Polacy rezygnują z diesli. Mamy na to liczby!

Polska jest kolejnym krajem, w którym maleje udział nowych samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Według raportu "Branża motoryzacyjna 2017/2018", kierowcy w Polsce coraz częściej wybierają jednostki benzynowe lub alternatywne źródła napędu.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów - pod koniec 2016 roku samochody z silnikami benzynowymi stanowiły 45 proc. całej bazy aut. Z kolei udział pojazdów zasilanych olejem napędowym to 39 proc. Ranking zamykają samochody wyposażone w zasilanie LPG (16 proc.) oraz inne napędy (1 proc.).

W 2016 roku udziały diesla cały czas malały. Co ciekawe, liczba rejestracji aut z takimi silnikami wzrosła o 10,5, ale przy okazji cały rynek urósł o 17 proc. Na tym tle udział silników diesla zmalał do 31,6 proc. - o dwa punkty procentowe mniej niż w roku ubiegłym. W tym samym czasie popularność samochodów z silnikami benzynowymi wzrosła do 64,3 proc., co oznacza poprawę wyniku (w stosunku do 2015 roku) aż o 19,2 proc.

Eksperci PZPM zwracają uwagę na samochody z napędem hybrydowym. Z roku na rok zyskują na popularności wśród Polaków. W 2015 roku liczba rejestracji sięgnęła 10,1 tys. sztuk (o 76,5 proc. więcej niż w 2015 roku). Jednak udział hybryd w całym rynku samochodów nowych jest nadal marginalny - 2,4 proc., ale większy o jeden punkt procentowy od samochodów wyposażonych fabrycznie w LPG.

W świecie hybryd niekwestionowanym liderem jest Toyota i Lexus - w zeszłym roku sprzedały ponad 8,3 tys. samochodów z takim napędem. Ta tendencja cały czas rośnie, ponieważ tylko w pierwszym półroczu tego roku zarejestrowano ponad 7,9 tys. hybryd od japońskich marek. Z kolei hybrydy typu plug-in zanotowały 100 proc. wzrost rejestracji, ale liczby są nadal niewielkie - 561 zarejestrowanych egzemplarzy w 2016 roku.

Czy Twoim zdaniem czas silników Diesla już definitywnie przeminął?