Fiat Tipo hatchback | Pierwsza jazda | Atak cenowy

"Potrzeba tak niewiele, by mieć tak wiele" - głosi hasło promujące najnowszy model Fiata, czyli Tipo. Najpotężniejszym orężem w walce o klienta ma być bezkonkurencyjna cena

Po kilku chudych latach Fiat odnalazł drogę, która powinna pozwolić turyńskiej marce odnieść sukces. Ta droga nazywa się Tipo i wszystko wskazuje na to, że stanie się absolutnym hitem. Zainteresowanie Fiatem 500, który obecnie jest filarem marki, nie słabnie, a włoski producent zapowiada ofensywę modelową. Po sedanie, który okazał się strzałem w dziesiątkę (w kilka miesięcy sprzedano prawie 3000 sztuk) na polskim rynku debiutują hatchback oraz Station Wagon (kombi). Segment C, do którego zalicza się najnowsze dziecko Fiata, stanowi prawie 30 proc. całego rynku nowych samochodów osobowych w kraju (ponad 100 tys. egzemplarzy rocznie), więc nie można się dziwić, że Włosi chcą zawłaszczyć odrobinę tortu dla siebie. Pierwsze efekty już widać. Dzięki Tipo Fiat po 3 latach wrócił do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych marek w Polsce.

Fiat Tipo, czyli dobra oferta

Fiat Tipo 5D produkowany jest w Turcji. Został zbudowany na zmodyfikowanej platformie Fiata 500L. Ma długość 4,37 m, szerokość 1,79 m i wysokość 1,50 m. Projektanci Fiata robili co mogli, by ich kompakt prezentował się ciekawie. I wywiązali się z tego zadania. Materiały we wnętrzu, jeśli porównywać do konkurencji, są - delikatnie mówiąc - przeciętnej jakości. Plastiki i tkaniny z trudem kryją swoje budżetowe pochodzenie. Jednak nie można im odmówić jakości spasowania. Całość sprawia wrażenie solidnie poskładanego. Ergonomia wnętrza stoi na dobrym poziomie, wskaźniki są czytelne, a obsługa komputera pokładowego nie nastręcza problemów.

Fiat Tipo hatchbackFiat Tipo hatchback Fot. Michał Dek

Zawieszenie to konstrukcja, która niczym nie zaskoczy, a jej nieśmiertelność wręcz zaskakuje. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną. Przekłada się to na przyzwoity komfort i poprawne resorowanie. Z Fiatem Tipo zaprzyjaźnią się z pewnością stateczni kierowcy, którzy okres pokonywania zakrętów z nadmierną prędkością mają już dawno za sobą. Samochód mocno przechyla się w zakrętach i chętnie wyjeżdża przodem, jeśli zaatakujecie łuk zbyt optymistycznie.

Egzemplarz, który widzicie na zdjęciach, wyposażony był turbodiesla o mocy 120 KM, połączonego ze skrzynią manualną o sześciu przełożeniach. Sama skrzynia nie jest zła, choć skok lewarka mógłby być krótszy, a jego prowadzenie bardziej precyzyjne. Fiatowski diesel nie należy do najcichszych. Kultura pracy mogłaby być lepsza, jednak dzięki dobremu wyciszeniu kabiny dźwięk ropniaka nie jest męczący ani uciążliwy. Osiągi są przyzwoite. Pierwsza setka pojawi się na liczniku po 9,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 199 km/h. Tipo nie zrujnuje was też na stacji benzynowej. Silnik potrzebuje średnio 6 l oleju napędowego na pokonanie 100 km.

Pod maską Tipo pracować może jedna z pięciu jednostek napędowych, których moc przekazywana jest wyłącznie na koła przednie poprzez manualne skrzynie biegów. Automat dostępny jest tylko z benzynowym silnikiem 1.6 E-Torq o mocy 110 KM. Podstawowy silnik to benzyna 1.4 16V 95 KM. Wysokoprężne warianty są dwa: 1.3 l Multijet, 95 KM oraz topowy 1.6 l Multijet, 120 KM. Na krótko po premierze do gamy silnikowej dołączyła jednostka 1,4 l T-Jet (120 KM) wyposażona w instalację LPG firmy Landi Renzo. Koszt instalacji to 3500 zł. Instalacja montowana jest w fabryce, zatem samochody te objęte są pełną gwarancją producenta.

W Polsce Fiat Tipo dostępny jest w trzech poziomach wyposażenia: Pop, Easy i Lounge. Podstawowa wersja Pop wyposażona jest w silnik benzynowy 1,4 l o mocy 95 KM połączony z 6-biegową, manualną skrzynią. Wyposażenie standardowe tej wersji obejmuje m.in.: 6 poduszek powietrznych, klimatyzację manualną, radio z USB, centralny zamek sterowany z pilota, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka czy kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach.

Cennik Fiata Tipo 5D (hatchback) otwiera kwota 43 200 zł, a zamyka 79 000 zł za wersję z najmocniejszym dieslem i skrzynią automatyczną. Konkurencyjne Kia Cee’d (1.4 l, 100 KM) to wydatek 62 400 zł; Ford Focus (1.6 l, 85 KM) - 65 090 zł; Opel Astra (1.4 l, 100 KM) - 52 900 zł; VW Golf (1.0 l, 85 KM) 66 990 zł.

Summa Summarum

Fiat Tipo nie jest bezkonkurencyjny, jednak może być ciekawą alternatywą dla osób szukających taniego, dobrze wykonanego i stosunkowo prostego samochodu, a wszystkie jego mankamenty wytłumaczą niską ceną. Pod względem jakości wykonania i zastosowanych materiałów odstaje od konkurencji, jednak stosunek ceny do tego, co otrzymujemy w zamian, może zapewnić mu rynkowy sukces. Tipo to krok w dobrą stronę. Jeśli Fiat wróci do tego, na czym zna się najlepiej, czyli produkcji małych, prostych i tanich samochodów, marka może znów stać się europejską czołówką.

Silnik: diesel, R4, turbo, 1598 cm3
Moc: 120 KM przy 3750 obr./min
Moment obr.: 320 Nm przy 1750 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, 6b
Wymiary (dł./szer./wys.): 4532/1792/1197 mm
Masa własna: 1270 kg
Rozstaw osi: 2636 mm
0-100 km/h: 9,7 s.
Prędkość maksymalna: 199 km/h
Zużycie paliwa: 4,2 l/100 km (dane producenta)
Cena: 43 200  zł

Czy twoim zdaniem Tipo ma szanse stać się bestsellerem Fiata?