Wszystkiemu uważnie przypatrują się urzędnicy, którzy w najbliższych kilku latach powinni wprowadzić kluczowe dla samochodów autonomicznych zmiany w prawie. Niedawno pisaliśmy o szwedzkiej ciężarówce T-Pod, która będzie w stanie pokonać dystans 200 kilometrów bez udziału kierowcy. Swój kamyczek dołożyli teraz Francuzi. Koncern PSA od 2016 roku współpracuje z Vinci Autoroutes, największym operatorem infrastruktury drogowej w Europie. Francuska firma jest też liderem w kwestii nowoczesnych rozwiązań dla indywidualnych środków transportu. Po roku badań i doświadczeń, udało się stworzyć algorytm pozwalający na pokonanie trudnej bariery.
Francuskie, hiszpańskie, portugalskie i włoskie punkty poboru opłat różnią się od naszych. Kilkaset metrów przed nimi, autostrada mocno się rozszerza i znikają linię wyznaczające pasy. Samych bramek jest kilkanaście. Niektóre przyjmują banknoty i monety, a inne ściągają należność poprzez urządzenie podobnego do polskiego ViaTolla. Szlaban sam się wówczas otwiera i umożliwia dalszą jazdę. Zadanie na pozór łatwe wymaga czytania oznaczeń i niezłej orientacji. Zdarzają się sytuację, gdy człowiek popełni błąd i jest zmuszony wycofać pojazd, by podjechać pod właściwe stanowisko. Dla sztucznej inteligencji wyzwanie jest jeszcze większe.
Testowe C4 Picasso bez przeszkód wjechało w szeroki na 3 metry pas prowadzący do bramki, zatrzymało się przed szlabanem, po czym bez udziału kierowcy ruszyło w dalszą drogę. Rzecz miała miejsce w największym w Europie punkcie poboru opłat w Saint-Arnoult-en-Yvelines we Francji. Wszystko dzięki specjalnemu systemowi łączności między samochodem a inteligentną infrastrukturą drogową. Próbę przeprowadzono w rzeczywistych warunkach, co mocno nas zbliża do upowszechnienia tej technologii.
Citroen to niejedyny producent starający się wdrożyć do seryjnej produkcji autonomiczny pojazd. Testuje też Ford, Volkswagen, Volvo, a także Tesla. Tego typu próby mocno nas przybliżają do urzeczywistnienia śmiałych wizji przyszłości. Przejazd przez bramkę udowodnił, że sztuczna inteligencja radzi sobie z chaotycznym ruchem samochodów kierujących się w przypadkowy sposób do poszczególnych punktów poboru opłat. Do sukcesów należy też zaliczyć poruszanie się po drodze bez wytyczonych pasów ruchu z wyraźnym oznakowaniem poziomym.