Opel Zafira OPC

Jak najszybciej przewieźć siedem osób? Oczywiście można kupić siedem motocykli wyścigowych... Ale zdecydowanie rozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się Opel Zafira OPC

"Sportowy minivan" - czy to zestawienie nie jest oksymoronem? Okazuje się, że nie. Niemiecki koncern, projektując samochód o rodzinnym charakterze z 200-konnym silnikiem turbo, zakładał, że to produkt dla znikomej liczby klientów. Jednak zainteresowanie Zafirą OPC (skrót pochodzi od nazwy działu sportowego tej firmy - Opel Performance Centre) przekroczyło najśmielsze oczekiwania.

Kontrastowe rozwiązania zauważamy już podczas pierwszego kontaktu z Zafirą. Siedzimy wysoko, ale w kubełkowym fotelu Recaro. Mamy do dyspozycji mocny silnik, ale samochód posiada stosunkowo wysoko umieszczony środek ciężkości. Silnik kusi rasowym dźwiękiem, ale nierozsądnie dać się ponieść, gdy na pokładzie znajduje się kilkuosobowa rodzina.

Główną zaletą Zafiry jest pojemne siedmioosobowe wnętrze. Duże wrażenie robi system składania foteli w trzecim rzędzie. Co prawda mogą tam wygodnie usiąść tylko dzieci, ale to nic dziwnego. By móc naprawdę wygodnie przewieźć siedem dorosłych osób, i tak trzeba kupić coś znacznie większego (np. Vokswagana Multivana).

Turbodoładowany, dwulitrowy silnik powoduje, że Zafira, chociaż nie jest lekka (1540 kg), ma osiągi niczym rasowe GTI. Jeśli "tatuś z fantazją" nie utrzyma poziomu adrenaliny na odpowiednim poziomie, to może przyspieszyć Zafirą do setki w 8,2 s i rozpędzić swój samochód do 220 km/h. Zjawisko "turbodziury" nie jest dokuczliwe, a Opel rozpędza się płynnie po osiągnięciu 2 tys. obr./min. Przekroczenie 5 tys. obr./min uwalnia dodatkowe pokłady mocy.

Pomimo imponujących osiągów Zafira OPC nie poniewiera pasażerami - zawieszenie zostało tak zestrojone, by można było komfortowo, ale jednocześnie szybko podróżować, co jest szczególnie ważne w polskich warunkach.

Tak naprawdę trudno stwierdzić, czy sukces Zafiry OPC wynika z dążenia do oryginalności, czy też z jej praktycznych zalet. Do mnie bardziej przemawiają argumenty z drugiej grupy.

DANE

Silnik: benzynowy R4/16, rzędowy, turbodoładowany, 1998 ccm

Skrzynia biegów 5, ręczna.

Moc 200 KM przy 5600 obr./min

Moment 250 Nm przy 1950 obr.

Napęd na koła przednie

Nadwozie 4315/1740/1630 mm

Rozstaw osi 2695 mm

Poj. bagażnika 150/1700 litrów

Poj zbiornika paliwa 58 litrów

Masa własna/ładowność: 1540/525 kg

Zawieszenie: kolumny McPherson (przód), belka skrętna (tył)

Opony 225/45 R17

Przeglądy co 30 tys. km

Gwarancja mech. 2 lata

Cena: 109 000 zł

Copyright © Agora SA