Pojedziemy wolniej w terenie zabudowanym. Nowe przepisy gotowe

Do konsultacji trafił projekt zmian w przepisach, który zmniejszy nocne limity prędkości w terenie zabudowanym. 60 km/h już nie pojedziemy

Obecnie w godzinach 23:00-5:00 w terenie zabudowanym można jeździć z prędkością do 60 km/h (z wyłączeniem stref ruchu). Gwarantuje to ust. 1 art. 20 Prawo o ruchu drogowym. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowało nowe przepisy, które zniosą ten wyjątek. Oznacza to, że w terenie zabudowanym, bez względu na porę dnia, pojedziemy maksymalnie 50 km/h.

– Rozwiązanie to zmierza w kierunku dalszej poprawy bezpieczeństwa, w szczególności pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego. Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie w kontekście skutków zdarzeń drogowych. Ze względu na niższą prędkość, w przypadku ewentualnego uderzenia przez pojazd w pieszego, zmniejsza się zakres obrażeń i ich stopień ciężkości – czytamy w uzasadnieniu projektu, o którym pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

Nowe przepisy wprowadzą jeszcze jedną zmianę - jeżdżący na hulajnogach czy rolkach będą mieli obowiązek korzystania ze ścieżek rowerowych. 

- Nowelizacja wprowadza zmiany nie tylko dotyczące limitów prędkości czy wprowadzenia jeżdżących na hulajnogach na ścieżki rowerowe, ale również badań technicznych pojazdów. Projekt znajduje się obecnie na etapie konsultacji społecznych i międzyresortowych i jest wynikiem postulatów, które środowiska związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego zgłaszają od wielu lat. Wszystko odbywa się w normalnym trybie - konsultacje potrwają 30 dni. Czekamy na ewentualne sugestie ekspertów - powiedział w rozmowie z moto.pl podsekretarz stanu w MIB Jerzy Szmit.

Polska jest jedynym krajem w Europie, w którym ustawowo zwiększono limity prędkości obowiązujące nocą. Trudno jednak powiedzieć, czy wpłynęło to na bezpieczeństwo, bo policyjne statystyki nie wyróżniają wypadków z udziałem pieszych w terenie zabudowanym w godzinach 23:00-5:00. 

Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie i w jakim ostatecznym kształcie nowe przepisy zaczną obowiązywać.

Więcej o:
Copyright © Agora SA