Mercedes GLA 250 4Matic | Test długodystansowy cz. I | Crossover premium
Samochód: Mercedes GLA 250 4Matic
Aktualny przebieg: 245 km
Problemy: brak
Powód testu: Sprawdzamy, co potrafi modny crossover klasy premium
Crossovery – zwłaszcza te typowo miejskie i nie nadające się do jazdy w trudnym terenie – robią ostatnio zawrotną karierę. Mercedes GLA, a więc napompowana, lekko podwyższona klasa A idealnie wpisuje się w ten trend. Czy takie samochody mają w ogóle sens? Czy warto dopłacić parę tysięcy, żeby przemienić kompakt klasy premium w modnego crossovera? Postanowiliśmy to sprawdzić. W kolejnych częściach naszego testu długodystansowego weźmiemy GLA pod lupę. W każdym odcinku dokładnie przebadamy inny aspekt auta – od stylistyki, przez wnętrze, spalanie i właściwości jezdne po wyposażenie, ceny oraz opcje finansowania.
Mercedes GLA 250 4Matic fot. Michał Dek
Nasz Mercedes | GLA 250 4Matic
Pod maską naszego Mercedesa pracuje dwulitrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 211 KM i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Motor współpracuje z 7-biegowym automatem, a moc przekazywana jest na koła obydwu osi (napęd 4Matic). To topowa odmiana kompaktowego Mercedesa. Osiągi? Pierwsza setka w 7,1 sekundy i 230 km/h prędkości maksymalnej. Szybsze jest tylko GLA 45 AMG 4Matic, ale to już nie jest zwykły Mercedes, a wersja w której palce maczali spece od prędkości z AMG. Osiągi naszego crossovera robią wrażenie. Co ciekawe, Mercedes twierdzi, że 211-konne GLA pali tylko 6,5 litra na 100 km. Sprawdzimy to!
Mercedes GLA to chyba jeden z najlepiej wyglądających crossoverów na rynku. Piękne, dynamiczne linie testowanego egzemplarza podkreśla rzucający się w oczy lakier Czerwień Jupitera. Już zwykłe GLA wygląda dobrze, ale nasze zostało jeszcze wyposażone w pakiet AMG, 19-calowe felgi AMG, czarne błyszczące relingi i karbonowe lusterka.
Zgodnie z nową nomenklaturą Mercedesa przedrostek GL oznacza wszelkiej maści crossovery i SUV-y rodem ze Stuttgartu. GLA to najmniejszy przedstawiciel rodziny
Jak na Mercedesa przystało, crossover jest bardzo bogato wyposażony. Czarna, skórzana tapicerka Red Cut i pakiet AMG Exclusive sprawiają, że w środku czujemy się jak w luksusowym aucie - Mercedes GLA to przedstawiciel klasy premium pełną gębą. Ponadto, nasze GLA ma na pokładzie kilka bajerów. To m.in. kamera cofania, asystenci kierowcy, klimatyzacja automatyczna Thermotronic, panoramiczny dach, nawigacja satelitarna, Apple CarPlay, system multimedialny COMAND Online z łącznością z Internetem, audio Harman/Kardon czy aktywny asystent parkowania Parktronic. Wnętrzu i systemom przyjrzymy się oczywiście dokładniej w jednym z kolejnych odcinków. Tak bogate wyposażenie pozwoli nam sprawdzić do czego warto dopłacić, a co jest zbędnym i drogim dodatkiem.
Mercedes GLA 250 4Matic fot. Michał Dek
W drogę!
Koniec wstępu - rozpoczynamy test. Czas sprawdzić, co potrafi i co ma do zaoferowania rasowy crossover klasy premium. Mercedes GLA 250 4Matic nie będzie miał z nami łatwo. Przetestujemy go w wiecznie zakorkowanej Warszawie, zjeździmy pół Polski, a w planach mamy też kilka dłuższych, zagranicznych wypadów. Naszego Mercedesa zabierzemy również na Nurburgring – Zielone Piekło najlepiej zweryfikuje czy stylistyczne dodatki AMG nie są tu na wyrost.
Ruszamy w drogę.
Kompendium | Mercedes GLA 250 4Matic
Silnik: Benzyna, R4, 1991 cm3
Moc: 211 KM przy 5500 obr./min
Moment obr.: 350 Nm od 1200 do 4000 obr./min
Skrzynia biegów: automat, 7 przełożeń
Napęd: na cztery koła
Wymiary: 4417x1804x1494 mm
Rozstaw osi: 2699 mm
Pojemność bagażnika: 421/836 l
Śr. zużycie paliwa: 6,5 l/100 km (podawane przez producenta)
0-100 km/h: 7,1 sek.
Prędkość maksymalna: 230 km/h
-
Już w 2021 r. kierowcy z prawem jazdy kat. B zyskają nowe uprawnienia. Pod dwoma warunkami
-
Też tak robisz? Siedem złych nawyków, które wykończą twój samochód
-
Zmiany w przeglądach w 2021 r. Zdjęcia, które zrobi diagnosta to tylko początek listy
-
Najciekawsze premiery roku 2021. Wybraliśmy dziesięć samochodów. Od Dacii po Ferrari
-
Skoda w awangardzie grupy Volkswagena. Elektryczny Enyaq iV jest pierwszym takim SUV-em w Europie
- Jak sobie radzić zamarzniętym hamulcem ręcznym? Zimowe awarie układu hamulcowego
- Uciekamy z zimowych pułapek. Czarny lód, śnieg na drodze, zasypane linie i zaspa
- Nie myjesz samochodu zimą? To błąd. Podpowiadamy, jak to robić właściwie
- Czym jest ujemna emisja?
- Jak się jeździ Unimogiem? Terenowa ciężarówka jest pełna niespodzianek
Forum
- Pizdowatość drogowa. (21)
- Kuligi czas zacząć. (24)
- Kleber Quadraxer 2 - test kompletny (21)
- NX czas wymienić na RX czyli rabat 100 tys zł (69)
- O/T? czy jak najbardziej T? Edukacja seksualna (28)
- OT - więcej religii, mniej edukacji seksualnej.... (98)
- Kolejny wypadek. (70)
- U mnie wreszcie troche bialo :-) (12)
- Kuny nie są fajne (45)
- OT - Prezes nadal nie wydał "czerwonej książeczki" (18)