Volkswagen podpatruje Renault. Zupełnie nowa marka

Audi, Skoda, Porsche, Seat, Lamborghini, Bugatti, Bentley, MAN, Scania, Ducati... - lista producentów należących do Volkswagena jest naprawdę pokaźna. Niedługo dopiszemy do niej zupełnie nową markę

O planach koncernu VAG dowiedzieliśmy się od dr Franka Welscha, który w rozmowie z serwisem Auto Express przyznał, że VW już niedługo powoła do życia zupełnie nową markę. Volkswagen zapatrzył się na Renault i spróbuje powtórzyć sukces, jaki Francuzi osiągnęli z Dacią.

Nowo powstała marka będzie więc specjalizować się w prostych i bardzo przystępnych cenowo samochodach. Początkowo skupi się przede wszystkim na rynkach wschodzących, ale Welsch nie wykluczył, że - podobnie jak Dacia - będzie również sprzedawana w krajach Europy, również na zachodzie. Warto tu wspomnieć, że Dacia zdobywa klientów nie tylko w Polsce i innych biedniejszych krajach Unii Europejskiej. Przykładowo, SUV Duster od kilku lat znajduje się na liście 10 największych bestsellerów we Francji.

Dacia Logan i Sandero FLDacia Logan i Sandero FL fot. Dacia

Budżetowa marka Volkswagena. A co ze Skodą?

Przyzwyczailiśmy się, że w roli budżetowej, taniej marki Volkswagena występuje Skoda. Jednak Czesi już jakiś czas temu przestali grać kartą niskiej ceny, a zaczęli pozycjonować swoje samochody jako najpraktyczniejsze w segmencie. Nowa Skoda Superb - zbudowana na bazie Volkswagena Passata - jest większa od niejednego auta klasy wyższej-średniej, a przestronny bagażnik (w kombi 660-1950 l) deklasuje konkurencję. Z kolei Skoda Octavia mierzy 4,66 m długości, kiedy standardem wśród kompaktów jest 4,3-4,4 m.

Wysokie walory praktyczne, bogate wyposażenie i wykończenie tylko ciut gorsze niż w Volkswagenach wpłynęły oczywiście na cenę Skody. Różnica pomiędzy Czechami a VW powoli się zaciera. W Polsce nowa Octavia jest tańsza od Golfa o...300 zł. Za to w Niemczech ta różnica to 400 euro, ale na korzyść Volkswagena.

Skoda Kodiaq ScoutSkoda Kodiaq Scout fot. Skoda

Budżetowa marka Volkswagena | Co już wiemy?

Tak jak wspomniałem we wstępie, nowa marka zostanie stworzona z myślą o rynkach wschodzących. Ekspansja ma się rozpocząć w Azji, a przyczółkiem będą Chiny, gdzie nowe samochody będą produkowane. Możemy się spodziewać, że po ewentualnym sukcesie w Azji Volkswagen spróbuje swoich sił w Ameryce Łacińskiej. Na południe od USA jest wielkie zapotrzebowanie na proste i tanie samochody. Dowodzi tego sukces Renault, które z powodzeniem sprzedaje tam auta Dacii (Logana, Sandero i Dustera) pod swoją marką.

Dr Welsch nie wykluczył wejścia w przyszłości również do Europy. Jednak to na razie wydaje się to bardzo odległą perspektywą. Nie mamy jeszcze żadnych szczegółów, a Niemiec w rozmowie rzucił tylko mało konkretne: "w przyszłej dekadzie".

Wiemy za to, że na pierwszy ogień pójdą dwa kompaktowe samochody. Sedan oraz SUV. Obydwa mają zostać zbudowane na starej platformie PQ35, co oznacza, że będą miały sporo wspólnego z Golfem 5. generacji. Jednak obydwa auta sporo zapożyczą także z nowych modeli koncernu, budowanych już na platformie MQB. W SUV-ie na pewno dostępny będzie napęd 4x4.

Czy Twoim zdaniem nowa marka Volkswagena powtórzy sukces Renault i Dacii?
Więcej o: