Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR opublikował właśnie bardzo ciekawy raport dotyczący sprzedaży samochodów nad Wisłą. Zestawienie dotyczy tylko i wyłącznie klientów indywidualnych. Pomijamy więc zakupy flot. Cały raport znajdziecie w tym miejscu: TOP30 modeli czyli co kupuje Kowalski. Ranking lipiec 2017. My przyjrzymy się czołówce.
Na samym szczycie zestawienia doszło do zmiany. Do tej pory w 2017 roku najczęściej na pierwszym miejscu meldował się produkowany w Polsce Opel Astra. Jednak w lipcu spadł na czwarte miejsce i zanotował dość znaczną stratę do nowego lidera. A tym, o dziwo, nie jest Toyota Yaris, która zwykle znajdowała się za plecami Astry. W lipcu 2017 r. nie było mocnych na Skodę Fabię.
01. Skoda Fabia - 449 aut
02. Toyota Yaris - 437 aut
03. Dacia Duster - 408 aut
04. Opel Astra - 391 aut
05. Fiat Tipo - 339 aut
06. Hyundai Tucson - 268 aut
07. Dacia Sandero - 238 aut
08. Skoda Octavia - 228 aut
09. Kia Rio - 218 aut
09. Opel Corsa - 218 aut
11. Suzuki Vitara - 203 aut
12. Opel Mokka - 201 aut
13. Volkswagen Golf - 197 aut
14. Kia Sportage - 191 aut
15. Toyota Auris - 181 aut
Trzeba też zwrócić uwagę na duże zainteresowanie, jakim nad Wisłą cieszą się samochody Dacii. SUV Duster zajął znakomite trzecie miejsce, a na wysokiej pozycji zameldowała się także Dacia Sandero. Rumuni zdobywają klientów niską ceną, ale nie można tego powiedzieć o Koreańczykach. A ci mają w piętnastce aż dwa kompaktowe SUV-y - Hyundaia Tucsona i Kię Sportage. Bezpośredni konkurenci - w postaci VW Tiguana czy Forda Kugi - o takiej sprzedaży w Polsce mogą tylko pomarzyć.
Warto też zaznaczyć, że w lipcu słabo szło na naszym rynku klasycznym kompaktom. Spadek zanotowała nie tylko Astra, ale także Fiat Tipo. Z kolei Skoda Octavia zajęła ósme miejsce, a Auris znalazł się na bardzo dalekim, jak na siebie, piętnastym miejscu.
IBRM SAMAR podał także zbiorcze statystyki za pierwszych siedem miesięcy roku. Tutaj już na szczycie - ze sporą przewagą - znajduje się Opel Astra. Z ciekawszych pozycji w piętnastce na pewno trzeba wskazać Toyotę C-HR. Crossover z Japonii debiutował w tym roku, a już znajduje się na znakomitym czternastym miejscu. Co ciekawe, ok. 70% sprzedaży C-HRa nad Wisłą stanowią dość drogie wersje hybrydowe.
01. Opel Astra: 3816 aut
02. Toyota Yaris: 3553 aut
03. Skoda Fabia: 3435 aut
04. Dacia Duster: 2704 aut
05. Fiat Tipo: 2603 aut
06. Toyota Auris: 2386 aut
07. Opel Corsa: 2219 aut
08. Skoda Rapid: 2079 aut
09. Skoda Octavia: 2024 aut
10. Volkswagen Golf: 1977 aut
11. Opel Mokka: 1946 aut
12. Hyundai Tucson: 1787 aut
13. Kia Sportage: 1614 aut
14. Toyota C-HR: 1532 aut
15. Suzuki Vitara: 1524 aut