Organizacja IIHS sprawdza wytrzymałość samochodu podczas zderzenia w pięciu eksperymentalnych testach, które obejmują: niesymetryczne zderzenie czołowe przy umiarkowanej i niskiej prędkości, zderzenie boczne, badanie wytrzymałości dachu oraz test zagłówków i foteli w symulacji uderzenia w tył pojazdu. Poza tym Amerykanie sprawdzają parametry reflektorów oraz skuteczność systemów automatycznego hamowania i ostrzegania przed kolizją.
W tym roku przetestowano modele CX-9, CX-3, Mazda3, Mazda6 oraz najnowsze dziecko japońskiego koncernu, czyli CX-5. Każdy z tych samochodów otrzymał najwyższą ocenę Top Safety Pick+. Warto zaznaczyć, że wszystkie egzemplarze były wyposażone w opcjonalny system zapobiegania kolizjom czołowym oraz adaptacyjne reflektory LED, wchodzące w skład pakietu i-ACTIVSENSE.
Mazda jest jedynym producentem, który osiągnął tak wysoki wynik spośród 16 sprawdzonych marek. Samochody japońskiego producenta poradziły sobie bardzo dobrze w dotychczasowych kategoriach oceny jak i nowo wprowadzonej kategorii związanej z testem oświetlenia.
Nowe modele Mazdy są projektowanie zgodnie z filozofią SKYACTIV-Body, która zapewnia przyjemność z jazdy dzięki lekkiej konstrukcji nadwozia, ale przy okazji dba o wysoki poziom bezpieczeństwa w przypadku kolizji, a testy przeprowadzone przez amerykański instytut tylko to potwierdzają.