Honda CR-V to globalny bestseller. Kochają ją nie tylko Amerykanie, gdzie jest najlepiej sprzedającym się SUV-em, ale notuje świetne wyniki na całym świecie. W zeszłym roku Honda sprzedała aż 707 890 sztuk, co dało jej 9. miejsce na liście bestsellerów 2016 r.. Tak znakomita sprzedaż nie może dziwić, bo Japończycy byli jednymi z pierwszych producentów, którzy postawili na SUV-y i konsekwentnie budują swoją pozycję w segmencie. Pierwsza Honda CR-V pojawiła się na rynku już w 1995 r..
Druga generacja bestsellera zadebiutowała w 2001 roku. Wyglądem bardzo przypominała jedynkę - nie zabrakło m.in. charakterystycznego dla tego modelu koła zapasowego na klapie bagażnika, niczym w rasowej terenówce. Miało to podkreślać, że Honda, mimo że jest wygodnym i praktycznym autem, to potrafi sobie poradzić także na gorszych drogach. Każda generacja Hondy CR-V była dostępna z napędem AWD.
Trójka zadebiutowała podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 2006 roku. SUV nabrał kształtów, jakie znamy z dzisiejszego modelu. Zniknęła klapa bagażnika otwierana w bok - od 2006 r. otwiera klapę otwiera się do góry. Koło zapasowe umieszczono pod podłogą.
W 2011 roku w Los Angeles zaprezentowano Hondę CR-V czwartej generacji. To właśnie tego SUV-a możemy kupić w europejskich salonach. W 2015 r. do sprzedaży weszła czwórka po faceliftingu, który mocno unowocześnił bestsellerowy model.
Honda CR-V zdefiniowała segment kompaktowych SUV-ów, ale w ostatnich latach japońskie auto wyraźnie urosło i znacznie bliżej mu do klasy średniej. Kiedy długość kompaktowych SUV-ów to zwykle ok. 4,4 m, to Honda przekroczyła już 4,6 m! Dokładne wymiary aktualnej Hondy CR-V to 4 605 mm długości, 1 820 mm szerokości, 1 685 mm wysokości oraz pokaźne 2 630 mm rozstawu osi.
Czwórka ma już swoje lata i powoli schodzi ze sceny, ale żegna się z nami bardzo przystępnym cennikiem. Nie dość, że Honda CR-V to wciąż zdecydowanie jeden z najlepszych SUV-ów w klasie, to teraz kusi także niską ceną. Dzięki liftingowi z 2015 r. Honda CR-V ma wiele do zaoferowania. Jak to bywa w przypadku większości liftingów, wygląd nie doczekał się rewolucji, a ewolucji. Najwięcej zmieniło się w z przodu samochodu. Przestylizowane reflektory z LED-owymi światłami do jazdy dziennej płynnie przechodzą w nową atrapę chłodnicy, a przeprojektowany zderzak sprawia, że auto wydaje się być szersze. Ponadto, delikatnie zmieniono tylne lampy (teraz są LED-owe) i wprowadzono do oferty nowe wzory felg, a także kolor nadwozia Golden Brown.
Z kolei we wnętrzu Japończycy skupili się na jak najlepszym wyciszeniu wnętrza. Oczywiście poprawiono też jakość materiałów wykończeniowych, a w kabinie przeprowadzono lekkie porządki. Ważną nowością jest nowoczesny system multimedialny. Honda Connect oparty jest o system operacyjny Android.
Honda to jeden z tych producentów, który zawsze zbiera pochwały za praktyczność swoich modeli. I nie inaczej jest w przypadku CR-V. Bagażnik jest naprawdę spory (589 l), a z tyłu wygodnie mogą usiąść dorosłe osoby i nie będą narzekać na brak miejsca. Klienci na całym świecie docenili dbałość o wygodę kierowcy i pasażera. To nie tylko wygodne fotele, ale też duży schowek w podłokietniku, półka na telefon, cupholdery i - za co Hondzie należy się wielki plus - poduszki, które dbają o nasze kolana. Mała rzecz, a cieszy. Dzięki liftingowi nie ma co narzekać na brak nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, do których przyzwyczaiły nas nowe auta. Szkoda tu miejsca, by wymieniać je wszystkie, ale Honda pod tym względem również nie zawodzi - oferuje wszystko, co potrzebne. Mamy kamerę cofania, czujniki parkowania, system ostrzegania o pojazdach w martwym polu, ostrzeżenie o kolizji, rozpoznawanie znaków drogowych czy asystenta utrzymania pasa ruchu.
W Polsce Honda CR-V dostępna jest z dwoma jednostkami napędowymi. Silnik benzynowy ma 2 litry i oferuje 155 KM oraz 192 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Łączony jest z 6-biegową, ręczną skrzynią, a za dopłatą można go zestroić z automatem o 5 przełożeniach. Z benzyną standardem jest napęd AWD. Osiągi? 10,2 s. do setki i 190 km/h prędkości maksymalnej. Deklarowane średnie zużycie paliwa to 7,4 l/100 km.
Silniki wysokoprężne są dwa. Obydwa mają 1,6 litra pojemności, ale różnią się mocą (120 lub 160 KM), rodzajem napędu (słabszy dostępny jest tylko z napędem na przód, a mocniejszy napędem AWD) oraz skrzyniami biegów. Standardem jest 6-biegowy manual, ale dla 160-konnego przewidziano nowoczesny, aż dziewięciostopniowy automat ZF. Jakie są zalety takiej skrzyni w porównaniu z dotychczasową, pięciostopniową? Przede wszystkim przełożenia zmieniane są płynniej, a większa ich liczba umożliwia lepszą reakcję na zamiary kierowcy.
CR-V ze słabszym dieslem przyspiesza do pierwszej setki w 11,2 s., a mocniejszym - 9,6 s.. Spalanie to odpowiednio 4,5 oraz 4,9 l/100 km.
W Polsce i całej Europie w salonach Japończyków znajdziemy 4. generację CR-V, ale kierowcy po drugiej stronie Atlantyku jeżdżą już 5. wcieleniem SUV-a. Do nas piątka przyjedzie jeszcze przed końcem tego roku. Piąta generacja CR-V zmieniła dość mocno wygląd. Nadwozie nabrało ostrzejszych kształtów, pojawiły się zderzaki, reflektory LED oraz tylne lampy i klapa bagażnika. Do tego zwiększono rozstaw osi o 41 mm. Odczują to pasażerowie zajmujący tylne fotele. Za to w kabinie pojawiło się sporo wspólnych elementów z najnowszym Civikiem. Na środku kokpitu dominuje ekran dotykowy, którym obsługujemy nowoczesny system infotainment. Na liście wyposażenia pojawiły się takie rozwiązania jak choćby hamulec przeciwkolizyjny wykrywający pieszych nad drodze, tempomat adaptacyjny czy funkcja utrzymania pasa ruchu.
Na rynku amerykańskim CR-V będzie oferowane z nowym, czterocylindrowym silnikiem benzynowym. Jednostka o pojemności 1,5 litra oferuje moc 190 KM i 243 Nm momentu obrotowego. Drugą jednostką w gamie będzie dobrze znany silnik benzynowy o pojemności 2,4 litra. W Europie możemy się spodziewać jeszcze odmiany wysokoprężnej.
ZOBACZ TAKŻE:
Honda HR-V, czyli najlepiej sprzedający się małym SUV na świecie