Honda jeszcze nie uśmierca diesli. Oto nowy silnik

Pod maską odświeżonej Hondy Civic pojawi się nowa jednostka wysokoprężna i-DTEC. Znamy już wszystkie szczegóły oszczędnej konstrukcji o pojemności 1,6 litra.

Już w marcu przyszłego roku zadebiutuje udoskonalony silnik i-DTEC, który według zapewnień producenta jest jedną z pierwszych konstrukcji oficjalnie przebadanych pod kątem zużycia paliwa i emisji spalin zgodnie z nową zharmonizowaną światową procedurą testową dla lekkich pojazdów – WLTP. Nowe wytyczne zaczną obowiązywać już od września 2017 roku.

Konstruktorzy jednostki 1.6 i-DTEC dokonali kilku istotnych poprawek w układzie wydechowym, żeby poprawić osiągi w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. Producent podaje, że udało się obniżyć średnie spalanie do 3,7 l/100 km, a emisja CO2 wynosi zaledwie 99 g/km. Japońscy inżynierowie obniżyli tarcie przy ruchu tłoków w cylindrach. Są teraz wykonane z wytrzymałej stali chromowo molibdenowej, a gładzie cylindrowe są honowane „super plateau”, co również upłynnia ruch tłoków.

Nowa jednostka korzysta z zaawansowanego systemu wtrysku firmy Bosch i jest wspomagana małą, ale wysokowydajną turbosprężarką. W silniku zainstalowano niskociśnieniowy system recyrkulacji spalin EGR i wysokoprzepływowe kanały dolotowe w głowicy silnika, zapewniające bardzo intensywne zawirowanie powietrza. Wał korbowy jest bardzo smukły i wytrzymały – wykonano go za aluminium. Z kolei otwarty blok silnika powstał jako wysokociśnieniowy odlew. W nowej jednostce zastosowano dodatkowe użebrowanie bloku, które podwyższa jego sztywność strukturalną, a także obniża poziom hałasu i drgań.

Wysokoprężny motor rozwija 120 KM maksymalnej mocy przy 4000 obr/min i osiąga maksymalny moment obrotowy 300 Nm przy 2000 obr/min. Pod maską odświeżonej Hondy Civic takie parametry wystarczą, żeby zapewnić przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,4 sekundy.

Więcej o:
Copyright © Agora SA