Już wiadomo, do jakich aut wsiądą polscy policjanci. Do floty drogówki dołączą nowe BMW

Jednak BMW. Przetarg na 140 nieoznakowanych radiowozów wygrał dealer niemieckiej marki z modelem 330i xDrive. BMW pokonało Skodę Superb i Volkswagena Passata.

Policyjna flota lada chwila powiększy się o 140 nieoznakowanych radiowozów z wideorejestratorami. Zgodnie z naszymi przewidywaniami, przetarg wygrało BMW 330i xDrive. Pod maską tego modelu pracuje dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 252 KM. Parowany jest ze skrzynią automatyczną o 8 przełożeniach, a moc przekazywana jest na wszystkie koła (napęd xDrive). BMW rozpędza się do 100 km/h w 5,8 s, a prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Średnie zużycie paliwa podawane przez producenta to 5,9 l/100 km.

Z początku wydawało się, że warunki przetargu rozpisano tak, że o wygraną mogły się tak naprawdę bić tylko dwa auta - Skoda Superb i Volkswagen Passat. Mieliśmy jednak do czynienia z zaskakującym zwrotem akcji - najkorzystniejszą cenowo ofertę złożył diler BMW. Jako że cena stanowiła 60 proc. kryterium oceny oferty, nie było już wątpliwości, że mamy pewniaka do zwycięstwa. Co jeszcze ciekawsze, na rynku to właśnie BMW 330i xDrive jest autem najdroższym. Za BMW 330i xDrive trzeba bowiem zapłacić 179 800 zł (2.0, 252 KM), za Superba - 162 710 zł (2.0, 280 KM), a Passata - 174 990 zł (2.0, 280 KM). Diler BMW dostosował jednak cenę do przetargu i przebił wszystkich.

Trzy najlepiej ocenione oferty:

Auto Fus T. Fus sp. j.: 27 mln zł - BMW 330i xDrive - 97,69 pkt.

Porsche Inter Auto: 28,6 mln zł - Skoda Superb - 96,47 pkt.

Carsed: 28,7 mln zł - Skoda Superb - 96,42 pkt.

Najlepszą ofertę z Volkswagen Passatem złożył diler Krotoski-Cichy, ale nie miał większych szans. Z ceną 30,3 mln zł za 140 radiowozów uzyskał 93,4 pkt.

Zadaniem nowych samochodów będzie walka z piratami drogowymi. Pierwsze 40 aut ma trafić na służbę jeszcze w tym roku - do 30 listopada 2017 r. Radiowozy będą przekazywane w pięciu transzach do końca października 2018 r.

BMW serii 3BMW serii 3 fot. BMW

Warunki przetargu, czyli dlaczego wszyscy obstawiali Volkswagena lub Skodę?

Nowe radiowozy mają mieć przynajmniej dwulitrowy silnik benzynowy (pojemność od 1950 cm3) o mocy minimum 245 KM. Z kolei długość i rozstaw osi ustalono na odpowiednio 4630 i 2700 mm, co oznacza, że z przetargu wykluczone są wszystkie samochody kompaktowe. Nawet Skodzie Octavii RS 245 brakuje 2 cm rozstawu osi. Policja poszukiwała więc samochodu klasy średniej.

Jednak nie byle jakiego samochodu klasy średniej, bo dalsze warunki przetargu odrzucały większość aut w stawce. Radiowóz ma być wyposażony w napęd 4x4 i przyspieszać do setki w 7 sekund. I tak odpada praktycznie cała klasa średnia. Jak szybko wyliczył bardzo popularny bloger Złomnik, na placu boju zostały tylko dwa samochody: Volkswagen Passat oraz Skoda Superb. Cena stanowi 60 proc. kryterium oceny oferty, a to wydawało się z miejsca wykluczać marki premium. Nikt jednak nie spodziewał się, że to diler BMW złoży najkorzystniejszą cenową ofertę.

Które auto z tych trzech powinno Twoim zdaniem wygrać?
Więcej o: