Silnik 1.2 TSI - ma造, mocny, ale nieszczeg鏊nie trwa造

W pogoni za rosn帷ymi wymaganiami klient闚 i unijnych urz璠nik闚, dekad temu producenci postanowili mocno ograniczy pojemno嗆 skokow silnik闚, dodatkowo poprawiaj帷 ich osi庵i i elastyczno嗆. W teorii, mia這 to za zadanie zredukowa tak瞠 zu篡cie paliwa, a przede wszystkim emisj szkodliwych substancji. Jednym z takich przyk豉d闚 koncernu VAG jest 1.2 TSI (TFSI w katalogu Audi), montowany tak瞠 w Seatach i Skodach. Czy odziedziczy dobre geny po 1.4 i 1.6 MPI?

Nast瘼ca 1.4 i 1.6 MPI

Niemiecki, czterocylindrowy benzyniak sta si bezpo鈔ednim nast瘼c wys逝穎nych, lecz bardzo wytrzyma造ch i cenionych przez u篡tkownik闚 silnik闚 1.4 i 1.6 MPI o mocach 80-105 KM. Ma這litra穎wa konstrukcja pojawi豉 si na rynku w 2009 roku. Do zrealizowania za這穎nych plan闚 in篡nierowie Volkswagena wykorzystali 8-zaworow g這wic, turbospr篹ark ze zmienn geometri 這pat sterowanych elektronicznie, jak r闚nie bezpo鈔edni wtrysk paliwa oraz jeden wa貫k rozrz康u. Kolejnym charakterystycznym wyr騜nikiem 1.2 TSI jest uk豉d rozrz康u realizowany za pomoc 豉鎍ucha nie podlegaj帷ego wymiany wedle gwarancji producenta. W zale積o軼i od wersji, motor generuje 86, 90, 105 lub 110 KM (od 2014), co w po陰czeniu ze stosunkowo lekkim nadwoziem Volkswagena Polo czy Skody Fabii, przek豉da si na wystarczaj帷e osi庵i tak瞠 poza miastem. 1.2 TSI pod mask ci篹kiej Octavii czy Golfa, nie sprawuje si ju tak dobrze. Cz瘰to po prostu brakuje mu mocy, zw豉szcza z kompletem pasa瞠r闚 na pok豉dzie. Mimo tego, w spokojnej trasie zu篡je oko這 5-6 litr闚 paliwa. Pr鏏y dynamicznego pokonywania kolejnych kilometr闚 ko鎍z si nawet dwukrotnym wzrostem spalania.

Polecamy wersje po 2012 r.

W takiej formie 1.2 TSI produkowany by do 2012 roku. Niestety, do modernizacji silnik sprawia mn鏀two problem闚 eksploatacyjnych. Na chwil obecn, specjali軼i nie zg豉szaj powa積ych zastrze瞠 do jednostek wyprodukowanych po 2012. Producent usun掖 wszystkie problematyczne b喚dy konstrukcyjne. ζ鎍uch rozrz康u zast徙iono znacznie ta雟zym w wymianie paskiem – interwa wymiany 210 tysi璚y km. Pojawi豉 si te 16-zaworowa g這wica i dwa wa趾i rozrz康u. Liczba zmian by豉 tak du瘸, 瞠 po 2012 roku motor otrzyma zupe軟ie nowe oznaczenie - EA211. Nadal jego najmocniejsz stron by豉 elastyczno嗆 i niskie zu篡cie paliwa w czasie spokojnej eksploatacji. Nie mo瞠my zapomnie o b造skawicznym osi庵aniu temperatury roboczej.

Uwaga na silniki z pierwszych lat produkcji

Niestety, specjali軼i zgodnie przestrzegaj przed 1.2 TSI sprzed modernizacji (EA111). Nawet egzemplarze pochodz帷e z polskiej sieci dilerskiej, z pewnym i udokumentowanym przebiegiem, b璠 sprawia wiele kosztownych problem闚 w豉軼icielowi. Przez pierwsze kilkadziesi徠 tysi璚y kilometr闚 u篡tkowania 1.2 TSI nie generuje wi瘯szych trudno軼i, ciesz帷 dodatkowo zadowalaj帷 dynamik i niskim zu篡ciem paliwa. Sielanka jednak nie trwa za d逝go. Bardzo szybko daj o sobie zna wady konstrukcyjne i materia這we. Podobnie jak w przypadku innych jednostek z rodziny TSI Volkswagena, tak瞠 i ten motor zmaga si z g堯wnym problemem, jakim jest 豉鎍uch rozrz康u. Jest on do篡wotni tylko teoretycznie. Ju po 50-70 tysi帷ach kilometr闚 potrafi rozci庵n望 si na tyle mocno, 瞠 mo瞠 przeskoczy, a nawet zerwa si. Obydwie sytuacje doprowadzaj do zderzenia t這k闚 z zaworami, co oznacza nieop豉calny remont silnika opiewaj帷y na kilkana軼ie tysi璚y z這tych w ASO. Wymiana zu篡tego 豉鎍ucha wraz z niezb璠nym osprz皻em to koszt oko這 2,5-3 tysi璚y z這tych poza autoryzowanym serwisem. Musimy by gotowi r闚nie na awari uszczelki pod g這wic. Bez wzgl璠u na przebieg, mo瞠 wymaga natychmiastowej wymiany – koszt blisko 1200 z這tych.

Podwy窺zone zu篡cie oleju

Niestety, jak znaczna cz窷 silnik闚 benzynowych ostatnich lat autorstwa in篡nier闚 koncernu VAG, 1.2 TSI tak瞠 zu篡wa spore ilo軼i oleju silnikowego. Producent za這篡 dosy spor tolerancj zu篡cia 鈔odka smarnego. Mimo to, przekroczenie jej przytrafia si stanowczo za cz瘰to. Z t bol帷zk nie wygramy w 瘸den spos鏏. Specjali軼i twierdz, 瞠 ten typ tak ma. U篡tkownikowi pozostaje jedynie regularnie kontrolowa poziom oleju i uzupe軟ia od razu wszelkie braki. Pami皻ajmy, 瞠 niedobory tej cieczy bardzo szybko odbij si na kondycji turbospr篹arki i samej jednostki. Dla bezpiecze雟twa, warto skr鏂i interwa z 30 do 15 tysi璚y kilometr闚. Do modernizacji, problemy potrafi造 sprawia r闚nie turbospr篹arki. Stosunkowo cz瘰to zacina si elektroniczne sterowanie zmiennej geometrii 這pat, co przejawia si spadkiem mocy i wzrostem spalania. Niew豉軼iwa eksploatacja wyra幡ie skraca 篡wot tego elementu – jego regeneracja kosztowa b璠zie oko這 1500 z這tych.

1.2 TSI nie grzeszy trwa這軼i do 2012 roku. Zdarza造 si w tym okresie sytuacje, gdy producent wymienia w ramach gwarancji silnik na nowy ju przy przebiegu 20-30 tysi璚y kilometr闚. Przed kupnem auta, warto zatem dok豉dnie sprawdzi histori serwisow i by 鈍iadomym niedopracowania konstrukcji. Bez obaw natomiast mo積a podchodzi do wersji po modernizacji. S znacznie trwalsze i ta雟ze w eksploatacji. EA211 mo瞠my poleci z czystym sercem.

Czy twoim zdaniem 1.2 TSI to dobry silnik?
Wi璚ej o: