Obecnie największy bestseller czeskiej marki nosi nazwę Octavia, identyczną z podobnie rozchwytywanym modelem z lat 60. ubiegłego wieku. Pierwotna Octavia była wytwarzana w latach 1959-1964, a odmiana z nadwoziem kombi od 1961 do 1971 roku. Użycie tej nazwy ponownie, dla pierwszego zbudowanego od podstaw koncernowego modelu marki, w roku 1996, nasuwało się samo i szybko okazało się dobrą decyzją.
Analogiczna sytuacja wiąże się z flagowym modelem marki. Również przywołano łacińską nazwę z przeszłości, wykorzystywaną przez markę dla kilku typów w latach 1934-1949. Jedna z odmian historycznego Superba mogła pochlubić się nawet silnikiem V8, a wszystkie są uważane zgodnie przez historyków motoryzacji za jedne z najdoskonalszych europejskich konstrukcji samochodowych tego okresu. Dziś, w ofercie marki, znajduje się już trzecia generacja "nowożytnego" Superba i raczej trudno sobie wyobrazić, by następca modelu nazywał się inaczej.
Skoda - tysiące ogłoszeń samochodów używanych
Nazwa do niedawna najmniejszego współczesnego modelu marki - Fabia, nie odwołuje się do tradycji. Jednak od roku 1999 buduje własną. Koncepcja ta ma jednak swoje uzasadnienie. W tym przypadku - już na fali sukcesu Octavii A4 - nowa nazwa miała sygnalizować całkowitą zmianę generacyjną w tym segmencie i brak powiązań z bezpośrednimi poprzednikami, dla odmiany odwołującymi się ściśle do historii. Zarówno modele Felicia (1994-2001), jak i Favorit (1987-1994), wykorzystywały nazwy swych poprzedników, odpowiednio legendarnego kabrioletu z lat 1959-1964 oraz lokowanego w klasie średniej wyższej, dopracowanego pojazdu z lat 1936-1941, plasującego się w ofercie pomiędzy modelami Rapid a Superb.
Jeśli jesteśmy już przy nazwie Rapid, to powojenne odwołanie do niej miało miejsce już na początku lat 80. XX wieku. Najpierw wykorzystano ją jako nazwę eksportową zgrabnych coupe Skoda Garde, kilka sezonów później objęła swym zasięgiem wszystkie wersje wspomnianego typu, wytwarzanego do roku 1990. Po raz kolejny odrodziła się w roku 2011, jako nazwa niewielkiego sedana, produkowanego w Indiach, a zaledwie sezon później powróciła na nasz kontynent w nowym, rozbudowanym portfolio modelowym marki.
Modele Roomster oraz Yeti, jako pojazdy o zupełnie świeżej koncepcji, ze względu na brak kontynuacji nie wykorzystują nazw historycznych poprzedników. Niewiele brakowało, by stało się inaczej z najnowszym i najmniejszym modelem marki. Skoda Citigo o mały włos nie została Popularem - nazwa powróciła już na krótko w roku 1963 - jako imię kierowanych na wybrane rynki eksportowych egzemplarzy Octavii o najskromniejszym poziomie wyposażenia. Z kolei użytkowa, dwumiejscowa odmiana Octavii Combi, kierowana do odbiorców zagranicznych nosiła nazwę Praktik - dokładnie taką, jak budowany według tej samej koncepcji od roku 2007 wariant modelu Roomster, a także wcześniejsze Praktiki - oparte na modelach Favorit, Forman, Felicia, Fabia i Octavia.
ZOBACZ TAKŻE: