Motoryzacyjny świat zastygł w oczekiwaniu na wrześniowy Salon Samochodowy we Frankfurcie. Jednak w wakacyjnym sezonie ogórkowym zawsze można liczyć na Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, który podsumowuje półrocze na polskim rynku. Właśnie pojawił się bardzo ciekawy raport, w którym możemy zobaczyć, które modele zyskują najwięcej klientów. Całość znajdziecie tutaj: Ranking TOP20 – Zwycięzcy i przegrani polskiego rynku, a my przyjrzymy się dzisiaj samej czołówce.
Polski rynek zawojowały dwa samochody - Fiat Tipo i Toyota C-HR. Obydwa auta mogą się cieszyć gigantycznym wzrostem rejestracji. To ponad 3800 aut. Obecność akurat tych dwóch modeli na szczycie nie powinna dziwić, bo to dwie tegoroczne nowości. Fiat Tipo w 2016 r. dopiero wchodził na rynek i nie był jeszcze dostępny we wszystkich wersjach. Z kolei C-HR to absolutna nowość. Pierwsze crossovery pojawiły się na naszych drogach w styczniu. Obydwa modele trafiły też perfekcyjnie w gusta Polaków. Tipo kusi znakomitą ceną, a C-HR ciekawą stylistyką i napędem hybrydowym.
Inna nowość to Skoda Kodiaq. Reszta modeli to bestsellery, które od dłuższego czasu cieszą się dużym zainteresowaniem Polaków - XC60, Fabia, Corolla, Octavia czy Clio. Duży skok zanotował także VW Tiguan - Niemcy wyraźnie obniżyli jego ceny (z ok. 100 tys. na niecałe 90 tys., a przez dłuższy czas crossover był dostępny w promocji) i sprzedaż ruszyła. Nie tylko w Polsce, ale w całej Europie.
Tak prezentuje się pierwsza dziesiątka. Pierwsza liczba to rejestracje danego modelu przez pierwszych siedem miesięcy roku. W nawiasie podajemy o ile zmieniła się liczba rejestracji.
01. Fiat Tipo: 5 117 egzemplarzy (+3853 sztuk)
02. Toyota C-HR: 3 809 (+3809) nowość na rynku
03. Skoda Fabia: 10 670 (+1746)
04. Toyota Corolla: 3 970 (+1613)
05. Volvo XC60: 3 613 (+1572)
06. Citroen C3: 1 886 (+1560)
07. Skoda Kodiaq: 1 499 (+1499) nowość na rynku
08. Skoda Octavia: 11 325 (+1484)
09. Volkswagen Tiguan: 3 364 (+1460)
10. Renault Clio: 5 622 (+144)
Na liście samochodów, które zanotowały największe spadki sprzedaży musiały się oczywiście znaleźć modele, które wycofano ze sprzedaży. To m.in. Ford Ka, Renault Fluence czy Mitsubishi Lancer. Jednak najwięcej stracił Volkswagen up! - na niemieckiego malucha zdecydowało się aż o 916 Polaków mniej.
Bardzo duże spadki notuje też na polskim rynku Honda. Dwa bardzo ważne modele Japończyków wyraźnie tracą kierowców - i CR-V, i Civic. Sytuacja może się odmienić, bo Honda odmładza swoją ofertę. Przed wakacjami do polskich salonów przyjechała już nowa Honda Civic, a zupełnie nowa generacja SUV-a CR-V w Europie pojawi się na jesieni. S
01. Volkswagen up!: 1 022 egzemplarzy (-916 sztuk)
02. Ford Ka: 2 (-667) model wycofany z Polski
03. Renault Fluence: 0 (-633) model wycofany z Polski
04. Honda Civic: 1 322 (-523)
05. Honda CR-V: 913 (-517)
06. Hyundai i30: 1 809 (-495)
07. Opel Karl: 143 (-445)
08. Mitsubishi Lancer: 0 (-427) model wycofany z Polski
09. Suzuki Swift: 429 (-379)
10. SEAT Toledo: 177 (-368)