Rekordowy import samochodów używanych. 500+ i zmiana akcyzy zrobiły swoje

W ubiegłym roku Polacy sprowadzili około miliona używanych samochodów. To dwa razy lepszy wynik niż liczba rejestracji nowych aut z salonów. Rząd dołożył do tego swoją cegiełkę

Najnowsze dane dotyczące importu samochodów używanych do Polski dotyczą okresu do 20 grudnia 2016 r. Wynika z nich, że w ubiegłym roku sprowadziliśmy 992 592 aut. Jest zatem prawie pewne, że w całym 2016 r. granica miliona egzemplarzy została przekroczona. To największa wartość od 2008 roku. Eksperci Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar prognozują, że wynik za cały rok wzrośnie do 1 025 000 sztuk.

W tym samym okresie z polskich salonów wyjechało na ulice 480 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 tony (szacunkowe dane IBRM Samar), co oznacza, że łącznie na polskich drogach w 2016 r. pojawiło się 1,5 mln aut. To większe korki w miastach i wzmożony ruch na łączących je drogach. A według ekspertów przyszłoroczny rezultat może być jeszcze lepszy.

Skumulowany wynik rejestracji nowych i używanych aut z importu w 2016 r. jest drugim najlepszym w historii. Lepiej było tylko w 2008 r.

Najpopularniejsze samochody z importu - wiek, marka, model

Od 2010 r. średni wiek sprowadzanych do Polski samochodów jest coraz większy. Co prawda były miesiące spadków, ale ogólny trend jest wzrostowy. W 2016 r. średnia wyniosła 11 lat i 10 miesięcy. Gorzej było tylko w okresie po wejściu Polski do UE, kiedy to przez kilka miesięcy średni wiek utrzymywał się jeszcze bliżej granicy 12 lat.

Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, na którą powołują się autorzy raportu IBRM Samar, wynika, że w 2016 r. 44 proc. importu stanowiły marki niemieckie, 59 proc. aut miało silniki benzynowe, a 45 proc. jednostki o pojemności od 1.6 do 2 litrów. Średnia moc sprowadzanych samochodów to 121 KM. Kluczową rolę w imporcie odgrywała cena auta, a ta według deklaracji złożonych w izbach celnych nie jest taka mała - 29 702 zł to średnia deklarowana wartość samochodu osobowego podlegającego ocleniu w ubiegłym roku.

Import samochodów a program 500+

Eksperci doszukują się różnych przyczyn rosnącej liczby importowanych do Polski samochodów. Jednym z powodów ma być rządowy program Rodzina 500+. Pieniądze otrzymywane w ramach "500+" przez wielu Polaków przeznaczane są na zakup auta. Pisaliśmy o tym tutaj: Program 500+ a zakup samochodu. Jeszcze bardziej istotną przyczyną mogą być zapowiadane zmiany w podatku akcyzowym, który nie ma być - jak do tej pory - wyliczany na podstawie wartości samochodu.

Co przyniosą następne lata? Trudno to przewidzieć, ale według prognoz w tym roku import samochodów używanych do Polski może być jeszcze większy niż w 2016. Analitycy IBRM Samar są zdania, że średni wiek sprowadzanych aut nie powinien przekroczyć bariery 12 lat.

Wyraźne zmiany mogą jednak dotyczyć najpopularniejszych marek. Od wielu lat prym wiedzie volkswagen, ale tuż za jego plecami znajduje się opel, który systematycznie odrabia straty (astra zastąpiła już passata na trzecim miejscu podium). Najpopularniejszym modelem wciąż pozostaje audi A4 i nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie miało się to zmienić.

Więcej o:
Copyright © Agora SA