Volkswagen Atlas jest produkowany w amerykańskich zakładach Volkswagena w Chattanooga, w stanie Tennessee. Przygotowanie fabryki do produkcji dużego SUV-a pochłonęło 900 milionów dolarów, a liczba pracowników wzrosła do 2800. W Tennessee powstaje również Passat. Atlas do klientów ma trafić w pierwszej połowie przyszłego roku.
Nowy SUV powstał przede wszystkim z myślą o rynku amerykańskim. Do Europy również trafi, ale na wschód - na pewno będą go mogli kupić Rosjanie.
Nie oznacza to jednak, że Atlas nie jest ważnym modelem z naszej perspektywy. Pojawienie się Atlasa w ofercie Volkswagena oznacza jej przemodelowanie. Flagowym SUV-em marki w dalszym ciągu pozostanie Touareg - nowa generacja bardzo poważnie urośnie. Lukę pomiędzy kompaktowym Tiguanem, a znacznie większym Touaregiem prawdopodobnie wypełni przedłużona wersja tego pierwszego. Będzie to model blisko spokrewniony ze Skodą Kodiaq.
To tzw. "midsize SUV", co można przetłumaczyć jako SUV średnich rozmiarów. Jednak Atlas jest średni tylko jak na warunki amerykańskie. W Europie uznalibyśmy go za co najmniej dużego. Mierzy bowiem 5 037 mm długości, 1 979 mm szerokości i 1 767 mm wysokości. To największy model w ofercie amerykańskiego Volkswagena. Auto będzie pozycjonowane jako propozycja dla rodzin, prowadzących aktywny tryb życia. Oferuje trzy rzędy siedzeń i 7 wygodnych miejsc.
Atlas powstaje na platformie MQB. Na początek dostępne będą dwie jednostki napędowe: dwulitrowy, czterocylindrowy silnik o mocy 238 KM oraz 3,6-litrowa V-szóstka o mocy 280 KM. Obydwa silniki są parowane z ośmiostopniowym automatem. Standardowo VW Atlas to samochodów przednionapędowy, dla wersji V6 jako opcję przewidziano napęd 4Motion.
Na rynku rosyjskim Atlas dostanie dwulitrowego diesla TDI o nieznanych jeszcze parametrach.