Opel Zafira Tourer | Test spalania

Chyba już mało kto wierzy w spalanie podane przez producentów. Dlatego w osobnym teście sprawdzamy, jak te dane mają się do normalnej eksploatacji

Kolejnym samochodem, jaki wysłaliśmy na naszą trasę testową, jest rodzinny Opel Zafira. Pod maską pracuje benzynowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 1598 cm3 wspomagany przez turbosprężarkę. Kierowca dostaje do dyspozycji 200 KM dostępnych przy 5500 obr/min. oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 280 Nm w przedziale 1650 – 5000 obr/min. Za przeniesienie napędu na przednie koła odpowiada manualna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach. Takie wartości pozwalają osiągnąć ważącemu 1538 kg vanowi „pierwszą setkę” w 8,8 sekundy oraz prędkość maksymalną wynoszącą 220 km/h. Producent deklaruje średnie spalanie wynoszące 6,9 l/100 km. W naszym teście Zafira potrzebowała średnio 7 l benzyny na pokonanie 100 km.

Zatankowanie „do pełna” 58-litrowego baku przy aktualnej średniej cenie paliwa Pb95 4,77 zł to koszt około 276 zł. Na jednym tankowaniu przejedziecie ok. 830 km.

Wartości spalania podawane przez producentów najczęściej wyraźnie odbiegają od realnych. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić, jak papierowe dane mają się do codziennego użytkowania. Każdy samochód, który zagości na naszym parkingu, pokona identyczną trasę, a efekty tego testu będziemy publikować zaraz po powrocie do redakcji. Trasa testowa liczy nieco ponad 100 kilometrów i obejmuje odcinki miejskie, pozamiejskie oraz trasę szybkiego ruchu. Podczas testu nie staramy się jeździć ekonomicznie tylko sprawdzamy realne spalanie. Za kierownicą siedzi zawsze ten sam kierowca, a godziny testu są zbliżone.

Warunki testu 

Temperatura                     5 stopni

Stan nawierzchni             sucha

Opony                               Continental WinterContact 235/45 R18

Spalanie deklarowane     6,9 l 100 km

Spalanie testowe             7,0 l 100km

Silnik                                 benzynowy, R4, turbo 1598 cm3, 200 KM, 280 Nm

Zasięg*                              830 km

*przy spalaniu testowym