Konfrontacje: Fiat Stilo 1.6 Dynamic/ Mitsubishi Space Star 1.6 Comfort/Opel Meriva 1.8 Cosmo

Aby kupić rodzinny, wielofunkcyjny samochód, trzeba mieć około 60 tys. zł. Wtedy możesz wybierać nie tylko w markach i modelach, ale także wśród różnych koncepcji - tak, aby nabyć jak najbardziej uniwersalne auto. Porównaliśmy trzy takie modele - Fiata Stilo, Mitsubishi Space Stara i Opla Merivę - wszystkie w najbogatszych wersjach wyposażenia.

Nowoczesny duży kompakt, nowy mały minivan na bazie miejskiego auta i klasyczny minivan leciwej już konstrukcji. - Co to za dziwaczny zestaw? - zapytasz. Tymczasem dobór aut nie jest przypadkowy. Ostatnio coraz popularniejsze stają się bowiem samochody z wielofunkcyjnym nadwoziem - minivany, zarówno na bazie płyty podłogowej aut klasy B, jak i C, a także wyrośnięta generacja kompaktów, takich jak Fiat Stilo, Peugeot 307 czy Honda Civic. Jedne i drugie z powodzeniem sprawdzają się i podczas weekendowych rodzinnych wypadów za miasto, i na co dzień - gdy służą np. do przewozu towaru w małej firmie. W pierwszym wypadku gwarantują komfort, natomiast w drugim pojemność i funkcjonalność - są uniwersalne.

Można powiedzieć, że takie auta konkurują nie tylko z samochodami segmentu C, ale coraz częściej stanowią alternatywę także dla tradycyjnie uważanych za rodzinne pojazdów klasy D.

Fiat Stilo 1.6 Dynamic - 61 100 zł - Wart swojej ceny

Fiat Stilo to z pewnością coś więcej niż tylko klasyczny kompakt.

Następca Bravo/Bravy nie sprzedaje się za dobrze - jednak szukając praktycznego auta rodzinnego, warto wziąć Stilo pod uwagę, bo ten model dystansuje wielu konkurentów w swojej klasie nowoczesnymi rozwiązaniami i bogactwem wyposażenia.

Najtańsze 5-drzwiowe Stilo kosztuje obecnie 47 900 zł (testowana, najlepiej wyposażona wersja Dynamic - już 61 100 zł).

Przestronne wnętrze zostało ciekawie zaprojektowane, a jakość jego wykończenia i użytych materiałów nie budzi zastrzeżeń. Podróżni mają sporo miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu, choć wyprofilowanie foteli pozostawia nieco do życzenia. Nie zapewniają dobrego podparcia bocznego, a podczas dłuższych podróży okazują się niezbyt wygodne.

Kompaktowe auto imponuje za to funkcjonalnością i pod tym względem może z powodzeniem konkurować z minivanami. Oparcie przedniego fotela daje się złożyć i zamienić w stolik, natomiast obie części dzielonej tylnej kanapy można nie tylko złożyć, ale także przesuwać, zwiększając tym samym pojemność bagażnika. Dodatkowo pod przednimi fotelami znajdują się szuflady na drobne przedmioty, a w oparciach zamontowano składane stoliki.

Do napędu służą silniki benzynowe 1.2 (80 KM) i 1.6 (103 KM) oraz diesle 1.9 JTD (80 i 115 KM). Testowaliśmy wersję z silnikiem 1.6 - motor zapewnia dość ciężkiemu autu zaledwie przeciętną dynamikę, a przy tym zużywa sporo paliwa.

Stilo za to dobrze się prowadzi, choć zawieszenie pięciodrzwiowej odmiany wydaje się zbyt miękkie - szybkiemu pokonywaniu zakrętów towarzyszą wyraźne przechyły nadwozia. Konstruktorzy postawili przede wszystkim na komfort.

Istotnym atutem Fiata jest bardzo bogate wyposażenie standardowe. Cztery poduszki powietrzne (kurtyny boczne za dopłatą 1300 zł), automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy, zintegrowany system audio, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka, czy wreszcie systemy ABS i ASR sprawiają, że Stilo jest warte swojej ceny.

Opinia Auto+

Z prezentowanej trójki samochodów Fiat Stilo jest najdroższy, ale za to najlepiej wyposażony. Właśnie bogate wyposażenie, możliwość dowolnej konfiguracji wnętrza i staranne wykończenie są największymi zaletami włoskiego auta

Mitsubishi Space Star 1.6 Comfort - 59 650 zł - Solidny japończyk

Minivan Mitsubishi nie jest zbyt wysoki (1555 mm) i może dlatego przypomina nieco klasyczne kombi.

Space Star ma dość obszerne wnętrze - czwórka pasażerów może nim podróżować w miarę komfortowo, zwłaszcza że fotele są dobrze wyprofilowane. Problem pojawia się, kiedy na tylnej kanapie zasiadają trzy dorosłe osoby - robi się wtedy po prostu ciasno. Mimo że pomiędzy oparciami tylnych foteli zainstalowano rozkładany stoliczek z pojemnikami na napoje, jak na minivana w Space Starze jest stosunkowo niewiele schowków czy półek. Za to bagażnik, do którego dostęp ułatwia nisko przebiegająca dolna krawędź, można powiększyć dzięki przesuwanej tylnej kanapie. Silnik 1.6 o mocy 98 KM (w ofercie są jeszcze 82-konny 1.3 oraz 102-konny diesel o pojemności 1,9 l) zapewnia Space Starowi wystarczającą elastyczność. Zawieszenie to przejaw kompromisu pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia na łukach.

Nadwozie ciągle może się podobać, ale już deska rozdzielcza, choć czytelna, robi wrażenie nieco archaicznej i nie pozostawia wątpliwości, że auto zaprojektowano kilka lat temu. Space Star to najstarszy z prezentowanych samochodów - pojawił się na rynku na początku 1999 roku, natomiast w maju 2002 do sprzedaży trafiła wersja po niewielkim face liftingu. Zmiany, raczej kosmetyczne, objęły kształt przednich wlotów powietrza i klosze tylnych lamp. We wnętrzu wprowadzono nową gamę kolorów tapicerki oraz zamontowano zgrabniejszą kierownicę.

W standardowym wyposażeniu testowanej wersji Comfort są poduszki powietrzne kierowcy, pasażera i boczne, ręczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane przednie szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, światła przeciwmgielne, instalacja do montażu radia, aluminiowe obręcze oraz system ABS. Natomiast za firmowy radioodtwarzacz musisz dopłacić 1697 zł (2800 zł za radioodtwarzacz CD).

Opinia auto+

Mimo upływu czasu Mitsubishi Space Star ciągle robi dobre wrażenie, a jego mankamenty rekompensuje świadomość, że to sprawdzone i solidne auto

Opel Meriva 1.8 16V Cosmo - 60 850 zł - Małe jest wielkie

Nowy minivan Opla przejął wiele zalet od starszej i większej siostry - Zafiry.

Meriva tylko nieznacznie góruje wymiarami nad typowo miejskimi autami, jednak dzięki dużemu rozstawowi osi udało się zaprojektować przestronne wnętrze. Jazda Oplem dostarcza pozytywnych wrażeń - 125-konny silnik znacznie lepiej radzi sobie z ponad 1300-kilogramowym autem niż dwie inne benzynowe jednostki dostępne na rynku (1.6 - 86 i 100 KM). Zawieszenie będące kompilacją rozwiązań znanych z Corsy (przód) i Zafiry (tył) pozwala na pewne i stabilne prowadzenie auta.

Przebojem może się okazać nowatorski system FlexSpace, który umożliwia konfigurowanie wnętrza w zależności od potrzeb. Tylna kanapa jest podzielona na trzy części (40:20:40). Każdą można przesuwać do przodu i do tyłu, a skrajne - na boki. Z tej ostatniej opcji warto skorzystać, kiedy się złoży środkowy fragment i zsunie skrajne siedziska. Wówczas można odsunąć je o kilka centymetrów. Dzięki temu dwie osoby będą miały więcej przestrzeni. Również bagażnik daje się dowolnie konfigurować. Podstawowa pojemność to 350 l, po rozłożeniu kanapy uzyskujesz 1410 l, a składając oparcie przedniego fotela pasażera - 2000 l. Niestety, za fotel pasażera ze składanym oparciem dopłacisz 500 zł. Tyle samo kosztuje tylny podłokietnik ze schowkiem, a także elektrycznie sterowane lusterka. Pakiet zawierający boczne poduszki, kurtyny i aktywne zagłówki to wydatek 1500 zł. W standardzie są dwie poduszki powietrzne, ABS i TCS, elektrycznie sterowane przednie szyby, światła przeciwmgielne, aluminiowe obręcze, radioodtwarzacz CD. Kolejnej dopłaty 4650 zł wymaga zamontowanie ręcznej klimatyzacji. Jak na najwyższy standard wyposażenia to chyba przesada.

Opinia auto+

Niewątpliwie najmocniejszą stroną Merivy jest przestronne i bardzo funkcjonalne wnętrze - wygospodarowane przy niewielkich wymiarach całego pojazdu. Po stronie plusów należy umieścić także dobre prowadzenie auta. Największa wada - zbyt ubogie wyposażenie seryjne

Więcej o: