Suzuki Vitara 1.4 Turbo BoosterJet | Pierwsza jazda | Krok w dobrą stronę

Nowa Vitara została wprowadzona do sprzedaży w 2015 roku. Crossover zdążył zyskać sympatię klientów i jest obecnie najlepiej sprzedającym się modelem z gamy Suzuki. W walce o kolejnych japoński producent poszerza gamę silnikową o zupełnie nowy silnik

Suzuki SX4 S-Cross | Długi dystans

Rozpocznijmy od najważniejszego punktu czyli nowej jednostki napędowej. To pierwszy turbodoładowany benzynowy silnik Suzuki. Ma on pojemność 1.4 litra i osiąga moc 140KM przy 5500 obr./min oraz moment obrotowy wynoszący 220Nm uzyskiwany w zakresie 1500-4000 obr./min. Kultura pracy jest na zaskakująco wysokim poziomie. Podczas pracy na biegu jałowym praktycznie silnika nie słychać, a wrażenia zza kierownicy są dużo lepsze niż mogą sugerować papierowe dane (0-100 km/h 10,2 s, V-max 200 km/h). Vitara Turbo jest dynamiczna, a do tego oszczędna. Średnie spalanie oscyluje w okolicach 6 litrów na 100 km. Jeśli zastanawiacie się nad kupnem Vitary wybierzcie skrzynie manualną. Sprawuje się w tym aucie lepiej nić dostępny za dopłatą automat.

Suzuki zaskakująco dobrze radzi sobie w terenie. Prześwit wynoszący 185mm pozwala zjechać z utwardzonych szlaków.  Nie można oczywiście oczekiwać od Vitary właściwości terenowych Defendera, ale błotne przeszkody czy nawet płytkie przeprawy przez wodę nie są jej straszne. Większość właścicieli i tak nigdy tych właściwości nie wykorzysta. Będzie jeździć głównie po mieście, a tutaj samochód spisuje się bardzo dobrze. Zawieszenie wzorowo radzi sobie z dziurami w nawierzchni, nie jest też przy tym zbyt miękkie. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny. Vitarą  fajnie się jeździ po asfalcie jak i poza nim. W tym drugim przypadku warto zainwestować w opcjonalny napęd AllGrip. Daje on możliwość wyboru czterech trybów pracy: Auto, Sport, Snow i Lock. Tryb Sport sprawia, że napęd rozdzielany jest tak, by zapewniać możliwie najszybszą reakcję na wciskanie pedału gazu. Snow warto włączyć, gdy podróżujemy po drogach ośnieżonych lub błotnistych. W trybie lock system nieustannie przekazuje moment obrotowy na tylną oś.

Wnętrze jest uporządkowane i czytelne. Wszystkie pokrętła i nieliczne przyciski są dokładnie tam, gdzie być powinny, a intuicyjność obsługi stoi na bardzo dobrym poziomie. Jedynym ekstrawaganckim dodatkiem jest analogowy zegarek, znajdujący się po środku dwóch centralnych wylotów powietrza (tylko w najbogatszej wersji wyposażenia). Wiele osób od razu dobrze poczuje się w kabinie Vitary, ponieważ nic ich nie zaskoczy. Materiały wykończeniowe są miejscami przeciętnej jakości, ale co do ich spasowania nie można mieć zastrzeżeń. Plus należy się za pojemne wnętrze - miejsca jest pod dostatkiem. Pasażerowie siedzący z przodu jak i z tyłu nie będą narzekać na ciasnotę, bagażnik ma przyzwoite 375 litrów pojemności, a po złożeniu oparć kanapy 1120 litrów.

Suma summarum

Suzuki nigdy nie było liderem technologii. Nie taka też jest filozofia marki. Klienci cenią ją za jakość, niezawodność. Dodatkowo japończycy zrozumieli, że chcąc podbić europejski rynek muszą zaoferować coś więcej niż tylko jeden silnik. Vitara Turbo może nie zawojuje segmentu crossoverów, jednak ma szanse zaskarbić sobie serca szerszej rzeszy odbiorców. Wybierając Vitarę z nowym silnikiem musimy pogodzić sie z zakupem najbogatszej wersji wyposażenia zwanej w cenniku S. Oferuje ona m.in nowy kształt atrapy chłodnicy, światła mijania w technologii LED z czerwonym wykończeniem, czarne, aluminiowe, 17 calowe felgi, szare obudowy lusterek oraz wnętrze wykończone czerwonymi akcentami. Ceny Suzuki Vitary S 1.4 Boosterjet zaczynają się od 85 900 zł. Dopłata do skrzyni automatycznej wynosi 7 tys. złotych, a do napędu na cztery kołą AllGrip 10 tys. złotych.

Gaz

Komfort jazdy, płynnie działający ekran dotykowy, napęd Allgrip, niezłe właściwości terenowe, niskie spalanie

Hamulec

powolna skrzynia automatyczna

Suzuki Vitara 1.4 Turbo BoosterJet | Kompendium

* dane fabryczne

ZOBACZ TAKŻE:

Suzuki Vitara 1.6 4x4 AT | Test | Jako tako, czyli po japońsku

INNE LINKI

Suzuki Vitara 1.6 VVT 4WD XLED | Test | Zmiana charakteru

Suzuki Vitara | Ceny w Polsce | Dobrze skalkulowana

Suzuki Alto Turbo RS | Kieszonkowy ścigant z Japonii

Więcej o:
Copyright © Agora SA