Rosjanie chcą podbić europejski rynek. Łada wraca na Zachód

Tani i przyzwoity samochód? Prawdopodobnie już niedługo po taki pójdziemy do salonu Łady. Rosjanie po wielu latach nieobecności na Zachodzie zapowiadają ofensywę na Europę. Stoją za nimi dwaj giganci: Renault oraz Nissan

Stało się. Łada rozpoczyna ekspansję na zachód Europy. Pierwszym przyczółkiem do podboju Starego Kontynentu będzie Słowacja, gdzie Rosjanie już mają dwa duże punkty dealerskie. Jak się okazuje, salony w Bratysławie i Koszycach to dopiero początek. W 2017 r. Łada ma wkroczyć także do innych europejskich krajów. Czy już w tym roku zobaczymy Ładę nad Wisłą? Tego jeszcze nie wiemy, ale marka - według ujawnionych planów - na pewno pojawi się w Polsce.

Łada wchodzi do Europy. Skąd ta decyzja?

Firma AvtoVAZ jest w 67,1 procentach podległa aliansowi Renault-Nissan. I to właśnie Renault stoi za pomysłem europejskiej ekspansji Łady. Francuzi pragną powtórzyć sukces, jaki osiągnęli z Dacią. Rumuni stali się znaczącą marką w Europie. Nie tylko w biedniejszych krajach jak Polska, ale również na Zachodzie - SUV Duster znajduje się w pierwszej 10 największych bestsellerów we Francji. Co więcej, Renault sprzedaje samochody Dacii pod własną marką na pozaeuropejskich rynkach, gdzie klienci potrzebują prostych i tanich samochodów. Renault Sandero, Logan i Duster to jedne z popularniejszych aut w Ameryce Południowej.

Pod skrzydłami koncernu Renault Łada ma przestać być kojarzona z siermiężnymi i prostymi samochodami z jedyną zaletą w postaci przystępnej ceny. W nowych samochodach Rosjanie stawiają na nowoczesną stylistykę i próbują wyzbyć się kompleksów wobec innych producentów. Rewolucja już ma miejsce - do produkcji weszła Vesta, a jeszcze w tym roku Łada wypuści na drogi nowoczesnego crossovera.

Kluczem do sukcesu porządny i tani kompakt

Rdzeniem europejskiej oferty będą dwa modele - wspomniana Vesta i crossover zapowiedziany konceptem X-Code. Vesta już jest sprzedawana w Rosji, a do Słowacji trafi na początku lutego.

To klasyczny sedan klasy kompakt. Vesta mierzy 4,41 m długości, 1,76 m szerokości, 1,49 m wysokości i 2,63 m rozstawu osi. Największymi zaletami modelu są prosta konstrukcja, niezbyt wygórowana cena oraz przestronna kabina. Bagażnik Vesty pomieści 480 l. Pod maską pracuje 1.6-litrowy, benzynowy silnik Renault. Pierwsza setka na liczniku pojawia się po 12 sekundach, a na autostradzie sedan rozpędzi się do 180 km/h.

Mimo atutu w postaci niskiej ceny Łada Vesta zaoferuje Europejczykom wszystko, co powinno mieć nowe auto. Klienci w standardzie dostaną m.in. centralny zamek, wspomaganie kierownicy, systemy ABS I ESC, klimatyzację, zestaw audio, elektrycznie sterowane przednie szyby oraz dwie poduszki powietrzne. Do wyboru będzie 9 kolorów nadwozia.

Słowacka cena Vesty to 9 990 euro z ręczną skrzynią i 10 990 euro z automatem.

Ile zapłacimy w Polsce za nową Ładę?

Powyższe ceny w przeliczeniu na złotówki to odpowiednio 44 i 48 tysięcy. Jednak gdy Łada wejdzie do Polski, powinno być trochę taniej. Po pierwsze, ceny będą od razu podawane w złotówkach. Po drugie, polski rynek ma znacznie większy potencjał niż słowacki. Łada na pewno będzie chciała więc zawalczyć o klienta nad Wisłą, a to oznacza, że polski importer będzie mógł przedstawić nam korzystniejszą ofertę.

Łada Vesta nie będzie konkurować z liderami segmentu, Golfem, Astrą, Megane czy Aurisem. Rosjanie uderzą w coraz popularniejszy segment tanich i prostych aut. A tam czeka już kilku mocnych konkurentów.

Ostatnio najgłośniej było o Fiacie Tipo. Włosi wypuścili na rynek dobrze wyposażonego sedana segmentu C, z bogatym wyposażeniem standardowym i rozsądnym silnikiem za 43 200 zł. Podobne auta - choć pozycjonowane segment niżej - w swojej ofercie ma również koncern PSA: Citroen C-Elysee oraz Peugeot 301. Kosztują odpowiednio 39 900 zł i 41 900 zł. Obydwa modele niedawno przeszły facelifting, ale nie powinien on drastycznie zmienić cennika.

Pisząc o tanich autach w Polsce nie można oczywiście zapomnieć o spokrewnionej z Ładą - Dacii. W salonie Rumunów można kupić Logana za 33 750 zł. Z kolei ceny mniejszej o klasę Dacii Sandero (4,06 m długości) zaczynają się od 29 900 zł.

Ceny innych rosyjskich aut na Słowacji

Oprócz Vesty Łada sprzedaje u naszych południowych także starsze auta, skonstruowane przed zmianami, jakie przyniósł marce alians Renault-Nissan.

Łada Kalina - od 6 390 euro (ok. 28 tys. zł)

Łada Granta - od 6 490 euro (ok. 28,5 tys. zł)

Łada 4x4 (nowa nazwa Nivy) - od 9 290 euro (ok. 40,8 tys. zł)

 

Czy Twoim zdaniem Łada ma szansę powtórzyć sukces Dacii i stać się znaczącą marką w Europie?
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.