Kolejnym samochodem, jaki wysłaliśmy na naszą trasę testową, jest Ford Fiesta w najbardziej sportowej odmianie oznaczonej ST200. Pod maską pracuje benzynowy, czterocylindrowy silnik EcoBoost o pojemności 1596 cm3. Kierowca dostaje do dyspozycji 200 KM, które motor osiąga przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 290 Nm w przedziale 2500–4000 obr./min. Te wartości można chwilowo zwiększyć (ok. 20 sekund) dzięki funkcji overboost do 215 KM oraz 320 Nm jednak wyłącznie na trzecim i czwartym biegu. Za przeniesienie napędu na przednie koła odpowiada manualna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach. Takie wartości pozwalają osiągnąć ważącemu 1163 kg mieszczuchowi pierwszą setkę w 6,7 s oraz prędkość maksymalną wynoszącą 230 km/h. Producent deklaruje średnie spalanie 6,1 l/100km. Fiesta niezwykle nas zaskoczyła zadowalając się średnio 5,7 l/100km. Jest to pierwsze auto, które zużyło mniej paliwa od tego, które deklaruje producent.
Zatankowanie „do pełna” 48-litrowego baku przy aktualnej średniej cenie paliwa Pb95 4,73 zł to koszt około 230 zł. Na jednym tankowaniu przejedziecie ok. 840 km. Jednak jeśli w pełni wykorzystacie możliwości Fiesty, zasięg ten spadnie do ok. 350–400 km.
Wartości spalania podawane przez producentów najczęściej wyraźnie odbiegają od realnych. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić, jak papierowe dane mają się do codziennego użytkowania. Każdy samochód, który zagości na naszym parkingu, pokona identyczną trasę, a efekty tego testu będziemy publikować zaraz po powrocie do redakcji. Trasa testowa liczy nieco ponad 100 kilometrów i obejmuje odcinki miejskie, pozamiejskie oraz trasę szybkiego ruchu. Podczas testu nie staramy się jeździć ekonomicznie tylko sprawdzamy realne spalanie. Za kierownicą siedzi zawsze ten sam kierowca, a godziny testu są zbliżone.
Temperatura -2 st. C
Stan nawierzchni sucha
Opony Pirelli SottoZero 205/40 R17
Spalanie deklarowane 6,1 l/100 km
Spalanie testowe 5,7 l/100 km
Silnik benzynowy, R4, turbo 1596 cm3, 200 KM, 290 Nm
Zasięg* 840 km
*przy spalaniu testowym