Opel Kadett | 80 lat kultowego modelu

Na wiele lat zanim świat usłyszał o pierwszej generacji Astry, Opel miał w swojej ofercie model Kadett. Ten kultowy model obchodzi właśnie 80. urodziny

 

Mało kto wie, ale pierwszy Opel Kadett zjechał z taśmy produkcyjnej w Russelsheim w 1936 roku. Już w tamtych czasach był to jeden z najbardziej zaawansowanych zakładów produkcyjnych w Europie. Pierwsza generacja była dostępna w wersjach sedan oraz kabriolet. Auto kosztowało wówczas 2100 marek niemieckich.

Pierwszy model produkowano do 1940 roku, gdy Opel zmienił profil produkcji na potrzeby wojskowe. Auto ważyło zaledwie 757 kg, a pod maską pracował silnik o pojemności 1,1 litra, oferujący 23 KM maksymalnej mocy. Auto rozpędzało się do zawrotnej, jak na owe czasy, prędkości 98 km/h. Przez cztery lata sprzedano 107 608 egzemplarzy.

Kadett powrócił na rynek dopiero po 22 latach, gdy ruszyła produkcja w nowym zakładzie w Bochum. Od 1962 do 1965 zmontowano tam 650 tys. egzemplarzy Opla Kadetta A. Auto miało nowoczesny silnik montowany z przodu i chłodzony cieczą. Czterocylindrowa jednostka o pojemności 993 cm3 osiągała moc 40 KM, a od marca 1963 roku była także stosowana w nowym Oplu Kadett Caravan.

Kolejna generacja, czyli Kadett B, był jeszcze większym sukcesem. Auto było większe od poprzednika, miało ponad 4 metry długości, a linia nadwozia nawiązywała do stylu fastback. Podstawowa jednostka o pojemności 1078 cm3 oferowała moc 45 KM. W gamie był jeszcze dostępny silnik 1.1 S o mocy 55 KM (wyższy stopień sprężania). Od września 1965 r. do lipca 1973 r. wyprodukowano ponad 2,6 miliona sztuk tej generacji. Rok po uruchomieniu produkcji eksport przekroczył 50% — Kadetta można było kupić w 120 krajach świata.

Kadett C miał wiele trzy oblicza: uniwersalny model rodzinny, elegancki samochód z praktyczną tylną klapą lub wyczynowe sportowe coupé w barwach wojennych. Ta odsłona była również dostępna z napędem na tylną oś. W latach 1973–1979 wyprodukowano aż 1,7 miliona Kadettów C. Silnik 1.9 z wtryskiem Bosch L-Jetronic rozwijał moc 105 KM i rozpędzał ważącego zaledwie 900 kg Kadetta do 184 km/h.

Czwarta generacja powojennego Kadetta wprowadziła markę w nową epokę w klasie kompakt. Nowy model był o 126 mm krótszy od poprzednika i mierzył 3998 mm, jego wnętrze było dłuższe i znacznie obszerniejsze niż wielu konkurentów. Kadett został też wyposażony w nowy silnik 1.3 OHC, osiągający moc 60 lub 75 KM. Rewolucyjna była także oferta wariantów nadwozia. Oprócz obszernego kombi o pojemności bagażnika wynoszącej aż 1425 litrów, dostępne były tylko fastbacki z mocno pochyloną tylną szybą. W styczniu 1983 roku nadszedł czas na sportowego Kadetta GTE, który dzięki czterocylindrowemu silnikowi 1.8 o mocy 115 KM rozwijał prędkość 187 km/h. W sumie w latach 1979–1984 wyprodukowano 2,1 miliona samochodów Opel Kadett D.


Opel Kadett E był produkowany w latach 1984–1991 i uzyskał tytuł „Samochodu Roku 1984”. Przez cały okres produkcji wydano na świat rekordową liczbę 3 779 289 sprzedanych egzemplarzy wśród modeli marki Opel. Wersja sportowa GSi ze współczynnikiem oporu powietrza 0,30 i czołową powierzchnią oporu aerodynamicznego 0,57 m2 stała się najbardziej aerodynamicznym hatchbackiem na świecie.

W latach 1991–1997 Kadett zmienił nazwę. Przez ten czas wyprodukowano około 4,13 miliona egzemplarzy Astry F, co sprawiło, że był to najlepiej sprzedający się model w całej historii firmy Opel. Wszystkie Astry były oferowane z aktywnym systemem pasów bezpieczeństwa z napinaczami (z przodu) i regulowaną wysokością, siedziskami foteli zapobiegającymi wysunięciu się spod pasów bezpieczeństwa oraz ochroną boczną w postaci podwójnych stalowych wzmocnień rurowych we wszystkich drzwiach. Po raz pierwszy też wszystkie silniki wyposażono w katalizatory.

Wiosną 1998 roku pojawiła się Astra G z nadwoziem utrzymanym w stylistyce coupé była dostępna od początku jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi. Później wprowadzono także nadwozia typu sedan notchback, coupé i kabriolet. Rozstaw osi wydłużono o około 10 cm, co pozwoliło na powiększenie wnętrza, w szczególności w okolicach kolan pasażerów tylnych siedzeń. Objętość bagażnika wynosiła 370 litrów. W pełni ocynkowane nadwozie sprawiło, że samochód długo utrzymywał swoją wartość.

W 2004 roku zadebiutował Opel Astra H, który oferował dwanaście silników osiągających od 90 do 240 KM oraz siedem wariantów nadwozia. Przez okres pięciu lat sprzedano ponad 2,7 mln egzemplarzy. Nowe auto było wyposażone w adaptacyjny system podwozia IDSPlus z elektronicznie sterowanym systemem tłumienia (CDC), do tej pory oferowanym tylko w samochodach luksusowych oraz sportowych. W kompaktowym modelu pojawiły się po raz pierwszy reflektory adaptacyjne (AFL) z funkcją dynamicznego oświetlania zakrętów (DCL). Astra H wyróżniała się poziomem bezpieczeństwa. Auto zdobyło najwyższą ocenę (5 gwiazdek) za ochronę dorosłych pasażerów w teście zderzeniowym Euro NCAP.

Opel Astra J pojawił się na rynku w 2009 roku. Samochód prezentował nową wizję stylistyczną firmy i był wyposażony w nowoczesne rozwiązania techniczne, które pomogły w sukcesie większej Insignii. Przednia kamera Opel Eye rozpoznawała znaki drogowe, informując kierowcę o ograniczeniach prędkości i zakazach wyprzedzania. Auto potrafiło także ostrzegać przed niekontrolowanym opuszczeniem pasa ruchu. Reflektory adaptacyjne z systemem AFL+ pozwalały doświetlać drogę na zakręcie, a w razie potrzeby także automatycznie przełączyć światła z drogowych na mijania lub odwrotnie. Nowa konstrukcja tylnej osi z drążkiem Watta gwarantowała przyjemność z jazdy, lepsze prowadzenie, stabilność oraz maksymalny komfort. W kabinie pojawiły się ergonomiczne fotele certyfikowane przez AGR.

Najnowsze wcielenie auta znanego niegdyś pod nazwą Kadett, czyli Astra K, zadebiutowało w 2015 roku. Nowy model nagrodzono tytułem Samochodu Roku 2016. Kompaktowy Opel jest oferowany w wersji hatchback i jako przestronne kombi Sport Tourer. Od momentu premiery na najnowszą generację Astry zdecydowało się już 275 000 klientów. Astra K jest pierwszym samochodem z segmentu kompaktowego wyposażonym w technologię matrycowych reflektorów LED IntelliLUX. Kierowcę wspomagają systemy nowej generacji, takie jak rozpoznawanie znaków drogowych, asystent pasa ruchu z ostrzeżeniem przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu, a także system monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu z alarmem kolizyjnym i funkcją hamowania przedkolizyjnego.

Copyright © Agora SA