Skoda 1000 MBX debiutowała pięćdziesiąt lat temu podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 1966 roku. Zwiedzający zwracali uwagę przede wszystkim na piękną sylwetkę i duże przeszklenie dwudrzwiowej karoserii. Dzisiaj to pożądany przez kolekcjonerów klasyk, który wciąż nabiera wartości. Wielu uważa model 1000 MBX za kamień milowy w historii Skody - samochód, który odmienił wizerunek marki.
MBX powstał na bazie masowo produkowanego (443 156 sztuk) modelu 1000 MB. Piękną Skodę napędzał czterocylindrowy benzynowy silnik o pojemności 988 cm3. Benzyniak generował 52 KM mocy przy 5000 obrotach na minutę i 75 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Moc dzisiaj nie robi większego wrażenia, ale piękna Skoda ważyła tylko 815 kg. 1000 MBX mógł rozpędzić się do 127 km/h. Palił około 8 litrów na 100 km.
W większości ręcznie składany 1000 MBX powstawał na oddzielnej linii montażowej w fabryce w Mlada Boleslav. Produkcja rozpoczęła się w październiku 1966 i trwała do 1968.
W 1967 roku pojawiła się wersja 1100 MBX De Luxe z większym silnikiem o pojemności 1107 cm3. Moc pozostała taka sama, ale wzrósł maksymalny moment obrotowy z 75,7 do 81,4 Nm. Dzięki większej pojemności i momentowi Skoda 1100 MBX De Luxe oferowała lepsze osiągi.
W sumie powstało 2517 sztuk Skody 1000 MBX, z czego 1114 to odmiana De Luxe.
"Legendarna Skoda 1000 MBX ze swoją przeszkloną, dwudrzwiową kabiną, była ukoronowaniem sukcesu pierwszego dużego seryjnego czeskiego samochodu: czterodrzwiowej Skody 1000 MB" - mówi Andrea Frydlová, Dyrektor Muzeum Skody - "Czyni to ten model ważnym kamieniem milowym w historii Skody. Przez całe lata 60. produkcja fabryki w Mladá Boleslav znacząco się rozrosła. Opracowano wówczas wiele nowoczesnych technologii produkcyjnych, jak odlewy ciśnieniowe obudów wałów korbowych, skrzyń biegów czy głowic silników."
ZOBACZ TAKŻE:
Skoda VisionS | W oczekiwaniu na dużego SUV-a
INNE LINKI
źródło: Okazje.info