Tradycyjnie już to właśnie czeskie auto jest najlepiej sprzedającym się kompaktem w Polsce. W 2017 r. nad Wisłą zamówiono dokładnie 7 173 sztuki Octavii, co oznacza, że nad największym rywalem ma aż 869 sprzedanych aut przewagi. Skoda Octavia niedawno przeszła dość poważny facelifting. To nie tylko dość kontrowersyjne zmiany w pasie przednim, ale też nowy system multimedialny z dużym ekranem i aktualizacja pokładowych systemów bezpieczeństwa. W ofercie pojawił się także - jeszcze chwilę przed liftem - trzycylindrowym silnik 1.0 TSI. Aktualnie cennik nowej Octavii otwiera 66 670 zł.
Podium uzupełnia Opel Astra (6 304 szt.) i Volkswagen Golf (5 600 szt.).
Dane podane przez SAMAR obejmują cztery pełne miesiące tego roku (styczeń-kwiecień) oraz 20 pierwszy dni maja. To wszystkie rejestracje na rynku - pod uwagę bierzemy więc klientów indywidualnych i flotowych.
Skoda Octavia na pierwszym miejscu nie jest żadnym zaskoczeniem. Warto jednak zwrócić uwagę na świetną sprzedaż produkowanej w Polsce Astry. Co ważne, kompakt z Gliwic tak dobry wynik zawdzięcza nie klientom flotowym, a indywidualnym. To właśnie Opel Astra jest ulubionym samochodem Polaków. Sprzedaż głównych konkurentów (zwłaszcza Octavii, która u klientów indywidualnych znajduje się daleko za podium) napędzają firmy.
Bardzo mocną pozycję na polskim rynku ma także Toyota. Aurisa kupiło 5 274 Polaków, a Corollę 2 510. W sumie daje to 7 784 sztuki dwóch bliźniaczych modeli. Więcej w klasie kompakt sprzedaje tylko koncern VAG, ale ma w swojej ofercie kilka modeli pod różnymi markami (Octavia, Golf oraz Leon, a niektórzy wliczają tu jeszcze Rapida).
Na pewno cieszy też wielki powrót Fiata do ścisłej czołówki liderów sprzedaży. Nowe Tipo okazało się strzałem w dziesiątkę. Przepis na bestsellera? Kawał sporego auta, niezawodne, proste silniki, ładna stylistyka i bardzo bogate wyposażenie już w standardzie. Bez żadnych dopłat dostaniemy m.in. klimatyzację i radio, co wbrew pozorom nie jest w tej klasie standardem. Fiat Tipo jest przy tym wszystkim znakomicie wyceniony - kosztuje tylko 46 100 zł. Dało mu to w tym roku 7. miejsce. Możemy się jednak spodziewać, że w kolejnych miesiącach sprzedaż będzie tylko rosła.
Tak prezentuje się cała piętnastka. I Samar, i CEPiK do klasy kompakt zaliczają także Skodę Rapid. Trzeba jednak pamiętać, że to samochód balansujący na granicy segmentów B i C. A przynajmniej zdaniem autora, nie jest to rasowy kompakt..
01. Skoda Octavia - 7173 egzemplarze
02. Opel Astra - 6304 egzemplarze
03. Volkswagen Golf - 5600 egzemplarzy
04. Toyota Auris - 5274 egzemplarze
05. Ford Focus - 4005 egzemplarzy
06. Skoda Rapid - 3785 egzemplarzy
07. Fiat Tipo - 2987 egzemplarzy
08. Toyota Corolla - 2510 egzemplarzy
09. Kia Cee'd - 2108 egzemplarzy
10. Renault Megane - 2083 egzemplarze
11. Seat Leon - 2066 egzemplarzy
12. Hyundai i30 - 1242 egzemplarze
13. Mazda3 - 1219 egzemplarzy
14. Peugeot 308 - 961 egzemplarze
15. Honda Civic - 852 egzemplarze
Źródło danych: IBRM SAMAR