Solaris lepszy od Mercedesa

Najbardziej prestiżowa nagroda przyznawana producentom autobusów trafiła na konto polskiego Solarisa

Solaris Urbino 12 electric jest najlepszym autobusem miejskim 2017 r. - uznało międzynarodowe jury. O nagrodę "Bus of the Year" ubiegały się - oprócz Solarisa - cztery marki: Ebusco, Irizar, Van Hool i Mercedes. Ta ostatnia jako jedyna do rywalizacji wystawiła autobus napędzany gazem ziemnym. Orężem pozostałych producentów były pojazdy elektryczne. Sędziowie z 20 krajów za najlepszy autobus uznali produkt Solarisa.

Nowy Solaris Urbino 12 electric został wyposażony w baterie o pojemności 240 kWh. W autobusie zamontowano dwa systemy ładowania: z wykorzystaniem pantografu, np. w trakcie postoju na przystankach, lub poprzez złącze typu plug-in z ładowarki znajdującej się na terenie zajezdni autobusowej. Podczas konkursu w Brukseli bateryjny Solaris był ładowany za pomocą ładowarki nowej generacji o mocy wyjściowej 80 kW, opracowanej i wyprodukowanej przez firmę Ekoenergetyka Polska. Mobilna ładowarka typu plug-in została podłączona do specjalnie przygotowanego w tym celu słupa z pantografem. Dzięki temu zasięg elektrycznego Urbino jest w praktyce nieograniczony.

Jak oceniano

Podczas kilkudniowych testów ocenie członków jury podlegały zarówno cechy mierzalne takie jak: przyspieszenie, droga hamowania, poziom drgań i hałasu, ale także subiektywne odczucia jurorów z jazdy. Wcielali się zarówno w role kierowców jak i pasażerów.

– To niewątpliwie symbol zmian, jakie zachodzą w nowoczesnych środkach komunikacji miejskiej – skomentował sukces prezes Solarisa dr Andreas Strecker. – Już w 2006 roku założyciel i właściciel firmy Solaris, Krzysztof Olszewski, powiedział „Diesel umarł niech żyje elektryczność”. Dzisiaj udowadniamy, że te wówczas wizjonerskie słowa stały się rzeczywistością. Od kilkunastu lat nasza firma jest europejskim liderem w rozwoju innowacyjnych pojazdów z napędem elektrycznym. Od 2001 r. produkujemy trolejbusy, a od roku 2011 autobusy bateryjne. Te ostatnie jeżdżą już w kilkudziesięciu europejskich miastach. Są wyposażone w różnego rodzaju baterie i systemy ładowania, a ich operacyjność może wynosić 24 godziny na dobę. Zastosowane w pojazdach rozwiązania zależą od oczekiwań naszych klientów. Uważamy, że autobusy elektryczne są przyszłością komunikacji miejskiej. Z pewnością nie zastąpią całkowicie innych pojazdów stosowanych w transporcie publicznym, ale są ich doskonałym, całkowicie bezemisyjnym i niezwykle cichym dopełnieniem – dodał.

"Bus of the Year"

„Bus of The Year” to organizowany nieprzerwanie od 1989 roku konkurs na najlepszy autobus miejski. Pojazd, który wygrywa, otrzymuje tytuł najlepszego autobusu na kolejny rok, w przypadku bieżącej edycji – na rok 2017. Organizatorem przedsięwzięcia jest ACE (Association of Commercial Vehicle Editors), czyli Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych, w tym autobusów.