Tradycyjne metody budowania prototypów wymagają zastosowania specjalistycznych narzędzi i są z reguły czasochłonne. Wydrukowanie części w 3D zajmuje tylko kilka godzin i kosztuje około 1000 euro, co pozwala ekspertom eksperymentować z bardziej radykalnymi i innowacyjnymi projektami.
W przypadku Forda GT projektanci wykorzystali technikę laserowego drukowania przestrzennego w celu stworzenia kierownicy ze zintegrowanymi przyciskami sterującymi, a także łopatek do zmiany biegów. Ponadto, inżynierowie wydrukowali również najważniejsze elementy strukturalne drzwi otwieranych do góry. Wyścigowa wersja Forda GT, która w przyszłym roku powalczy w Le Mans w ramach ogólnoświatowych wyścigów długodystansowych FIA World Endurance Championship, również wykorzystuje zalety tej technologii - dzięki niej stworzono kolektor dolotowy dla wyścigowego silnika EcoBoost. Druk przestrzenny pozwolił również inżynierom Forda przetestować setki różnych projektów dla nowego Forda Mondeo Vignale.
"Technologia komputerowego drukowania 3D całkowicie zmieniła sposób, w jaki projektujemy i opracowujemy nowe samochody. Możemy być bardziej kreatywni w szukaniu właściwych rozwiązań, dzięki czemu nasi klienci otrzymują auta odzwierciedlające najnowsze trendy designerskie i technologiczne," powiedział Sandro Piroddi, kierownik działu Rapid Technology, Ford of Europe.
Ford zakupił drukarkę 3D w 1988 roku, przy czym była to trzecia z kolei maszyna wyprodukowana na całym świecie. Od tego czasu firma stworzyła 500 000 części 3D, a ostatnią z nich była pokrywa silnika dla nowego Forda Mustanga. Dzisiejsze drukarki są szybsze, bardziej wydajne i bardzo dokładne, co pozwala tworzyć prototypy podzespołów silnika, kół, a nawet skomplikowane detale wykończeniowe.
W zależności od wymagań ze strony projektantów Ford Design lub inżynierów, zespół Rapid Prototype ocenia projekt i dobiera jedną z wielu technik - w tym druk 3D - aby stworzyć wymagany element. Drukowanie przestrzenne wymaga zastosowania oprogramowania CAD, które "potnie" elementy na cienkie, jak papier warstwy, które posłużą do wydrukowania prototypu 3D.
W ten sposób tworzy się szablon dla drukarki 3D. Wybór materiału, z którego zostanie wykonany dany element - plastik, piasek lub metal - uzależniony jest od tego, jak wytrzymała musi być ta część. Warstwa po warstwie, materiały są ze sobą łączone w pożądany kształt z wykorzystaniem lasera. Po wydrukowaniu całości nadmiar materiału jest rozpuszczany i część jest odpowiednio wykańczana, na przykład poprzez szlifowanie lub malowanie. Gotowa część jest następnie dostarczana do odpowiedniego studia projektowego lub oddziału testowego i może być od razu wykorzystywana do testów.
Drukarkę 3D można wykorzystać również w domu do wydrukowania wybranych modeli Forda. Klienci marki mogą skorzystać z oferty sklepu Ford 3D Store, czyli pierwszego autoryzowanego przez producenta samochodów sklepu internetowego z plikami 3D zawierającymi podzespoły aut. Oprócz własnego Forda GT, klienci mogą więc wydrukować 1000 innych modeli, w tym Forda Focusa ST, Forda Fiestę ST i Forda F-150 Raptor.
ZOBACZ TAKŻE:
Ford Mustang GT | Pierwsza jazda | I tak go pokochasz
źródło: Okazje.info