Ranking Global 500 jest przygotowywany co roku przez firmę Brand Finance. Składa się z dwóch części. W pierwszej firmy są poddawane ocenie według finansowej wartości. W drugiej części raportu analitycy biorą pod uwagę kondycję ekonomiczną marki, prognozy przychodów, lojalność oraz przywiązanie klientów.
W tegorocznym rankingu najcenniejszą marką rankingu Global 500 zostało Google, którego wartość wzrosła z 88,1 do 109,4 mld dolarów. Informatyczny gigant przeskoczył Apple, które wylądowało na drugiej pozycji z wynikiem 107,1 mld dolarów. Na trzecim miejscu podium stanął Amazon z wynikiem 106,3 mld dolarów.
W pierwszej setce nie mogło zabraknąć graczy z sektora motoryzacyjnego oraz firm okołomotoryzacyjnych. Dobrym przykładem jest Uber, który nie jest producentem samochodów, a jedynie pośrednikiem w transporcie. Firma zajęła 89 miejsce w rankingu Brand Finance, awansując aż o 16 miejsc w porównaniu z rokiem ubiegłym. Całkowita wartość firmy to 14,59 mld dolarów.
Pomimo spadku sprzedaży, Hyundai nadal trzyma się wysoko w rankingu. W tym roku koreański producent zajął 60. miejsce na liście Global 500 z wartością szacowaną na 19,97 mld dolarów.
Honda spadła o trzy pozycje na 52. Miejsce, w porównaniu z zeszłorocznym rankingiem. Mimo tego japoński producent zaliczył wzrost wartości aż o 10 proc. – mając w sumie 21,38 mld dolarów.
Ford jest jedynym amerykańskim producentem samochodów, który zaszedł tak wysoko w rankingu najważniejszych marek na świecie. Wartość firmy podskoczyła o 13 proc., co dało w sumie 22,43 mld dolarów, ale pozycja na liście pozostała taka sama. Marka spod znaku błękitnego owalu uplasowała się na 46. miejscu.
Nissan jest kolejnym japońskim producentem, który zaliczył duży progres. W porównaniu z ubiegłym rokiem nastąpił skok aż o 20 pozycji, finalnie lądując na 42. miejscu. To również zasługa wzrostu wartości firmy do 24,76 mld dolarów.
Volkswagen mimo poważnego kryzysu nadal znajduje się w czołówce marek motoryzacyjnych rankingu Global 500. Wartość niemieckiego producenta wzrosła o 32 proc, a finalnie Volkswagen zajął 41. pozycję z wartością 25 mld dolarów.
Wyżej uplasowała się Grupa Mitsubishi, ale w tym wypadku warto nadmienić, że firma nie zajmuje się tylko produkcją samochodów. Japoński koncern urósł o jeden procent w stosunku do ubiegłego roku i zajmuje 35. miejsce, co jest wynikiem gorszy niż w ubiegłym roku (31. pozycja).
Pierwszą trójkę najważniejszych producentów z sektora motoryzacyjnego na liście Global 500 otwiera Mercedes. W ubiegłym roku wartość niemieckiego koncernu była mniejsza o 11 procent. W tym roku wyniosła 35,54 mld. dolarów. Mimo tego Mercedes spadł o jedną pozycję z 20. na 21. miejsce.
Na 17. miejscu rankingu Global 500 zameldowało się BMW. Bawarska marka w zeszłym roku była o dwa oczka wyżej, ale konkurencja w czubie tabeli jest naprawdę mocna. Tegoroczna wartość firmy to 37,12 mld dolarów.
Najbardziej wartościową marką motoryzacyjną w rankingu Global 500 zostaje Toyota. Japoński producent drugi rok z rzędu zameldował się najwyżej spośród wszystkich marek z wartością rzędu 46,25 mld dolarów. Jest to wzrost o 7 proc., ale spadek o jedną pozycję z 11. na 12. miejsce w klasyfikacji ogólnej.