Model 307 - produkowany od 2001 r. - znalazł dotychczas ponad 1,3 mln nabywców. Wersje z silnikami wysokoprężnymi HDi cieszą się szczególną popularnością w Europie Zachodniej. Na przełomie 2003 i 2004 r. ich paletę uzupełnia dwulitrowa jednostka o mocy podwyższonej do 136 KM (100 kW). Jest ona montowana zarówno w trzy- i pięciodrzwiowym hatchbacku (w wariancie wyposażenia Sport), jak i w siedmioosobowej odmianie 307 SW (poziom Pack i Griffe).
Zewnętrznie nowa wersja silnikowa Peugeota 307 niemal nie odróżnia się od pozostałych. Otrzymała nowe kolory lakieru i obręcze kół o średnicy 17 cali (hatchback) lub 16 cali (SW) wykonane z lekkich stopów.
Nowy silnik jest konstrukcyjnym rozwinięciem dotychczasowych turbodoładowanych jednostek koncernu PSA z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Różni się jednak od nich szesnastozaworową głowicą, zmodyfikowanym systemem zasilania i zmienną geometrią łopatek sprężarki. Efekty tych zmian to niższa zawartość substancji toksycznych w spalinach oraz lepsze osiągi przy praktycznie tym samym zużyciu oleju napędowego. Moc maksymalna obecnie wynosi 136 KM (100 kW) przy 4000 obr/min, a moment obrotowy sięga 320 Nm przy 2000 obr/min. Jego wartość może ulec krótkotrwałemu zwiększeniu do 340 Nm. Jest to realizowane poprzez chwilową zmianę parametrów pracy instalacji wtryskowej, inicjowaną czujnikiem położenia pedału przyspieszenia. Dzięki temu dynamika auta wzrasta, np. podczas wyprzedzania. W pojeździe standardowo montuje się sześcioprzełożeniową mechaniczną skrzynię biegów. Instalowany teraz w układzie wydechowym usprawniony filtr cząstek stałych FAP wystarcza na 120 tys. km przebiegu. Auto spełnia normę czystości spalin Euro IV, która wejdzie w życie w 2005 r.
Podczas pierwszych jazd okazało się, że silnik dynamicznie i harmonijnie rozpędza samochód już od prędkości obrotowej około 1500 obr/min. Jedynie przy bardzo zdecydowanym naciśnięciu pedału przyspieszenia odczujesz krótką zwłokę w reakcji jednostki napędowej. We wnętrzu jest cicho, z wyjątkiem pierwszych chwil po rozruchu w chłodny poranek, kiedy to słychać, że pod maską pracuje wprawdzie nowoczesny, ale jednak diesel. Dźwignia zmiany biegów o krótkich skokach funkcjonuje z wystarczającą precyzją i bez oporu. Z przodu zmieniono charakterystykę tłumienia amortyzatorów i wzmocniono hamulce, dostosowując je do masy i osiągów auta.
W Polsce model 307 2.0 HDi 16V pojawi się w lutym. Wtedy poznamy szczegóły dotyczące jego ceny i wyposażenia. Wiadomo już, że będzie droższy od wersji 110 KM około 4 tys. zł. Oznacza to, że jego nabywcy będą musieli liczyć się z wydatkiem ponad 75 tys. zł.
Peugeot w modelu 307 2.0 HDi 16V połączył mocny i oszczędny silnik z bogatym wyposażeniem standardowym