniem produkcja, chociaż małoseryjna, Craftera-kampera powinna ruszyć w polskiej fabryce koncernu we Wrześni?