BMW serii 3 model 2005

Piąta już generacja ?trójki? to wyzwanie dla bawarskiego koncernu - zmierzy się z miłośnikami BMW, którzy kontestują styl tej marki, a jednocześnie... pozostanie wierna nowym wytycznym.

Wiosną 2005 roku pojawi się nowe, długo oczekiwane BMW serii 3. Samochód o symbolu E90 zastąpi produkowany od 1998 roku dotychczasowy model. Zewnętrznie nowa "trójka" wykaże pokrewieństwo z obecnie wytwarzanymi autami, choć stylistyka E90 nie będzie aż tak ciężka jak w wypadku modeli serii 7 czy 5.

Nowe nadwozie jest wyraźnie większe. Długość całkowita wynosi 455 cm - o 8 cm więcej niż u poprzednika. Rozstaw osi wzrósł do 276 cm, a szerokość całkowita do 177 cm. Jednak zmiany na większe nie ograniczają się tylko do nadwozia. Pod maskę nowej "trójki" trafią potężniejsze niż dotychczas jednostki napędowe. Podstawowym silnikiem będzie 6-cylindrowy motor 2.2 o mocy 170 KM (model 320i). Wśród jednostek benzynowych pojawią się jeszcze 210-konna 325i oraz 250-konna 330i. Wszystkie silniki benzynowe wykorzystują rewolucyjną technologię Valvetronic, czyli zmiennego wzniosu zaworów, w miejsce typowej dla benzyniaków przepustnicy.

Podobnie jak w wypadku jednostek benzynowych wszystkie motory wysokoprężne będą miały po sześć cylindrów. Mniejsza jednostka 330d będzie dysponowała mocą od 204 do 215 KM w zależności od wybranej wersji, natomiast 335d wykaże się mocą ponad 270 KM. W większym silniku dieslowskim pojawi się tzw. doładowanie sekwencyjne, czyli układ z dwiema turbosprężarkami. Przy niskich obrotach (poniżej 1800 obr/min) wszystkie spaliny są kierowane do małej wysokociśnieniowej turbosprężarki, która zapewnia szybką reakcję na naciśnięcie pedału gazu. Natomiast pomiędzy 1800 a 3000 obr/min otwiera się częściowo zawór kierujący pewną porcję spalin także do drugiej, znacznie większej sprężarki. Całkowite otwarcie zaworu następuje powyżej 3000 obr/min i pozwala na uzyskanie bardzo wysokiej mocy maksymalnej.

Na 2006 rok planowane jest wprowadzenie na rynek wersji M3, która będzie napędzana 4-litrowym silnikiem V8 o mocy 400 KM. Aby zdywersyfikować gamę jednostek, do napędzanego obecnie ośmiocylindrowym silnikiem modelu M5 trafi jednostka o 10 cylindrach w układzie widlastym. Po modelu M3 zaprezentowane zostaną wersje CSL z lżejszym nadwoziem aluminiowym i ośmiocylindrowym silnikiem 4.5 o mocy 450 KM.

Inżynierowie z Monachium istotnie przekonstruowali także podwozie. Nowy model będzie miał zawieszenie przednie wykonane z kutego aluminium. Z tyłu zaś wielowahaczową oś z tzw. trapezowymi wahaczami. Dzięki zastosowaniu stopów lekkich w przednim zawieszeniu udało się obniżyć jego wagę o 30 kg, poprawiając tym samym rozkład masy pomiędzy przednią a tylną osią.

Na przełomie 2006 i 2007 roku pojawią się wersje touring (kombi), coupé i cabrio. Zgodnie z nową nomenklaturą w BMW nieparzyste liczby w oznaczeniu modelu zarezerwowano tylko dla limuzyn. Tak więc sportowe wersje M w wypadku Coupé oraz Cabrio będą się nazywały M4.

Pod maską nowego auta pracuje jednostka napędowa o większej pojemności niż poprzednio. W odmianie M3 znajduje się motor V8 400 KM