Volkswagen postanowił bardzo poważnie odświeżyć swoją ofertę w segmencie B, a Seat to marka, która jako pierwsza wprowadza na rynek nowe miejskie modele koncernu z Wolfsburga. To właśnie Hiszpanie jako pierwsi pokazali nową Ibizę. Na VW Polo musieliśmy poczekać trochę dłużej, a nowa Skoda Fabia wciąż się przed nami ukrywa. Seat zaprezentował właśnie kolejny miejski model.
Seat Arona należy do szalenie popularnego w Europie segmentu miejskich crossoverów. W tej klasie na Starym Kontynencie niepodzielnie rządzi Renault Captur, a gonić stara się go Peugeot 2008. W Polsce największą popularnością cieszy się Opel Mokka X. Za to globalnym bestsellerem jest Honda HR-V. Swoich zwolenników ma też Fiat 500X, Jeep Renegade czy Nissan Juke. Niedawno do gry dołączyli Koreańczycy, prezentując dwa nowe modele - Kię Stonic oraz Hyundaia Kona.
Na Seata Aronę czeka więc wyjątkowo mocna konkurencja. Hiszpanie mają jednak w swoim rękawie kilka asów.
Seat Arona został zbudowany na tej samej nowoczesnej platformie MQB A0, co nowa Ibiza. Od bardziej klasycznego brata jest jednak dłuższy o 79 mm i dobił do 4,14 m długości. Za to wysokość wzrosła o 99 mm. Seat chwali się, że dzięki wyżej poprowadzonej linii dachu pasażerowie na tylnej kanapie będą mieli znacznie więcej miejsca na głowy. W ogóle Hiszpanie podczas prezentacji mocno podkreślali walory praktyczne crossovera. Bagażnik połknie okrągłe 400 l, co jest poprawą o 45 l w porównaniu z Ibizą.
Jak przystało na segment B, w Aronie nie zabraknie szerokich możliwości personalizacji wyglądu. Na pierwszych zdjęciach widzimy dwa warianty kolorystyczne: pomarańczowy lub czerwony lakier z czarnymi akcentami. W sumie takich kombinacji ma być aż 68. Również we wnętrzu Hiszpanie obiecują sporo możliwości dostosowania auta pod siebie.
Jednostki napędowe można było typować w ciemno przed premierą. Na liście znajdziemy oczywiście trzycylindrowe 1.0 TSI. Mały motor dostępny będzie w dwóch wariantach: 95- i 115-konnym. Na szczycie oferty znajdzie się nowoczesna jednostka 1.5 TSI z systemem dezaktywacji cylindrów. Zaoferuje kierowcy 150 KM. Dla miłośników diesli przygotowano dwa silniki 1.6 TDI o mocy 95 lub 115 KM. W 2018 r. do oferty dołączy 1.0 (90 KM) napędzane gazem ziemnym CNG.
Projekt wnętrza bardzo dobrze znamy z innych modeli Hiszpanów. Kabina Arony do złudzenia przypomina nową Ibizę. Na pokładzie dostępny będzie duży ekran dotykowy z najnowszą wersją systemu multimedialnego. Oczywiście z obsługą Apple CarPlay i Android Auto. Hiszpanie chwalą się też nagłośnieniem BeatsAudio, dwustrefową klimatyzacją czy ambientowym oświetleniem.
Crossover będzie dostępny w 4 wersjach wyposażenia: bazowej Reference, lepiej wyposażonej Style, drapieżnej FR i nastawionej na luksus Xcellence. W sportowym wydaniu FR standardem będzie adaptacyjne zawieszenie (2 ustawienia) i możliwość wybrania jednego z 4 trybów jazdy.
Tak jak wspomnieliśmy we wstępie, to wcale nie koniec ofensywy Hiszpanów. Już w przyszłym roku Seat będzie miał w swojej ofercie aż trzy samochody typu SUV. Do Ateki i Arony dołączy znacznie większy samochód. Będzie to brat bliźniak Skody Kodiaq i przedłużonego Volkswagena Tiguana. Możemy się więc spodziewać ok. 4,7 metra długości i 7 miejsc w środku. Nazwa? Na tę Seat rozpisał konkurs, gdzie swoją propozycję może zgłosić każdy.