Volvo 850 | To już klasyk. Ćwierć wieku szwedzkiej historii

Volvo 850 to już samochód, który powoli staje się kultowym. Szwedzki samochód kończy w tym roku 25 lat. Czym auto zdobyło serca klientów na całym świecie?

Volvo V90 | Ceny w Polsce | Taniej niż Audi, Mercedes i BMW

Volvo 850 GLT zadebiutowało 11 czerwca 1991 roku. Na opracowanie tego modelu Volvo wydało najwięcej pieniędzy w swojej historii. Nic dziwnego, bo Volvo 850 wprowadzało markę w nową erę. To tutaj Volvo po raz pierwszy zastosowało: pięciocylindrowy rzędowy silnik umieszczony poprzecznie, trójkątne wahacze tylnej osi własnej konstrukcji, system boczny ochrony kierowcy i pasażerów SIPS i samoregulujące się przednie pasy bezpieczeństwa. Volvo podkreśla, że 850 był jednym z najbezpieczniejszych samochodów swoich czasów - Szwedzi od dawien dawna stawiają na bezpieczeństwo w swoich autach.

Wersja GLT wyposażona była w wolnossący, dwudziestozaworowy silnik generujący 170 KM. W 1993 roku na rynku pojawiła się kultowa odmiana kombi.

Wielu do dzisiaj wspomina z rozrzewnieniem wersję T5R, którą zaprezentowano w 1994 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Powstało tylko 2500 egzemplarzy tej edycji specjalnej. Pod maską pracował turbodoładowany silnik z intercoolerem, którego moc dochodziła do 240 KM (330 Nm momentu). Auto wyposażono w specjalny pakiet stylizacyjny, rasowo brzmiący wydech i piękne 17-calowe koła. Wszystkie egzemplarze sprzedały się w mgnieniu oka. Później Volvo wypuściło na rynek kolejne 2500 sztuk w kolorze czarnym, a potem ciemnozielonym.

1996 rok to kolejny bardzo ważny rok dla szwedzkiej marki. Wtedy to światu zaprezentowano pierwsze Volvo w historii z napędem na cztery koła. Model 850 AWD był wyposażony w sprzęgło wiskotyczne odpowiedzialne za dystrybucję momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną osią. Jeśli występowała różnica w prędkości obrotowej przedniej i tylnej osi, elektroniczny system TRACS kierował część momentu obrotowego do napędu tylnych kół. Co pod maską? Turbodoładowany silnik o mocy 193 KM. Volvo podkreśla, że ta wersja 850 to duchowy przodek dzisiejszych modeli XC.

Volvo 850 zakończyło karierę w 1996 roku. Wtedy to model przeszedł bardzo poważny lifting, a jego nazwę zmieniono - zgodnie z nowym nazewnictwem marki - na S70 (limuzyna) oraz V70 (kombi). Wrażenie robią liczby Volvo 850. Szwedzi sprzedali aż 1 360 522 auta w różnych wersjach i odmianach nadwozia. Trzeba pamiętać, że w tamtych czasach Volvo wytwarzało około 400 000 aut rocznie.

Volvo 850 próbowało swoich sił także w motorsporcie. W 1994 roku w serii BTCC (British Touring Car Championship) wystartowały dwa auta w nadwoziu kombi. Po zmianie przepisów w 1995 roku Szwedzi wystawili do rywalizacji 850 w nadwoziu sedan - z powodzeniem, Rickard Rydell zajął trzecie miejsce w klasyfikacji kierowców.

ZOBACZ TAKŻE:

Przyszłość Volvo | Tak będzie wyglądała seria 40

INNE LINKI

Omijaj je szerokim łukiem | Najgorsze silniki Diesla

Zlatan Ibrahimovic twarzą Volvo V90

Autonomiczne Volvo ruszają na drogi Wielkiej Brytanii

Złodzieje mają nową metodę kradzieży. Wykorzystują lukę w zabezpieczeniach

Więcej o:
Copyright © Agora SA